ارزیابی تغییرات کالبدی بازار مسجد جامع شهر تهران طی دهه 90
محورهای موضوعی : جغرافیا و برنامه ریزی شهری و منطقه ای
1 - دانشیار گروه جغرافیا برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی
2 - دانشجوی دکتری جغرافیای برنامه ریزی شهری ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی
کلید واژه: هویت, شهر تهران, کالبدی, بازار مسجد جامع,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین و پیچیده ترین تحولات شهری تغییرات کالبدی شهر است که در نتیجه توسعه شهرنشینی به وجود آمده است. اما آنچه در ایران اساس محسوب می شود این امر است که تغییرات یکباره منجر به ایجاد تحولات ساختاری و آسیب های اجتماعی و کالبدی فراوان شده است از این رو مطالعه حاضر در پی این ضرورت و پاسخ دهی به سوال اینکه مولفه های اثر گذار در بازار مسجد جامع شهر تهران چیست؟آغاز شد . روش تحقیق حاضر از فلسفه تفسیری با رویکرد کیفی تبعیت می کند که با استراتژی تحلیل محتوا به مثابه یک استراتژی و مصاحبه عمیق سعی در جمع اوری داده دارد . بعد از جمع اوری داده از طریق کد گذاری در قالب سه دسته کد گذاری اولیه، محوری و گزینشی به5 محور اصلی در تغییرات کالبدی بازار مسجد جامع تهران در دهه 90 دست یافت که عبارت اند از سرمایه اجتماعی، هویت ، حس مکان، ساختار اجتماعی و آمیختگی اجتماعی است. با عمیق شدن در این متغیرها مشخص می شود که تحولات دهه اخیر در مسجد جامع تهران بیش از هر چیزی از نوع محتوایی بوده است. نه تغییر در عناصر کالبدی . چنین تغییری زمینه ای برای بی توجهی و کنار گذاشتن تمامی ساختار کالبدی آینده شهر تهران خواهد بود.