تأثیر هویت تیمی بر وفاداری دانشجویان با میانجی انگیزه
محورهای موضوعی : علوم ورزشحمیدرضا ثمری خلج 1 , مونا رضایی 2 , رضا نیک بخش 3
1 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران،
2 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: وفاداری مشتری, هویت تیمی, انگیزه مشتری,
چکیده مقاله :
تفکرات مثبت و رفتارهای مفید افراد در برابر محیط کاری و با گروههای سازمانی، که در آن بیشترین فعالیت های شغلی روزانه شان انجام می گیرد، یک هویت معینی را علاوه بر هویت سازمانی با واحد کاری خود ایجاد می نماید که به آن هویت تیمی می گویند. در این پژوهش بررسی تاثیر نقش هویت تیمی دروفاداری ورزشی با میانجی انگیزه درسطح مدیران و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفت. تحقیق از نظرهدف، کاربردی و بصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل 285 نفر از مسولین ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی بود. نمونه آماری تعداد 162 در نظر گرفته شد. متغیرها با پرسشنامه های هویت تیمی واندیک وهمکاران(2008)، انگیزه، گایو(2007) و وفاداری، کارونا(2002) سنجیده شدند. برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیر ها آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و به منظور بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی استفاده شد. و برای آزمون مدل تحقیق از معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار های SPSS و LISRL انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه هویت تیمی بر انگیزش مشتریان ودر نتیجه بر وفاداری مشتریان(دانشجویان) تاثیر معناداری دارند. همچنین یافته ها نشان داد که انگیزش بر میزان وفاداری دانشجویان تاثیر معناداری دارد. نتایج تحقیق بیانگر آن است که هویت تیمی مدیران و رو سای ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده موفقیت دانشگاه آزاد در محیط رقابتی امروز در جذب دانشجو باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
Positive thoughts and helpful behaviors of individuals in the workplace and with organizational groups, in which most of their daily work activities take place, create a certain identity in addition to organizational identity with their work unit, which is called team identity. The aim of this study was to investigate the effect of the role of team identity in sports loyalty mediated by motivation at the level of managers and heads of units of Islamic Azad University. The present study was applied in terms of purpose and its data were collected in the field and a questionnaire. The statistical population of this study included 285 officials of physical education departments of Islamic Azad universities of Iran. The statistical sample of this research is 162 people. Variables were measured by questionnaires: team identity of Wendick et al. (2008), motivation, Gayo (2007) and loyalty, Karuna (2002). To analyze the data, Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the distribution of variables and correlation test was used to test the research hypothese. Finally, the structural equation model (SEM) and SPSS and LISRL software were used to test the conceptual model of the research. Findings showed that the team identity component has a significant effect on customer motivation and consequently on customer (student) loyalty. Findings also showed that motivation has a significant effect on student loyalty. The results indicate that the team identity of managers and heads of physical education departments of Islamic Azad universities of Iran as one of the most important factors determining the success of the Azad University in today's competitive environment in attracting students should be seriously considered.
_||_