روایت، ابزار تعلیم در گلستان (رویکردی روایتشناختی به باب نخست گلستان)
محورهای موضوعی : شاهنامهمحمد حکیم آذر 1 , فخرالدین سعیدی 2 , مظاهر نیکخواه 3
1 - دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
3 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
کلید واژه: روایت, سعدی, گلستان, توالی, رخداد, حکایات,
چکیده مقاله :
روایت در نهاد آثار ادبی نهفته است و عنصری پیشبرنده در تبیین نقش ادبی و هنری هر اثر ادبی است. هرچه اثر ادبی وجه داستانی قویتری داشته باشد، روایت در آن پُرمایهتر و فعالتر است. گلستان سعدی اثری تعلیمی است که وجهی داستانی دارد؛ به همین سبب روایت و شگردهای روایت در آن پویا و اثرگذار است. این پژوهش با مطالعة کتابخانهای و یادداشتبرداری میکوشد با تأکید بر نظریههای ساختارگرایان معروف (مانند تولان، ژنت، بارت)، تأثیرگذاری روایت را در تبیین مفاهیم تربیتی و اخلاقی گلستان بررسی کند و از مهمترین اصول نظری ساختارگرایان در شناخت ساختار گلستان بهره برد. این پژوهش نقش درونمایه را در پربارکردن کیفیت و تنوع ساختار کُنشها و رخدادهای روایی در حکایتهای باب اول گلستان بررسی میکند. همچنین این مقاله بیانگر این مطلب است که سعدی به سبب برخورداری از فهم ادبی توانسته است حکایتهای گلستان را بر پایهها و اصول و کُنشهایی بُنیانگذاری کند که قرنها بعد در داستاننویسی و داستان کوتاهنویسی پایه و مبنای نگارش نوین قرار گرفته است. نظام باورهای سعدی، بر گرداگرد گزارۀ شناخت هستی در پیرامون او شکل گرفته است که آنها را از راه تمثیل به مخاطب منتقل میکند؛ بنابراین گفتمان چیره بر حکایتها یک گفتمان تعلیمی است.
Narrative lies in the nature of literary works and acts as a promoter element in explaining the literary and artistic role of any literary work. The more storied a work, the more powerful the narrative. Golestan of Sa'di is a didactic work that has a storied nature, and therefore, narrative and narrative techniques are influential and effective in it. This essay aims to explain the impact of narrative on educational and ethical concepts in Golestan, with an emphasis on famous structuralists such as Tulane, Ghent, and Barth, and uses their main theoretical principles in recognizing Golestan's structure. This research studies the role of the theme in enhancing the quality and diversity of the structure of actions and narrative events in Golestan's first chapter. This article also suggests that Sa'di, in terms of literary comprehension, has been able to establish Golestan's stories based on principles, roots, and practices that, for centuries later, will be the basis of modern writings of fiction and short stories. Sa'di's beliefs system is based on recognizing his own existence and inducing it through the analogy to the audience; therefore, the dominant discourse on the tales is a didactic discourse.
