بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و اهمال کاری تحصیلی با رفتارهای پرخطر مورد مطالعه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر میاندوآب
سیما عبدزاده
1
(
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
)
معصومه آزموده
2
(
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
)
آزاده عبداللهپور
3
(
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران.
)
شعله لیوارجانی
4
(
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
)
کلید واژه: دانش آموزان, اهمال کاری تحصیلی, رفتار پرخطر, طرحواره ناسازگار,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و اهمال کاری تحصیلی با گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان دوره دوم متوسطه (دختر و پسر) شهر میاندوآب انجام شده است. از آنجا که این پژوهش سعی در یافتن الگوی روابط ساختاری بین سازههای مختلف دارد روش آن از نوع مطالعات علی و همبستگی است و جامعه آماری پژوهش شامل 4779 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه (دختر و پسر) شهر میاندوآب است که به صورت خوشهای و با کمک جداول تعیین حجم نمونه تعداد 500 نفر به عنوان نمونه اماری انتخاب شدهاند. ابزار سنجش نیز پنج پرسشنامه مجزا شامل؛ طرحوارههای ناسازگار اولیه، اهمال کاری تحصیلی وگرایش به رفتارهای پرخطر بوده است. نتایج حاصل از بررسی فرضیات نشان داده که در فرض اول؛ طرحوارههای ناسازگار اولیه در پیش بینی گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان دوره دوم متوسطه (دختر وپسر) شهر میاندوآب، نقش دارند و در فرض دوم؛ اهمال کاری تحصیلی نیز در پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر دانش آموزان دوره دوم متوسطه نقش دارند.
چکیده انگلیسی :
The purpose of this study was to investigate the relationship between early maladaptive schemas and academic procrastination with high risk behaviors among high school students (girl and boy) in Miandoab city. Since this research tries to find the pattern of structural relationships between different structures, its method is causal and correlational studies. The statistical population of the study consists of 4779 secondary school students (girl and boy) in the city of Miandoab. Sample Size Assistance Tables 500 people were selected as the sample. Measurement tools were five separate questionnaires including early maladaptive schemas, academic procrastination and a tendency to risk behaviors. The results of the hypotheses analysis show that in the first hypothesis, early maladaptive schemas play a role in predicting the risk behaviors of high school students (girl and boy) in Miandoab, and in the second hypothesis, academic procrastination also predict the tendency to High-risk behaviors of secondary school students are involved.
_||_