بررسی آزمایشگاهی تأثیر موانع مکعبی و استوانه ای میله ای شکل بر حرکت و کنترل بدنه جریان غلیظ نمکی
محورهای موضوعی : برگرفته از پایان نامهمحمد رضا منسوجیان 1 , مهدی قمشی 2 , هوشنگ حسونی زاده 3 , سید عباس حسینی 4
1 - گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
3 - استادیار دانشکده عمران آب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، ایران.
4 - استادیار گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران.
کلید واژه: جریان غلیظ, بدنه جریان غلیظ, موانع مکعبی شکل, موانع استوانهای شکل, جریان غلیظ نمکی,
چکیده مقاله :
چکیده مقدمه: استفاده از مانع در مخازن سدها بعنوان یک روش مؤثر در هدایت رسوبگذاری در میانه مخزن (بجای رسوبگذاری در کنار دیوارهی سد که تأسیسات در آن مکان قرار دارند) مطرح میباشد. در این تحقیق بمنظور کنترل جریان غلیظ نمکی، تاثیر موانع استوانه ای و مکعبی میلهای شکل بر مشخصات و حرکت بدنه جریان بصورت آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته است. روش: تعداد 323 مانع استوانه ای شکل به قطر یک سانتیمتر و ارتفاع سیسانتیمتر و در مرحله بعد همین تعداد مانع مکعبی شکل با ابعاد 1×1 سانتیمتر و ارتفاع سی سانتیمتر با آرایش زیگزاگی بر روی بستر پلکسی در کانالی به طول 5/12متر، عرض 30 سانتیمتر و ارتفاع 40 سانتیمتر قرار داده شد. آزمایشها با سه دبی (27/0، 55/0 و 83/0 لیتر در ثانیه) و سه شیب (2/0، 5/0 و 1 درصد) و غلظت ثابت (15گرم در لیتر)، انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که به کار بردن موانع باعث کاهش ارتفاع بدنه جریان غلیظ در طول کانال میشود. ارتفاع بدنه در موانع مکعبی بیش از استوانه ای میباشد. بکارگیری موانع بر پروفیلهای سرعت تأثیرگذار بوده و باعث کاهش سرعت بدنه جریان غلیظ شده اند. دبی عبوری بدنه جریان غلیظ در بستر بدون مانع دارای روند افزایشی و در بسترهای با مانع دارای روند کاهشی میباشد. بهنحوی که درصد کاهش دبی در موانع مکعبی 5/1 تا 2 برابر نسبت به موانع استوانهای است. نتیجه گیری: با حرکت در طول کانال میزان کاهش غلظت بدنه جریان غلیظ برای موانع مکعبی و استوانه ای بهترتیب 49% و 41%نسبت به بستر بدون مانع حاصل شد. همچنین در موانع مکعبی میزان کنترل دبی بیشتر از موانع استوانه ای، بوده است.
Abstract Introduction: The use of obstacles in dam reservoirs is considered an effective method for directing sedimentation toward the middle of the reservoir (instead of sedimentation next to the dam wall where the facilities are located). In the present study, to control the saline density current, the effect of cylindrical, cubic, and pile-shaped obstacles on the characteristics and motion of the body of the density is experimentally investigated. Methods: In this regard, 323 cylindrical obstacles with a diameter of 1 cm and a height of 30 cm, were placed on the bed of a Plexiglas in a channel with a length of 12.5 m, a width of 30 cm, and a height of 40 cm in a zigzag form along with the same number of cubic obstacles with dimensions of 1.1 cm and a height of 30 cm in the next step. The experiments were performed with three flow rates (0.27, 0.55, and 0.83 liters per second), three slopes (0.2, 0.5, and 1%), and constant concentration (15 g/l). Findings: The results showed that the use of obstacles reduces the height of the body of density current along the channel. The height of the body in cubic obstacles is more than cylindrical obstacles. The use of obstacles affects the velocity profiles and reduces the velocity of the body of the density current. The flow rate of the body of density current in a bed without obstacles has an increasing trend while it has a decreasing trend in the bed with obstacles. Therefore, the reduction of flow rate in cubic obstacles was 1.5 to 2 times compared to the cylindrical obstacles. As a result, flow rate control in cubic obstacles was greater. Also, by moving along the channel, the reduction of the concentration of body of the density current in cubic and cylindrical obstacles was 49% and 41%, respectively, compared to the bed without obstacle
_||_