بررسی رابطة بازاریابی عصبی با رفتار خرید آنی خریداران برندهای ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشمهدی داوری 1 , باقر مرسل 2 , علی فهمیی نژاد 3 , سید مصطفی طیبی ثانی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران
2 - استادیارگروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود،شاهرود، ایران
4 - دانشکده علوم انسانی .گروه تربیت بدنی .دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود .شاهرود .ایران
کلید واژه: بازاریابی عصبی, برندهای ورزشی, رفتار خرید آنی خریداران, مصرفکننده ورزشی,
چکیده مقاله :
بازاریابی عصبی باعث تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از ذهن مشتریان می شود که منجر به شناخت و کشف ندانسته ها می شود و اقدام به خرید آنی می کنند؛ لذا این پژوهش به منظور بررسی رابطه بازاریابی عصبی با رفتار خرید آنی خریداران برندهای ورزشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه خریداران فروشگاه های برندهای ورزشی در شهر مشهد مقدس، که تعداد آنها نامشخص بوده است. با شیوه نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای تعداد 20 فروشگاه بزرگ در شهر مشهد بطور تصادفی انتخاب و 400 پرسشنامه بین خریداران توزیع شد. در این تحقیق از دو پرسشنامه بازاریابی عصبی ایزر و همکارانش (2011) و رفتار خرید آنی بسوش (2016) استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان داد بازاریابی عصبی و کلیه ابعاد آن با رفتار خرید آنی خریداران برندهای ورزشی رابطه معنی دار وجود دارد (94/7 = t و 82/0=r ). اهمیت بازاریابی عصبی ویژه بوده و می تواند تصمیمات را بر روی ذهن مشتریان نشان دهد؛ بنابراین بازاریابی عصبی به منزله رویکردی جدید است که در آن مغز مشتریان دقیقاً مورد بررسی قرار میگیرد تا کارکرد آن مشخص شده و چگونگی شکلگیری رفتارها شبیهسازی شود. لذا شرکت های تولیدکننده و توزیع کننده برندهای ورزشی برای کسب سود بیشتر، باید استفاده از بازاریابی عصبی را سرلوحه بخش تبلیغات و بازاریابی خود قرار دهند.
Neural marketing analyzes data obtained from the minds of customers that lead to the recognition and discovery of the unknown and make immediate purchases; Therefore, this study was conducted to investigate the relationship between neural marketing and instant purchasing behavior of sports brand buyers. The statistical population of this study is all the buyers of sports brand stores in the holy city of Mashhad, whose number was unknown. Using two-stage cluster sampling method, 20 large stores in Mashhad were randomly selected and 400 questionnaires were distributed among buyers. In this study, two questionnaires of neural marketing Iser et al. (2011) and immediate buying behavior (2016) were used. Findings showed that neural marketing and all its dimensions have a significant relationship with the immediate purchasing behavior of sports brand buyers (t = 7.94 and r = 0.82). The importance of neural marketing is special and can show decisions on the minds of customers; Neural marketing, therefore, is a new approach in which the brains of customers are precisely examined to determine its function and to simulate how behaviors are formed. Therefore, companies that produce and distribute sports brands, in order to make more profit, should make the use of neural marketing the top priority of their advertising and marketing.
_||_