بررسی نقش انگیزه ها و تعاملات شهروندی معلمان تربیت بدنی بازنشسته بر تمایل به فعالیتهای داوطلبی در ورزش آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : علوم ورزشمیترا حاجی زاده 1 , مینا حکاک زاده 2 , محسن منوچهری نژاد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی تربیت بدنی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
3 - استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران
کلید واژه: انگیزه شغلی, انگیزه ابزاری, انگیزش نمایشی, تعاملات شهروندی, تمایل به داوطلبی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزه ها و تعاملات شهروندی معلمان تربیت بدنی بازنشسته بر تمایل به فعالیت های داوطلبی در ورزش آموزش وپرورش طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری شامل تمامی معلمان تربیت بدنی بازنشسته دارای تجربه داوطلبی در فعالیت های ورزش آموزش و پرورش بود، بود. نمونة آماری شامل 84 نفر از معلمان تربیت بدنی بازنشسته بود که در رویدادهای ورزشی منتخب آموزش و پرورش به عنوان داوطلب حضور داشتند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامة 50 سؤالی تحقیق لانرو و همکاران (2017) بود. روایی و پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش های رایج مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل تحقیق، از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. تمامی روند تجزیه و تحلیل تحقیق، در نرم افزارSPSS و PLS انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تعاملات شهروندی بر انگیزه های ابزاری، شغلی و نمایشی معلمان تربیت بدنی بازنشسته داوطلب در ورزش آموزش وپرورش تأثیرگذار می باشد. پژوهش حاضر همچنین نشان داد که انگیزة ابزاری (382/0= تأثیر؛ 973/8= تی)، انگیزة شغلی (176/0= تأثیر؛ 072/5= تی) و انگیزة نمایشی (475/0= تأثیر؛ 792/14= تی) بر تمایل به فعالیت داوطلبانه معلمان تربیت بدنی بازنشسته در ورزش آموزش و پرورش تأثیر معناداری دارد. بنابراین توجه به تعاملات شهروندی و بهبود شرایط جهت ایجاد آن در میان معلمان تربیت بدنی بازنشسته ضمن بهبود انگیزة داوطلبی سبب بهبود تمایل به فعالیت داوطلبانه در میان این افراد می گردد.
The purpose of this study was to investigate the role of motivation and citizenship interactions of retired physical education teachers on their willingness to volunteer in educational sport. The research method was survey. The statistical population of this study included all retired physical education teachers who were active volunteers in educational activities. The statistical sample of the present study included 84 retired physical education teachers who participated in voluntary education sport events. The research tool consisted of Lanrow et al. (2017) 50-question research questionnaire. The validity and reliability of this questionnaire were evaluated and validated using common methods. Structural equation method was used to analyze the research. The whole process of analysis was done in SPSS and PLS software. The results of the present study showed that citizenship interactions are influenced by the instrumental, occupational, and theatrical motivations of the voluntary retired physical education teachers in sport education. The present study also showed that instrumental motivation (impact= 0/382; t= 8/973), job motivation (impact= 0/176; t= 5/072) and Expressive Motivation (impact= 0/475; t= 14/792) has a significant effect on the willingness of voluntary retirement teachers to volunteer in education sport.
_||_