عوامل اجتماعی- فرهنگی مرتبط با موفقیت تعاونیهای تولیدی شهر یزد
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیاکبر زارع 1 , مسعود حاجی زاده میمندی 2 , حامد سیارخلج 3
1 - دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه یزد
2 - دانشیار جامعه شناسی دانشگاه یزد
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی
کلید واژه: آموزش, موفقیت, سرمایه فرهنگی, مشارکت, تعاونیهای تولیدی,
چکیده مقاله :
تولید نیروی محرکه اقتصاد هر کشوری است و باعث رشد و شکوفایی و توسعه کشور میشود. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی مرتبط با موفقیت تعاونیهای تولیدی شهر یزد است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را همه اعضای تعاونیهای تولیدی فعّال شهر یزد تشکیل می دادند که 196 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. برای گردآوری داده ها در تحقیق حاضر از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. اعتبار آن از نوع صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین تحصیلات، مشارکت، آموزش و سرمایه فرهنگی با موفقیت تعاونیهای تولیدی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. براساس نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره، متغیرهای مشارکت، تحصیلات، آموزش و سرمایه فرهنگی در مجموع توانستند 38 درصد از تغییرات موفقیت تعاونیهای تولیدی را تبیین کنند. موفقیت تعاونیهای تولیدی به عوامل متعددی وابسته است و بررسی آنها نیازمند اتخاذ رویکرد چندوجهی است.
Driving force of economic growth and prosperity of any nation and the country. The aim of study the factors affecting the success of the productive cooperatives in Yazd. The study of application and survey methods. The study population include all members of active productive cooperatives of Yazd, where 196 of them were determined using Cochran's formula as the sample size. Data collected in this survey Investigated questionaire is used. Validity and reliability of the face and was confirmed using Cronbach's alpha. The results showed that the positive and significant relationship between education, participation, learning and cultural capital with success of productive cooperatives. Multivariable regression analysis revealed that participation variables, education, training and cultural capital in total 38% of the variation can explain the success of productive cooperatives. Success of productive cooperatives assess their dependent on several factors requires a multifaceted approach.
1- احمدپور، امیر؛ مختاری، ویدا؛ پورسعید، علیرضا. (1392) سنجش میزان موفقیت تعاونیهای تولید کشاورزی استان ایلام، تعاون و کشاورزی، شماره 8، صص 27-44.
2- اخترمحققی، مهدی (1385) جامعهشناسی تعاون، تهران، نشرمولف.
3- اگبرن، نیمکوف (1356) زمینه جامعهشناسی، اقتباس امیرحسین آریان پور، تهران، شرکت سهامی کتابهای جیبی، چاپ دهم.
4- امینی، امیرمظفر؛ رمضانی، مسعود (1385) ارزیابی عوامل موثر در موفقیت شرکتهای تعاونی مرغداران گوشتی استان تهران، اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 55، صص 67-90.
5- امینی، امیرمظفر؛ صفریشالی، رضا (1381) ارزیابی تأثیر آموزش در موفقیّت شرکتهای تعاونی مرغداران، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، شماره 2، صص 17-27.
6- بوردیو، پیر (1381) نظریهکنش،دلایلعملی و انتخابعقلانی، ترجمه: مرتضی مردیها، تهران، انتشارات نقش و نگار.
7- تایپا، کلود (1379) درآمدی بر روان شناسی اجتماعی مجموع ضرورتهای جامعهشناسی روانی، ترجمه مرتضی کتبی، تهران، نشر نی.
8- سیدجوادین، سید رضا (1381) مبانی و کاربردهای مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان ، تهران، نگاه، چاپ اول.
9- شارعپور، محمود؛ خوشفر، غلامرضا (1381) رابطۀ سرمایه فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان؛ مطالعه موردی شهر تهران، نامه علوم اجتماعی، شماره 20، صص133-147.
10- شویره، کیریستیان و فونتن، اولیویه (1385) واژگان بوردیو، ترجمه مرتضی کتبی، تهران، نشر نی.
11- صفری، حسین؛ آریانفر، خسرو؛ ابراهیمی، عباس (1388) عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای تعاونی مصرف برتر، تعاون، شماره 212، صص 33-51.
12- عباسی، محمد (1388) باور تعاون، تهران، موسسه توسعه روستایی ایران.
13- فروهی، حمید؛ دهگاهی، حسین (1368) حقوق در قلمرو شرکتهای تعاونی، تهران، انتشارات نقش جهان، چاپ اول.
14- کوزر، لوییس (1386) زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی.
15- کوزر، لوییس و روزنبرگ، برنارد (1378) نظریههای بنیادی جامعهشناختی، فرهنگ ارشاد، تهران، نی، چاپ اول.
16- محسنی، علیرضا (1370) جزوه درسی «روان شناسی اجتماعی»، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.
17- مظفر امینی، امیر؛ اسماعیلی فلاح، مریم (1387) موفقیت شرکتهای تعاون روستایی استان اصفهان و ارزیابی سازه های مؤثر بر آن، علوموفنونکشاورزیومنابعطبیعی،شماره 46، صص 273-288.
18- معین، محمد (1385) فرهنگ فارسی جیبی، گردآوری عزیزالله علیزاده ، تهران، راه رشد، چاپ سوم.
19- هزارجریبی، جعفر (1389) بررسی و شناسایی عوامل موثر بر موفقیت تعاونیها (مطالعه موردی تعاونیهای استان قم)، برنامه ریزی رفاه وتوسعه اجتماعی، شماره 2، صص 63-81.
20- Agustin, J. R. (2001) Participation, cooperatives and performance: Analysis of Spanish manufacturing firms, Research in Labor Economics, 20: 83-103.
21- Amodeo, N. P. (2001) be more cooperative to be more competitive. Journal Of Rural Cooperation. 29(2): 115-124
22- Birchall, J. (1996) Neither public nor private: The cooperative third way, Journal of Cooperative Studies, 85: 68-75.
23- Cecchini, S. and Ch. Scott (2003) Can information and communication technology applications contribute to poverty reduction? Lessons from rural India, Indian Economic Review, 38(2): 101-129.
24- Devine-Eller,A. (2005) Rethinking Bourdieu on Race: a Critical Review of Cultural Capital and Habitués in the Sociology of Education Qualitative Literature, Rutgers University.
25- Donna, R. & B. Chinhui (2001) The effects of women employment on demand for labor in rural areas, Indian Journal of Agricultural Economics, 56(1): 38-46.
26- Garnevska, L., Guozhong, L., Shadbolt, N. M. (2011) Factors for Successful Development of Farmer cooperatives in Northwest China, International Food and Agribusiness Management Review, Volume 14, Issue 4, 2011, pp 69-84.
27- ILO. (2004) A fair globalisation the role of the ILO, report of the director.
28- Lawson, R. (2000) Cooperative and poor: A review from within thecooperative movement, International Labor Office, Geneva, Switzerland.
29- Lorendahal. B. (1999) New Cooperative and Local Development: A Study of Six Cases in Jamtland Land, Sweden, Mid Sewedwn University, Department of Social Sciences, S-831 25, Sweden, pp 143-150.
30- Mahazril, A., Hafizah, H.A., Zuraini, Yc. (2012) Factors Affecting Cooperatives’ Performance In Relation To Strategic Planning and Members’ Participation, International Congress on Interdisciplinary Business and Social Sciences, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 65, 100 – 105.
31- Mcphail M.G. (2003) Colorado data for cooperative extension decade planning, www.world bank. .org.poverty.wrppoverty.
32- Pattiniemi, P. (1999) Labour cooperatives: A self-help solution to unemployment in Finland, World of Cooperative Enterprise, Plunkell Foundation, Oxford.
33- Pinsky, B. (2001) Overview of poverty reduction strategies, www.world bank.org.poverty.wrppoverty.
34- Warman, M. and T.L. Kennedy (1998) Agricutural marketing cooperatives, http:..www, American Cooperation .org.yb.
35- Zakić, N., Vukotić, S., Laketa, M., Laketa, L. (2013) Agricultural Co-Operatives: Researching Members’ Perception of Important Issues Of Co-Operatives On The Example Of Serbia, The Journal of Animal & Plant Sciences, 23(1): 2013, Page: 290-297.
36- www.irna.ir
37- www.isna.ir
38- -www.yazd.mcls.gov.ir
_||_