طراحی مدل کیفی نقش الگوی مصرف رسانهای بر سبک زندگی خانواده ایرانی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمرتضی توکلی 1 * , محمدرضا رسولی 2
1 - علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2 - معاون آموزشی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: رسانه, خانواده, الگوی مصرف, سبکزندگی,
چکیده مقاله :
مقدمه: حضور کیفی رسانهها در زندگی فردی و اجتماعی انسانها بیش از گذشته میبینیم. تأثیر رسانهها بر واقعیت-های اجتماعی، امری پذیرفته شده است در نتیجه، با توجه به افزایش کمی و تأثیر کیفی رسانهها، شناخت تأثیر مصرف رسانهای بر سبک زندگی، به عنوان یکی از محوریترین مباحث حوزه سبکزندگی، بیش از گذشته اهمیت مییابد. هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل کیفی مؤلفههای الگوی مصرف رسانهای و تأثیر آن بر سبکزندگی خانواده ایرانی میباشد.روش: با توجه به هدف پژوهش نوع تحقیق از نشر هدف توسعهای و روش پژوهش علی است. روش نمونهگیری کیفی در این پیمایش هدفمند میباشد. جهت مطالعه موضوع این پژوهش با استفاده از نظریات مطرح در زمینه سبک زندگی و مصرفرسانهای به مدل ابتدایی از پژوهش دست یافته و پس از بررسی نظریات و ادبیات پژوهش اقدام به مصاحبه با 10 نفر از اساتید و صاحبنظران در زمینه فرهنگ، رسانه و سبکزندگی پرداخته و بعد از تحلیل مصاحبهها به روش کیفی مدل جامع پژوهش بهدست آمد. یافتهها: بر اساس نتایج بهدست آمده از پژوهش متغیرهای اصلی و فرعی پژوهش مورد بررسی رار گرفتند و از نظر مفهوم و شاخصهای بهدست آمده از مصاحبهها دستهبندی شدند. با توجه به تحلیلهای کیفی صورت گرفته متغیر هویت اجتماعی به شاخص اصلی سبکزندگی و متغیرهای مصرف فرهنگی و هویت فرهنگی نیز به شاخص اصلی الگوی مصرف رسانهای در مدل نهایی اضافه شدند.
Introduction: We see the qualitative presence of the media in the individual and social life of human beings more than before. The impact of the media on social realities has been accepted. As a result, given the quantitative increase and the qualitative impact of the media, recognizing the impact of media consumption on lifestyle is one of the most central issues in the field of style. Life is more important than ever.Objective: The aim of this study was to design a qualitative model of the components of the media consumption pattern and its effect on the lifestyle of the Iranian family.Method: According to the purpose of the research, the type of research published is the purpose of development and the research method is causal. The qualitative sampling method in this survey is targeted. In order to study the subject of this research, using basic theories in the field of lifestyle and media consumption, the primary model of research has been obtained and after reviewing the theories and research literature, we interviewed 10 professors and experts in the field of culture. , Media and Lifestyle, and after analyzing the interviews, a comprehensive research model was obtained qualitatively.Results: Based on the results of the research, the main and sub-variables of the study were reviewed and categorized according to the concept and characteristics obtained from the interviews. According to the qualitative analyzes, the social identity variable was added to the main index of lifestyle and the variables of cultural consumption and cultural identity were added to the main index of media consumption pattern in the final model.
_||_