ارائه مدل استراتژی های خلق تاب آوری کسب وکارهای ورزشی در شرایط کرونا
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشکاظم چراغ بیرجندی 1 , مهلا مویدی مقدم 2
1 - مدیر گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
کلید واژه: "تاب آوری", "توانمندسازی", "کسب وکارهای ورزشی", " باشگاه های ورزشی", "ظرفیت سازی کارآفرینانه",
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل استراتژی های خلق تاب آوری کسب وکارهای ورزشی در شرایط کرونا بود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و برای طراحی الگو از تحلیل تم و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری صاحبان کسب وکارهای ورزشی (باشگاه های ورزشی)تشکیل می دهد. با توجه به اهمیت موضوع پژوهش از نمونه گیری زنجیر های )گلوله برفی(استفاده شده است و تعداد نمونه برای مصاحبه از 10 نفر تشکیل شده است. برای تعیین روایی پژوهش از مقبولیت، قابلیت انتقال و تاییدپذیری استفاده شد و پایایی آن با روش توافق بین دو کدگذار 88/0 تعیین شد. نتایج نشان داد برای تاب آوری کسب وکارهای ورزشی استراتژی های از قبیل، نوآوری و یادگیری مستمر، شبکه سازی، بازاریابی، مدیریت بحران، مهارت های رفتاری و تفکر استراتژیک و کارآفرینانه موثر هستند. که این عوامل در دو بعد کلان، توانمندسازی و ظرفیت سازی کارآفرینانه قابل بررسی می باشد. لذا پیشنهاد می شود صاحبان باشگاه های ورزشی برای اینکه بتوانند در شرایط کرونا، دوام آورده و حتی به سودآوری برسند با برآیند عوامل فوق به توسعه کسبو کاری خویش اقدام نمایند.
The purpose of this study was to present a model of strategies for creating resilience of sports businesses in corona. The approach of the present study is qualitative and theme analysis was used to design the model and exploratory interview was used to collect data. The statistical population consists of sports business owners (sports clubs). Due to the importance of the research topic, sampling of snowball chains has been used and the number of samples for interviewing is 10. To determine the validity of the study, acceptability, transferability and verifiability were used and its reliability was determined by agreement between the two coders as 0.88.The results show that strategies such as, innovation and continuous learning, for the resilience of sports businesses. Networking, marketing, crisis management, behavioral skills, and strategic and entrepreneurial thinking are effective, which can be examined in two macro dimensions: empowerment and entrepreneurial capacity building, so it is recommended that sports club owners be able to Coronas will survive and even become profitable as a result of the above factors will see the business boom.
