بینالمللی سازی با رویکرد شبکهسازی رهیافتی کارآمد در توسعه کسبوکارهای صنعت غذا
محورهای موضوعی :
حسابداری مالی و حسابرسی
محمد رضا پروازی مقدم
1
,
داوود ثمری
2
1 - گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
تاریخ دریافت : 1402/07/14
تاریخ پذیرش : 1402/09/16
تاریخ انتشار : 1402/10/01
کلید واژه:
نظریه زمینهای,
استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی,
بینالمللیسازی,
واژههای کلیدی: صنایع غذایی,
شبکهسازی,
چکیده مقاله :
چکیده
مقاله حاضر با هدف طراحی الگوی بینالمللیسازی مبتنی بر رویکرد شبکهسازی در صنایع غذایی به روش کیفی از نوع نظریه زمینهای انجام گرفت. دادههای این پژوهش برگرفته از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته با 15 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع غذایی بود که براساس نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری این فرایند ادامه یافت. اعتبار دادههای پژوهش از طریق بازگشت به مشارکتکنندگان و ممیزیان بیرونی بررسی و تأیید شد. تجزیه تحلیل اطلاعات بر اساس مدل اشتراس و کوربین در قالب کدگذاری باز، محوری، و گزینشی در نرمافزار اطلس تیای 8، انجام گرفت. نتایج نشان داد شرایط علّی (توسعه بینالمللی، محدودیتهای اقتصاد تولید و فرصتها و چالشهای تغییر در صنایع غذایی) شرایط زمینهای (قابلیتهای محتوایی و ساختاری و ملاحظات قانونی و علمی) شرایط مداخلهگر (اقتصاد سیاسی، مداخلات محیطی و چالشهای توسعه کسبوکار) شرایط راهبردی (راهبردهای توسعه در سطح جهانی، راهبرد خلاقیت شبکهای، توسعه منابع شبکهای و توسعه تولیدات جدید) پیامدها (بهبود سرمایه اجتماعی برند، توسعه بازار بینالمللی و توسعه قابلیتهای صنعت غذایی) است. همچنین دریافت شد به کارگیری استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی موجب بهبود فرایند شناسایی و اندازهگیری معاملات، داراییها و بدهیها، افزایش کیفیت ارائه و افشای اجزای صورتهای مالی و کیفیت کلی گزارشگری مالی میشود.
چکیده انگلیسی:
Abstract
The present research was conducted with the aim of designing an internationalization model based on the networking approach in the food industry using a qualitative method of the grounded theory type. The data of this research was derived from in-depth and semi-structured interviews with 15 managers and experts of the food industry, which was based on targeted sampling depending on the selection criteria and continued until the theoretical saturation of this process was reached. The validity of the research data was checked and confirmed by going back to the participants and external auditors. Data analysis was done based on the Strauss and Corbin model in the form of open, axial, and selective coding in the Atlas TA 8 software. The results showed causal conditions (international development, production economy limitations and opportunities and challenges of change in the food industry), contextual conditions (content and structural capabilities and legal and scientific considerations), intervening conditions (political economy, environmental interventions and business development challenges) strategic conditions. (global development strategies, network creativity strategy, development of network resources and development of new products) consequences (improvement of brand social capital, development of international market and development of capabilities of food industry). It was also found that the application of international financial reporting standards improves the process of identifying and measuring transactions, assets and liabilities, increases the quality of presentation and disclosure of financial statement components, and the overall quality of financial reporting.
منابع و مأخذ:
فهرست منابع
بولو، قاسم، حساس یگانه، یحیی، رهنمای رود پشتی، فریدون، و چهار محالی، شهرام، 1396. الگوی رویکرد حسابداران و حسابرسان به استانداردهای حسابداری و تأثیر آن بر کیفیت اطلاعات حسابداری.پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، (33)9، صص125-154.
دارابی، رویا و رام روز، علیرضا، 1389. تأثیر فرهنگ بر درک حسابداران از مفاهیم حسابداری بکار گرفته شده در استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی.پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، (5)2، صص. 145-176.
رحمانی، علی، ولی زاده لاریجانی، اعظم، و میرزایی بیرامی، راحله، 1399. استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی(IFRS) و کیفیت گزارشگری مالی. نشریه پژوهشهای حسابداری مالی، (4)12، صص. 59-78. doi: 10.22108/far.2021.123412.1642
سلامی، رضا و صادقی، مهدی، 1388. طراحی فرایندی برای بینالمللیسازی صنعت حمل و نقل دریایی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد انتقال فناوری مطالعه موردی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. اقتصاد و تجارت نوین، شماره 3 و 4، صص. 172 - 194 .
فقیهی، ابوالحسن، تاجالدین، مهدی، و تاجالدین، مهران، 1389. بینالمللی شدن کسبوکارهای کوچک و متوسط در صنعت غذایی: ارائه یک مدل علی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 17، صص. 1-22.
فضل زاده، علیرضا و محبی، زهرا، 1393. تأثیر استانداردهای حسابداری بینالمللی بر مدیریت کسب و کار. کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار، تبریز، https://civilica.com/doc/324752
یداللهی فارسی، جهانگیر و سخدری، کمال، 1385. کسبوکارهای کوچک و متوسط بینالمللی. همایش ملی مدیریت صنعتی، تهران.
_||_
Abubakar S. J.; Haruna A, 2019. International Financial Reporting Standards Adoption and Liquidity Performance of Food and Beverages Listed Companies: Empirical Evidence from Nigeria. Growth, 6(1), pp.20-26.
Amal, M., Rocha F. F, A., 2010. Internationalization of small‐and medium‐sized enterprises: a multi case study. European Business Review, 22(6), pp. 608-623.
Azuayi, R., 2016. Internationalization strategies for global companies: A case study of Arla Foods, Denmark. Journal of Accounting & Marketing, 5(4), pp. 1-9.
Barbosa, M. W., Ladeira, M. B., de Oliveira, M. P. V., de Oliveira, V. M., & de Sousa, P. R., 2022. The effects of internationalization orientation in the sustainable performance of the agri-food industry through environmental collaboration: An emerging economy perspective. Sustainable Production and Consumption, 31, pp. 407-418.
Benito, G. R., & Str⊘ m, Ø., 2000. Chain strategies and modes of foreign market penetration in agribusiness. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 11(2), pp.1-21.
Bianchi, C., & Wickramasekera, R., 2016. Antecedents of SME export intensity in a Latin American Market. Journal of Business Research, 69(10), pp.4368-4376.
Chandraa,Y., Wilkinso.l.F., 2017. Firm internationalization from a network-centric complex-systems perspective. Journal of world busimess, 52, pp.691-701.
Coviello, N. E., & McAuley, A., 1999. Internationalisation and the smaller firm: a review of contemporary empirical research. MIR: management international review, pp.223-256.
Dennis, C., Merrilees, B., Jayawardhena, C., & Wright, L. T., 2009. E‐consumer behaviour. European journal of Marketing, 43(9/10), pp.1121-1139.
Ellis, P., & Pecotich, A., 2001. Social factors influencing export initiation in small and medium-sized enterprises. Journal of marketing research, 38(1), pp.119-130.
Emerson, R. M., 1981. Observational field work. Annual Review of Sociology, 7(1), pp.351-378.
Etemad, H., & Lee, Y., 2003. The knowledge network of international entrepreneurship: Theory and evidence. Small Business Economics, 20, pp.5-23.
Gyorgy, CSEBFALVI., 2012. International Accounting Standardization Effects on Business Management during the Global Financial Crisis. Review of International Comparative Management, Vol. 13, Issue 1, pp.158-166.
Glaum, M., & Oesterle, M. J., 2007. 40 years of research on internationalization and firm performance: More questions than answers?. Management International Review, 47, pp.307-317.
Gružauskas, V., & Burinskienė, A., 2022. Managing supply chain complexity and sustainability: the case of the food Industry. Processes, 10(5), pp.852.
Hasan, H. A., & Uthmaputhran, S., 2022. The Internationalization of Malaysian Food and Beverage Industry During Corona (COVID-19) Pandemic: A Study from Technological Capabilities Perspective. In International Conference on Business and Technology, PP.353-367.
Hyvärinen, L., 1990. Innovativeness and its indicators in small-and medium-sized industrial enterprises. International small business journal, 9(1), pp.64-79.
Kiss, A. N., Danis, W. M., & Cavusgil, S. T., 2012. International entrepreneurship research in emerging economies: A critical review and research agenda. Journal of Business Venturing, 27(2), pp.266-290.
Lehtinen, U., & Penttinen, H., 1999. Definition of the internationalization of the firm. In U. Lehtinen & H. Seristoe (Eds.), Perspectives on internationalization, pp.3–1.
Löfsten, H., 2016. Business and innovation resources: Determinants for the survival of new technology-based firms. Management Decision, 54(1), pp.88-106.
McDougall, P., Oviatt, B., & Shrader, R., 2003. A comparison of international and domestic new ventures. Journal of International Entrepreneurship, 1(1), pp.5982.
Moeller, K., 2010. Partner Selection, Partner Behavior, and Business Network Performance: An Empirical Study on German Business Networks. Journal of Accounting and Organizational Change, 6(1), pp.27- 51.
Möller, K., 2010. Sense-making and agenda construction in emerging business networks—How to direct radical innovation. Industrial Marketing Management, 39(3), pp.361-371.
Nelson, R. E., 2001. On the Shape of Verbal Networks in Organizations. Organization Studies, 22(5), pp.797- 823.
Parkhe, A., Wasserman, S. and Ralston, D. A., 2006. New Frontiers in Network Theory Development. Academy of Management Review, 31(3), pp.560- 568.
Phramaha, S. A., and Panyachit, S., 2013. The model of social learning network in Buddhist tourism. Journal of Social Science Srinakharinwirot Unversity, 16(1), pp.115-127.
Phramaha, S. A., and Panyachit, S., 2013. The model of social learning network in Buddhist tourism. Journal of Social Science Srinakharinwirot Unversity, 16(1), pp.115-127.
Sapienza, H. J., Autio, E., George, G., & Zahra, S. A., 2006. A capabilities perspective on the effects of early internationalization on firm survival and growth. Academy of management review, 31(4), pp.914-933.
Shane, S., and Stuart, T., 2002. Organizational endowments and the performance of university start-ups. Management science, 48(1), pp.154-170.
Silvestri, R., Ingrao, C., Fiore, M., and Carloni, E., 2022. Digital innovation through networking among agro-food SMEs: the role of R&D projects. British Food Journal, (ahead-of-print).
Tang, Y. K., 2011. The Influence of networking on the internationalization of SMEs: Evidence from internationalized Chinese firms. International Small Business Journal, 29(4), pp.374-398.
Welch, L. S., and Luostarinen, R., 1988. Internationalization: evolution of a concept. Journal of general management, 14(2), pp.34-55.
Zahra, S. A., and George, G., 2002. Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension. Academy of management review, 27(2), pp.185-203.
Zain, M., and Ng, S. I., 2006. The impacts of network relationships on SMEs' internationalization process. Thunderbird international business review, 48(2), pp.183-205