ارایه الگوی بررسی تاثیرات شبکه اجتماعی کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیرضا ابراهیم زاده 1 , محمد تابش 2
1 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
2 - کارشناس ارشد مدیریت امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
کلید واژه: شبکه اجتماعی, مساجد, الگوسازی, کانونهای فرهنگی هنری,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله ارایه مدلی به منظور بررسی اثرات شبکه اجتماعی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظرگردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن مدیران کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان و نخبگان فرهنگی کانونهای مساجد بوده است. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که قابلیت اعتبار آن 969/0 محاسبه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار آماری spss و لیزرل استفاده و روشهای مدل معادلات ساختاری و آزمون تی استیودنت استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد تاثیرات شبکه اجتماعی متوسط به بالاست؛ یعنی شبکه اجتماعی می تواند باعث افزایش مدیریت دانش، پیامدهای محیطی، پیامدهای ذهنی، پیامدهای عاطفی، پیامدهای آموزشی محیط شبکه گردد.
The purpose of this paper is to provide a model to study the effects of social networks cultural centers mosques of Isfahan province. The purpose and method of data collection, description of the survey and population centers, cultural managers and cultural elite centers of mosques as mosques of Isfahan. The data collection tool was questionnaire which its reliability 969/0 calculation and analysis of structural equation modeling and statistical software spss and LISREL structural equation modeling methods and Student's t test was used. The results showed a moderate to high impact social networks, the social network can increase knowledge management, environmental consequences, consequences of mental, emotional consequences, consequences of environmental education network.
1- احمدی فرد، محترم. (1390). ارتباطات سازمانی. رویکرد سیستم ها. جزوه کلاسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
2- اعرابی، سید محمد. (۱۳۸۵). مبانی فلسفی روش تحقیق. جزوه کلاسی. دوره دکتری رفتار سازمانی و منابع انسانی.
3- امیرکافی، مهدی. (1383). طراحی الگوهای جامعهشناسی انزوای اجتماعی در شهر تهران. پایاننامه دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
4- حجت، عیسی. (1381). حرفی از جنس زمان، نگاهی نوبه شیوه های آموزش معماری ایران. فصلنامه هنرهای زیبا 12: 50-56.
5- دستغیب، سید حمیدرضا. (1385). زمینه عملکرد فرهنگی عبادی و نحوه طراحی مساجد، چکیده کتابها و پایان نامههای مساجد. تهران: اداره کل پژوهش و اطلاع رسانی کانونهای فرهنگی مساجد کشور.
6- شریفپور، رضا. (1380). مسجد و انقلاب اسلامی. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامى.
7- شریفی، حسن پاشا. (۱۳۸۱). اصول روان سنجی و روان آزمایی. تهران: انتشارات رشد.
8- شیرکوند، شهرام. (1389). اثر تغییر نگرش بر تغییر رفتار. قابل دسترسی در:www.hamshahrionline.ir { دسترسی در 30 مهر۱۳۹۰}.
9- طحان، پروین. (1381). ارزیابی عملکرد سازمانهای غیر دولتی در مشارکت فرهنگی و چگونگی حذف موانع موجود. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات.
10- فیوضات، ابراهیم. (1372). بررسی تحولات نظام استاد-شاگردی در ایران، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
11- قاضی مرادی، حسن. (1386). کار و فراغت ایرانیان. تهران: انتشارات اختران.
12- کواکس، میته. (1379). اطلاع رسانی و فرهنگ، به کوشش محمود نجاتی حسینی، تهران: خانه کتاب.
13- گنجی، مهدی؛ گنجی، حمزه. (1390). زمینه روان شناسی اتکینسون و هیلگارد. تهران: انتشارات ساوالان.
14- گی، روشه. (1389). تغییرات اجتماعی. ترجمه م وثوقی. ویرایش دوم. تهران: نشرنی.
15- لیتل، جان استیفن. (1384). نظریههای ارتباطات. ترجمه م. نور بخش، س ا،میر حسینی. تهران: انتشارات جنگل.
16- مددی، سهیلا. (1379). بررسی میزان تحقق اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیدگاه مربیان و اولیاء، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.
17- منتظر، علی. (1389). تعریف «سلامت اجتماعی» همچنان مبهم است. قابل دسترسی در:www.salamatiran.com {دسترسی در 11 آذر۱۳۹۰}
18- نوک، دیوید؛ کاکلینسی، جمیز اچ. (1387). تحلیل شبکه. ترجمه م عظیمی هاشمی ، م اسکافی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
19- نیک کار، ملیحه؛ فرزین، فرزانه؛ احمدی لاری، رکنالدین. (1384). بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه شیراز نسبت به برنامههای فرهنگی و هنری و عوامل موثر بر شرکت آنها در اینگونه فعالیتها، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز.22(14).
20- هانگر، دیوید؛ ویل، تامس. (1389). مبانی مدیریت استراتژیک. ترجمه م اعرابی، ح رضوانی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
21- وینگر، کیت. (1389). مقدمهای بر تغییر رفتار. قابل دسترسی در . http://forum.mui.ac.ir
22- Barnett, William P. and Carroll, Glenn R. (1995) "Modeling Internal Organizational Change," in Hagan (ed.) Annual Review of Sociology, volume 21: 217-36.
23- Becerra Fernandez, I. Gonzalez, Avelino. and Sabherwal, Rajiv. (2004). KnowledgeManagement, first Edition, PrenticeHall.
24- Bourdieu, Pierre. Wacquant, Loic. J.D. (1992). An invitation to reflexive sociology. Chicago, University of Chicago press.
25- Crowel, Linda.f. (2004). Weak ties: a mechanism for helping women expand their social networks and increase their capital, the social science journal, 41.
26- Davis Gerald. F, Marquis Christopher. (2005). Prospects for Organization Theory in the Early Twenty-First Century: Institutional Fields and Mechanisms. Organization Science 16(4), pp. 332–343.
27- Friedkin Noah. (1993). Structural Bases of Interpersonal Influence in Groups: A Longitudinal Case Study. American Sociological Review, 58(6), 861-872
28- Granovetter, Mark. (2005). The Impact of Social Structure on Economic Outcomes. Journal of Economic Perspectives, 19-1: 33-50.
29- Gulati, Ranjay. and Gargiulo Martin. (1999) Where do interorganizational networks come from?. American journal of sociology 104 (5),: 1439-1493.
30- Jyrama Annuka and Ayvari Anne. (2005). Can the Knowledge-Creation Process Be Managed? A Case Study of anArtist Training Project, International Journal of Arts Management,7(2), pp. 4-14.
31- Marsden, Peter V. and Noah E. Friedkin (1993), 'Network studies of social influence', Sociological Methods and Research, 22:127-151.
32- Nelson Richard. (2006). Evolutionary social science and universal Darwinism. Journal of Evolutionary Economics, Springer. vol. 16(5), pages 491-510, December.
33- Nevo Dorit Furneaux, Brent. and Yair, Wand . (2008). Towardsan evaluation framework for knowledge management systems, Information Technology and Management, 9(4), pp.233 – 249.
34- Park, Y. and Kim, Sookyung. (2006), "Knowledge managementsystem for fourth generation R&D: KNOWVATION",Technovation, 26(5-6), pp. 595-602
35- Podolny, Joel M. and. Page, Karen L. (1998) Network Forms of Organization. Annual Review of Sociology .2,1:57-76.
36- Pollock, T. G., Whitbred, R.C. & Contractor, N. (2000). Social information processing and job characteristics: A simultaneous test of two theories with implications for job satisfaction. Human Communication Research, 26(2), 292-330.
37- Powell, W. W., White, D. R., Koput, K. W. and Owen-Smith, J. (2005) Network Dynamics and Field Evolution: The Growth of Interorganizational Collaboration in the Life Sciences, American Journal of Sociology. 110:1132-1205.
38- Robertson R. (2007). The sociological Interpretation of Religion. Oxford: Basil Blackwell.
39- Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovation. New York: Free Press.
40- Samuel Greengar. (2011). Smartphones, Social Nets Remake Knowledge Management. blogs.baselinemag.com
41- Sapolsky Robert M. (2005). The influence of social hierarchy on primate health. Science 308:648-652.
42- Valente, Thomas. W. (1995). Network Models of the Diffusion of Innovations. Cresskill, NJ: Hampton Press.
_||_