طراحی الگوی رقابت پذیری بانک رفاه به روش کیفی با رویکرد بازاریابی اجتماعی
محمد حقیقی
1
(
مدیریت بازرگانی ، گروه مدیریت دانشگاه تهران، ایران/ مدیریت بازرگانی ، گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج،، ایران
)
مهدی کریمیان کاکلکی
2
(
مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی ، گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
)
عبدالخالق غلامی چنارستان علیا
3
(
مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
)
کلید واژه: مدلسازی معادلات ساختاری, بازاریابی اجتماعی, مزیت رقابتی, روش آمیخته,
چکیده مقاله :
امروزه بسیاری از تلاشهای مدیران موسسات کسب و کار بر موضوع رقابت پذیری تمرکز یافته است. از سوی دیگر برخی از تحولات اجتماعی سطح خواستهها و انتظارات افراد جامعه را بالا برده و اهمیت جایگاه اجتماعی و اعتبار سازمانها نیز به نوبه خود بیشتر شده است. ازاینرو در این پژوهش به طراحی الگوی رقابت پذیری بانک رفاه با رویکرد بازاریابی اجتماعی با استفاده یک روش آمیخته پرداخته شد. در مرحله کیفی پژوهش به بررسی کشف الگوی رقابت پذیری بانک رفاه با رویکرد بازاریابی اجتماعی پرداخته شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش مدیران شعب بانک رفاه بود که از میان شعب مختلف این بانک نمونه ای به اندازه 127 مدیر به صورت تصادفی انتخاب گردید. اطلاعات لازم در پژوهش کیفی از طریق مصاحبه و سپس تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار پی ال اس انجام شد. یافته های پژوهش در مرحله کیفی نشان داد که مسئولیت پذیری اجتماعی، پیروی بانک از رویکرد بازاریابی سبز، ایجاد اطمینان و رفاه برای مشتریان،اجرای سیاستهای مشتری مداری، تاکید بر جلب رضایت و وفاداری مشتریان با روش بازاریابی هدفمند عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی هستند.
چکیده انگلیسی :
Today, many efforts of business managers are focused on the issue of competitiveness. On the other hand, some social developments have raised the level of demands and expectations of people in society and the importance of social status and credibility of organizations has increased in turn. Therefore, in this study, the competitiveness model of the Welfare Bank was designed with a social marketing approach using a mixed method. In the qualitative stage of the research, the discovery of the competitiveness model of the Welfare Bank with a social marketing approach was investigated. The study population in this study was the managers of the branches of the Welfare Bank. From among the different branches of this bank, a sample of 127 managers was randomly selected. Necessary information in qualitative research was done through interviews and then data analysis was done through PLS software. Findings of the research in the qualitative stage showed that social responsibility, the bank's adherence to the green marketing approach, creating trust and well-being for customers, implementing customer-oriented policies, emphasizing customer satisfaction and loyalty with targeted marketing methods are factors affecting competitive advantage.
_||_