ارزیابی اولویتهای استراتژیک هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران با استفاده از روش آراس
محورهای موضوعی : علوم ورزش
شادی رهبر یعقوبی
1
,
مهوش نوربخش
2
*
,
مهدی کهندل
3
,
سید نعمت خلیفه
4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: فناوری های نوین, برنامه ریزی, اولویتهای استراتژیک, محیط ورزش, روش آراس ,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، ارزیابی اولویتهای استراتژیک هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران با استفاده از روش آراس بود. این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ راهبرد، توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (مقالات مرتبط با موضوع تحقیق) و منابع انسانی (کارشناسان حوزه هوش مصنوعی، کارشناسان حوزه صنعت ورزش و اساتید دانشگاه) بود. روش نمونهگیری در هر دو بخش جامعه اطلاعاتی و انسانی هدفمند بود. در بخش جامعه اطلاعاتی، 18 مطالعه و مشارکتکنندگان جامعه انسانی شامل 18 نفر بودند. برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان نتایج، از راهبردهای تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرآیند، دلفی در دو دور ارزیابی، روایی صوری و محتوایی و روش تنصیف استفاده شد. برای تحلیل مرور منابع و دیدگاههای خبرگان از تحلیل محتوا و در ادامه به ترتیب از تحلیل دلفی و تحلیل تأثیر متقابل (تحلیل ساختاری) و تحلیل آراس استفاده شد. یافتهها نشان داد گزینههای دامنه گسترش هوش مصنوعی و آمادگی پذیرش فناوری هوش مصنوعی مهمترین اولویتهای استراتژیک هستند و پس از آن دگرگونی شغلی، زیرساخت و تجهیزات و سرمایهگذاری در رتبههای بعدی قرار دارند. بنابراین، نتیجه مشخص میشود که تمرکز بر دامنه گسترش هوش مصنوعی و آمادگی پذیرش فناوری هوش مصنوعی میتواند به حداکثر استفاده از پتانسیلهای هوش مصنوعی در بهبود عملکرد و مدیریت صنعت ورزش منجر شود.
The aim of this research was to evaluate the strategic priorities of artificial intelligence in the sports industry of Iran using the ARAS method. This applied research is descriptive-analytical in terms of strategy. The statistical population consisted of two sections: informational resources (articles related to the research topic) and human resources (experts in the field of artificial intelligence, sports industry experts, and university professors). The sampling method in both informational and human communities was purposive. In the informational community section, 18 studies and 18 participants in the human community were included. To assess the validity and reliability of the results, strategies such as confirmability, process audit study, and Delphi method in two rounds, face and content validity, and the split-half method were used. For analyzing the literature review and expert opinions, content analysis was initially employed, followed by the Delphi analysis, structural analysis (cross-impact analysis), and the ARAS analysis. The findings showed that the most important strategic priorities are the expansion scope of artificial intelligence and the readiness to adopt artificial intelligence technology. Following these, job transformation, infrastructure and equipment, and investment were ranked. Therefore, it is concluded that focusing on the expansion scope of artificial intelligence and the readiness to adopt artificial intelligence technology can maximize the potential of artificial intelligence in improving the performance and management of the sports industry.