شعر در عصر تکنیک (نسبت میان شعر و تکنولوژی از منظر هَیدگر)
محورهای موضوعی : مطالعات نقد ادبیژاله شهبازی 1 , محمدجواد صافیان 2 , حسین اردلانی 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان، ایران
3 - استادیار گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
کلید واژه: شعر, تکنولوژی, گشتل, انکشاف, پوئسیس,
چکیده مقاله :
هَیدگر از نخستین متفکرانی است که به بررسی شأن وجودی تکنولوژی، روح حاکم بر آن و نسبت آن با هنر و شعر پرداخته است. امروزه خصوصیات عصر تکنیک، سایه بر تمام جوانب زندگی بشر انداخته است و ماهیت تکنولوژی جدید (گشتل)، به همه چیز به مثابه منبع ثابت انضباطپذیر و در انتظار بهرهبرداری مینگرد. سؤال این است که در جامعة تحت استیلای تکنولوژی مدرن، چه نسبتی میتواند میان تکنولوژی و شعر برقرار شود که از چشمانداز هَیدگر به بررسی آن خواهیم پرداخت. شعر را باید نوعی ارمغان آرامشبخش به حساب آورد و یا جایگاه والاتری و شأن دیگری باید برای آن در نظر گرفت؟در این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی اشاره به ماهیت تکنولوژی از منظر هَیدگر سعی خواهد شد به طور مشخصتری ارتباط و نسبت تکنولوژی با شعر تفسیر شود تا نهایتاً پژوهش، ما را به این نکته برساند که اگر از قلمرو هنر اصیل (شعر) به تکنولوژی بنگریم، انکشاف حاصل از آن میتواند همانند شاعرانگی، به قلمرو پوئسیس تعلق یابد و در انکشاف حقیقت یاریرسان شود. شاعر با گفت اصیل قادر خواهد بود بر گشتل غلبه کند.
Heidegger is one of the first thinkers that paid to technological being position, it's soul and it's ratio to art and poetry. These days technical age characteristics casts a shadow over all of people's life aspects, and the new technical essence (Ge-stell), is looking at all of things as a disiplined fixed source, waiting to be used. The question is that in affected societies from modern technology, what relationship can be established between technology and poetry. We will examine it from Hiedeggers paint of view. Has poetry been able to maintain its place in the past? and is kind of com forting gift or a higher position shuld be considered for it?.In this article with descriptive analysis method referring to technical essence from Heidegger views it will try to interpret, connection and ratio between technology and poetry so that article prove that if we let 's look to the realm of the original art, the resulting development, it belongs to poetry and it help to truth development. Poet can overcomes (Ge-stell). With original speech.
بیمل، والتر.(1387). بررسی روشنگرانه اندیشههای مارتین هَیدگر، ترجمه: بیژن عبدالکریمی، تهران: سروش انتشارات صداد سیمای جمهوری اسلامی ایران.
دُن آیدی.(1371). فنومنولوژی و تکنولوژی در فلسفه تکنولوژی هَیدگر، فرهنگ (ویژه فلسفه)، ترجمه شاپور اعتماد، صص. 91-136
کوکلمانس، یوزفی.(1395). هیدگر و هنر، ترجمه محمدجواد صافیان، نشر پرسش آبادان.
کهون، لارنس.(1390). از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، نامهای دربارهی انسانگرایی، ترجمه، عبدالکریم رشیدیان، نشر نی، صص. 281-318، (1977، نیویورک هارپر و روم)
هایدگر، مارتین.(1383). پرسش از تکنولوژی (مجموعه مقالات فرهنگ تکنولوژی)، انتشارات: تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
همو.(1385). متافیزیک چیست، ترجمه سیاوش جماری، تهران: نشر ققنوس.
همو. (1394). سرآغاز کار هنری، ترجمه پرویز ضیاءشهابی، نشر هرمس، صص 1-68.
همو. (1396). درآمد به متافیزیک، ترجمه و تحقیق: دکتر انشاءاله رحمتی، تهران: نشر سوفیا.
Gilland, Rex (2002). The Desting of technology. Modern Sciene and Human freedom in the latter Heidegger. Heidegger, Stmdies, Vol 18, available at http :// www .dartmorth .edu /nryillia/jobs/destiny/ofthecnology.htm
Heidegger, Martin (1971). Poetically man dwells, trans. Albert Hofstadter in poetry, Language and thought, p.209.
Heidegger, Martin, (1971). The origin of the work of art, trans. Albert Hofstadter in poetry, Language and thought, p.15-87.
Heidegger, Martin, (1971). The thinker as a poet, trans. Albert Hofstadter in poetry, Language and thought, p.1-15.
Heidegger, Martin, (1971). What are poets for?, trans. Albert Hofstadter in poetry, Language and thought, p.87-141.
Heidegger, Martin, (2000). Holderlin and the Essence of poetry, trans. Keith Holder in Elucidations of Holderlin’s poetry, p.51-67.
Richardson, William (2003). From BEING to THERE, in Heidegger through phenomenology to thought, p. 410-417.
_||_