پیش بینی کیفیت زندگی معلمان زن براساس متغیرهای هوش سازمانی و هوش معنوی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمهدی زیرک 1 , هادی پورشافعی 2 , ملیحه غریبی 3 , غلامرضا ثناگوی محرر 4
1 - گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - دانشیار دانشگاه بیرجند ،گروه علوم تربیتی ،بیرجند ،ایران
3 - مربی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان ،گروه پرستاری ، زاهدان ،ایران
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان ، گروه روانشناسی ،زاهدان ،ایران
کلید واژه: کیفیت زندگی, هوش معنوی, هوش سازمانی, معلمان زن,
چکیده مقاله :
ارتقا ءکیفیت زندگی عاملی است که باعث افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی میگردد. بنابراین با افزایش توانایی فکری یا هوش سازمانی، کیفیت زندگی نیز افزایش پیدا می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش سازمانی و هوش معنوی به عنوان عوامل پیش بینی کننده کیفیت زندگی در معلمان زن انجام گرفت.روش انجام پژوهش توصیفی –همبستگی بود. بدین منظور 210 معلم زن با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی هوش سازمانیAlbrecht,Karl 2009 ) (، هوش معنوی بدیع و پرسشنامه ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ( WHOQOL ) استفاده شد. از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون برای آنالیز اطلاعات استفاده شد. تحلیل همبستگی داده ها نشان داد که اکثریت مولفه های هوش سازمانی رابطه مثبت معناداری(01/0>P) با زیر مقیاسهای کیفیت زندگی دارند. از طرف دیگر روابط مثبت معنی داری (01/0>P) میان بعضی مولفه های هوش معنوی و زیر مقیاسهای کیفیت زندگی مشاهده شد. به عبارت دیگر هر اندازه افراد از هوش سازمانی و هوش معنوی بالاتری برخوردار باشند، از کیفیت زندگی بالاتر برخوردار خواهند بود. همچنین نتایج نشان داد متغیرهای توانایی مقابله، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد، به عنوان فاکتورهای هوش معنوی و هوش سازمانی می توانند کیفیت زندگی افراد را پیش بینی کنند.در نتیجه، با توجه به معنادار بودن تاثیر هوش سازمانی و هوش معنوی بر کیفیت زندگی معلمان توصیه می شود تا مسئولان در راستای فراهم نمودن بسترهای لازم و مناسب جهت ایجاد هوش سازمانی اقدام نمایند.
Quality upgrade that enhances the performance and operating life is also a sense of personal satisfaction. So by increasing the intellectual ability or organizational intelligence, quality of life will increase.This study aimed to investigate the role of organizational intelligence and spiritual intelligence as predictors of quality of life of female teachers was performed in carrying out this research was Descriptive_Corrolution. For this purpose, 210 female teachers were selected by multistage sampling. To collect the data, organizational intelligence (Albrecht, Karl 2009), Spiritual intelligence is (Badi) and the World Health Organization Quality of Life questionnaire (WHOQOL) was used. Pearson correlation and regression analysis were used for data analysis.Correlation analysis showed that the majority of the components of organizational intelligence is a significant positive relationship (P
_||_