نگاشت دانش مدیریت دانش در ایران برپایة پایاننامههای فارسی موجود در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) از ابتدا تا پایان دهه 80 (1389-1320)
محورهای موضوعی : دانش شناسیحمیده بیرامیطارونی 1 , مریم محمدعلی نژاد 2
1 - دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان؛ و رییس گروه اشتراک منابع پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک).
2 - مربی گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران؛ و دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: نگاشت دانش مدیریت دانش بر پایة پایاننامههای فارسی پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) برای شناسایی حوزههای مدیریت دانش است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش پیمایشی است. پیشینههای مدیریت دانش در ایران بر پایة پایاننامههای فارسی موجود پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) چهار دهه؛ پیش از دهه 60، دهه 60، دهه 70، و دهه هشتاد مرور نظام مند و تحلیل شد. در تحلیل دو روش تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا انجام شد. در تحلیل اسنادی از روش سرشماری با فیش و جستوجو در پایگاه (گنج) پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با کلیدواژه مدیریت دانش واژگان کلیدی موجود در عنوان، کلیدواژه، چکیده، و فهرست مندرجات تمام پیشینههای مرتبط با موضوع شناسایی شد. با غربالگری تکراریها حذف شد. با ارزیابی 357 پیشینه در ایران انتخاب شد. در تحلیل محتوا، روش ترسیم نگاشت دانش استفاده شد. پیشینهها در نرمافزار اکسل کدگذاری شد. پیشینهها با روش همرخدادی کلمات آمده در عنوان، کلیدواژه، چکیده، و فهرست مندرجات تحلیل شد. با نرمافزار ایکسماند نگاشت دانش ترسیم شدند. یافتهها: 21 حوزه مدیریت دانش شناسایی و ترسیم شد. مدیریت، کسب و کار، و فناوری بیشترین سهم موضوعی پژوهشها را دارد. کمترین موضوعها نگهداری دانش، مهندسی دانش، بازنمایی دانش، و اندازهگیری دانش است. نتیجهگیری: مدیریت دانش در دهه هشتاد مورد پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. ترسیم گرافیکی مدیریت دانش در ایران وضعیت پژوهشهای این حوزه را نشان داد. مصورسازی جنبههای گوناگون پژوهشهای مدیریت دانش، در پژوهشهای آتی و برنامهریزی برای توسعه متوازن حوزههای مدیریت دانش و ارتقای کمی و کیفی پژوهشهای تولید شده این حوزه موثر است.
Objective: Knowledge management knowledge mapping is based on Persian dissertations of Iran Scientific Database (GANJ) to identify areas of knowledge management. Methods: The research is applied and survey method. Background of knowledge management in Iran based on Persian theses available in the Iranian Scientific Database (GANJ) for four decades; Prior to the 1950s, 1960s, 1970s 1980s, 1990’s and 00’s systematic review was analyzed. In the analysis, two methods of document analysis and content analysis were performed. In document analysis of the census method with a receipt and search in the database of Iran Research Institute of Information Science and Technology with the keyword "knowledge management" keywords in the title, keyword, abstract, and list of contents of all relevant backgrounds were identified. Duplicates were removed by screening. It was selected by evaluating 357 backgrounds in Iran. In content analysis, knowledge mapping method was used. Backgrounds were encoded in Excel software. Backgrounds were analyzed by the coordinated method of words in title, keyword, abstract, and table of contents. Knowledge mapping was drawn with X-Mind software. Results: 21 areas of knowledge management were identified and mapped. Management, business, and technology have the largest thematic share of research. The lowest topics are knowledge maintenance, knowledge engineering, knowledge representation, and knowledge measurement. Conclusion: Knowledge management was a case study of graduate students in the first decade of 2000. Graphic drawing of knowledge management in Iran showed the status of research in this field. Illustrating the various aspects of knowledge management research is effective in future research and planning for the balanced development of knowledge management fields and the quantitative and qualitative improvement of research produced in this field.
