زیباییشناسی ادبیات داستانی عامهپسند در ایران
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیمحسن ایزدیار 1 , نیلوفر محمدی 2
1 - نویسنده
2 - نویسنده
کلید واژه: ادبیات داستانی, زیباییشناسی, aesthetics, Fiction, داستانهای عامهپسند, گونۀ ادبی, داستان عامهپسند در ایران, popular fiction, Literary Genre, Pulp Fiction in Iran,
چکیده مقاله :
ادبیات داستانی عامهپسند گونهای از ادبیات است که مخاطبش، تودۀ مردم هستند و بر پایۀ ذوق و علایق آنان پدید میآید. زیباییشناسی ادبیات داستانی عامهپسند، مفهومی است که کمتر از سوی پژوهشگران مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته زیرا مؤلّفهای به نام ادبیات داستانی عامهپسند، وجهی کلی و عام دارد به گونهای که هر داستان وقتی با مقبولیّت عمومی رو به رو میشود؛ ذهن، ناخودآگاه به نقطۀ مقابل آن یعنی ادبیات داستانی نخبه پسند میاندیشد. کوشش نویسندگان مقال حاضر این بوده که به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و روش کتابخانه ای، ضمن معرفی مفاهیم مشهور داستان عامهپسند به زیباییشناسی این گونه از ادبیات بپردازد.
Pulp Fiction is a form of literature that audience, the mass of the people, based on their tastes and interests arises. The aesthetics of popular fiction, a concept which has been less studied by researchers because component called Pulp Fiction, general aspects of each story so that when faced with public acceptance; the mind, the subconscious to the point the elite-friendly thinks it's fiction. Authors efforts have been that way descriptive and library method, also known concepts of aesthetics Pulp Fiction to pay this kind of literature.
منابع و مآخذ
1ـ اخوت، احمد. دستور زبان داستان. اصفهان: فردا، 1371.
2ـ آژند، یعقوب. «انواع رمان»، ادبیات داستانی، دوره 36، 1384.
3ـ الهی، صدرالدین. «درآمدی بر مقوله پاورقینویسی در ایران» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مجله ایرانشناسی، سال دهم، 1378.
4ـ برتنس، هانس. مبانی نظریه ادبی. ترجمه محمّدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی، 1384.
5ـ حافظی، علیرضا. معنی ادبیات. تهران: نیلوفر، 1370.
6ـ داد، سیما. فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید، چاپ چهارم، 1378.
7ـ ذکاوتی قراگزلو، علیرضا. قصههای عامیانه ایرانی. تهران: سخن، چاپ اول، 1387.
8ـ سپهری، سهراب. هشت کتاب. تهران: افست گرافیک، 1389.
9ـ سلدن، رامان و ویدوسون. راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه عباس مخبر، تهران: طرح نو، 1384.
10ـ سمیعی گیلانی، احمد، «خدمات ادبیات داستانی به زبان فارسی»، نامۀ فرهنگستان، سال7، شماره2، ص 78ـ73، 1384.
11ـ شفیعیکدکنی، محمّرضا. موسیقی شعر. تهران: آگاه، چاپ هفتم، 1381.
12ـ شمیسا، سیروس. انواع ادبی. تهران: فردوسی، چاپ پنجم، 1376.
13ـ صفایی، علی؛ مظفری، کبری، «بررسی توصیفی، تحلیلی و انتقادی رمانهای عامهپسند ایران»، مجله ادب پژوهشی، شماره دهم، زمستان، صفحات 136 – 109، 1388.
14ـ صفوی، کوروش. از زبانشناسی به ادبیات (نظم). تهران: سوره مهر، 1383.
15ـ محجوب، محمّد جعفر؛ ذوالفقاری، حسن. ادبیات عامیانه ایران. تهران: چشمه، چاپ سوم، 1386.
16ـ مظفری، علیرضا. خیل خیال (زیباییشناسی صور خیال در شعر حافظ). ارومیه: دانشگاه ارومیه، 1381.
17ـ مکلی، رابرت. داستان. تهران: هرمس، چاپ اول، 1382.
18ـ میرصادقی، جمال. راهنمای رماننویسی. تهران: سخن، 1390.
19ـ میرصادقی، جمال؛ میرصادقی، میمنت. واژهنامه هنر داستاننویسی. تهران: مهناز، 1377.
20ـ میرصادقی، جمال. عناصر داستان. تهران: شفا، 1364.
21ـ میرعابدینی، حسن. سیر تحوّل ادبیات داستانی و نمایشی. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، چاپ اول، 1391.
22ـ ــــــــــــــــ . صد سال داستاننویسی. تهران: چشمه، چاپ دوم، 1380.
23ـ ــــــــــــــــ . تاریخ ادبیات داستانی ایران. تهران: سخن، 1392.
24ـ ــــــــــــــــ . رمانهای معاصر فارسی. تهران، نیلوفر، جلد سوم، چاپ اول، 1383.
25ـ نفیسی، آذر، «آشناییزدایی در ادبیات»، کیهان فرهنگی، شماره62، صفحات37ـ34، 1368.
26- Leech، G.N(1969),A ling uistic Guide to English Poetry، New York: Longman.
27- Short. M. (1996). Exploringin language of poem. Plays and prose. London and Newyork: Longman.
_||_