مرگ و ابدیت از دیدگاه مولوی
محورهای موضوعی : پژوهشهای معرفت شناختی
1 - دانشیار دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز
کلید واژه: معرفت, مرگ, زندگی, وصال, حقیقتِ آدمی,
چکیده مقاله :
مولوی در تعبیراتی که از مرگ آورده، گاهی آن را امری ناپسند و گاهی مطلوب و پسندیده توصیف کرده است. از نظر وی حقیقتِ آدمی، روح اوست که مدّتی در بدن محبوس گشته است. کسی که غافل از این معنی است؛ یعنی خود را بدن مادی میپندارد، مُرده است. از اینرو کسانی که به دنیا دل بستهاند، مردگانیاند که این جهانِ تنگ و تاریک از نظر آنها فراخ و روشن است. در این معنی، زندگی و مرگ امری تشکیکی است و مراتبِ آنها، همان مراتبِ نزدیک بودن به خداوند یا دور بودن از اوست. علم و معرفت که خود نیز دارای مراتب شدت و ضعف است، موجبِ قُرب به خداوند است. از اینرو انسانی که دارای معرفت بیشتری باشد، نزدیکتر به خداوند و زندهتر است. مرگ در معنایی دیگر، چیزی است که عارفان، مشتاقِ آنند و مولوی با تعبیراتی مانند به وصال رسیدن و از حجاب خارج شدن از آن یاد کرده است. این مقاله با بیان تعبیرات مختلف مولوی از مرگ و تحلیلِ آنها با مبانی عرفانی وی، میکوشد به تصویری که مولوی از زندگی و مرگ داشته است، نزدیک شود
According to the Rumi’s words, death is a two-sided concept which is described either as unpleasant thing or pleasant and sweet. From his viewpoint, soul is the true nature of man which is imprisoned in the body for a while. One who ignores this fact, and recognize the physical body as the true self, is a dead person. Therefore, men who become attached to this world are like the dead to whom the dark and tight atmosphere of the grave seems bright and wide. In this sense, life and death are equivocal concepts and their gradations are determined by the closeness and remoteness of man toward God. Knowledge which has its own gradations brings closeness. So, one who has more knowledge is more close to God and more alive. However, for Rumi death has another meaning and this is what the mystics are eager to achieve. He describes this kind of death as the mystical union and removing the veil. By quoting Rumi’s words and analyzing them according to his mystical views, this essay tries to become close to the Rumi’s vision of life and death.
