• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناخت فرهنگ دیوارنگاری های خیابان ولیعصر شهر تهران
        فریبا میراسکندری نازنین عمری
        هنر از گذشته تا کنون یکی از بخش های جدا نشدنی زندگی بشر بوده و به همین دلیل دارای اهمیت زیادی است. یکی از موضوعات مورد مطالعه ی مردم شناسان و جامعه شناسان مطالعه ی هنر در جوامع گوناگون است.نقاشی دیواری به عنوان یکی از قدیمی ترین و شاید اولین گونه ی هنر بین انسان ها از ا چکیده کامل
        هنر از گذشته تا کنون یکی از بخش های جدا نشدنی زندگی بشر بوده و به همین دلیل دارای اهمیت زیادی است. یکی از موضوعات مورد مطالعه ی مردم شناسان و جامعه شناسان مطالعه ی هنر در جوامع گوناگون است.نقاشی دیواری به عنوان یکی از قدیمی ترین و شاید اولین گونه ی هنر بین انسان ها از اهمیت ز¬¬¬¬¬یادی برخوردار است و در تمامی تمدن ها نمونه هایی دارد؛نقاشی های دیواری از دوران دیرینه سنگی در غارهایی چون لاسکو و آلتامیرا به جای مانده است.در هر جامعه ای و در هر زمانی بر اساس اقتضای فرهنگی و زمانی این گونه ی نقاشی متفاوت بوده است. مقاله حاضر به بررسی فرهنگ دیوارنگاری های خیابان ولیعصر شهر تهران می پردازد.روش این پژوهش روش مردم شناسی ژرفانگر بوده و در تحلیل اطلاعات از نظریات مکتب کارکردگرایی استفاده شده است.پژوهش ابتدا به ارائه ی مطالعات نظری و اطلاعاتی راجع به دیوارنگاری معاصر ایران پرداخته و سپس نتایجی که در زمین تحقیق و با مطالعه ی تجربی واقعیت های اجتماعی و مصاحبه با عابرین خیابان ولیعصر به دست آمده را مورد بررسی قرار داده است.با بررسی کردن پاسخ های به دست آمده از جامعه ی پژوهش و دسته بندی دیوارنگاری ها بر اساس کارکرد به نتایج قابل توجهی در خصوص دیدگاه افراد جامعه نسبت به هنر نقاشی دیواری و دیوارنگاری معاصر ایران می رسیم.نتایج نشان می دهند که مخاطب نقاشی دیواری شاید دانش و تخصص هنری نداشته باشند اما برایشان اهمیت زیادی دارد که اثری که در شهر ارائه می شود از کیفیت اجرایی و هنری و همچنین موضوع خوبی برخوردار باشد و هر کجا که این نکات رعایت نشده بودند مخاطب اثر را مورد انتقاد قرار می دادند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیل جامعه شناختی زلزله شهر بم
        فریدون وحیدا امیر سلطانی نژاد ایوب سلطانی نژاد
        پی آمد ابتدایی زلزله ی مهیب پنجم دی ماه یک هزار سیصد هشتاد دو شهر بم، کشته شدن بیش ازسی هزار نفر و بی خانمان شدن صدها هزار نفر از قربانیان این حادثه بود. اگر چه زلزله در حیطه ی مباحث جامعه شناسی قرار ندارد؛ ولی بعد از وقوع، به سبب آثاراجتماعی گوناگون از جمله از هم گسیخت چکیده کامل
        پی آمد ابتدایی زلزله ی مهیب پنجم دی ماه یک هزار سیصد هشتاد دو شهر بم، کشته شدن بیش ازسی هزار نفر و بی خانمان شدن صدها هزار نفر از قربانیان این حادثه بود. اگر چه زلزله در حیطه ی مباحث جامعه شناسی قرار ندارد؛ ولی بعد از وقوع، به سبب آثاراجتماعی گوناگون از جمله از هم گسیختگی سازمان و روابط اجتماعی و اختلال در نظم اجتماعی به موضوعی جامعه شناختی بدل می شود. با وجود آسیب های اجتماعی زلزله، بیشتر به خسارات مالی و جسمانی آن پرداخته شده و پیامدهای اجتماعی آن کمتر مورد توجه بوده است. بدین منظور مقاله حاضر بر آن شد که پیامدهای جامعه شناختی زلزله در شهر بم را در دو بخش واکنش های جمعی و دگرگونی های اجتماعی مورد بررسی قرار دهد. این نوشتار، مقوله های مربوط به واکنش های جمعی را در میان220 آزمودنی دختر و پسر مقطع متوسطه شهر بم با روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار پرسشنامه به محک آزمون نهاده است. سنجش معرف های دگرگونی های اجتماعی نیز با ابزار مشاهده و مصاحبه مورد نظر است. یافته ها حکایت از آن دارد که بعد از زلزله روحیه تقدیر گرایی، همبستگی اجتماعی و مشارکت اجتماعی در بین حادثه دیدگان افزایش یافته، همچنین زلزله، دگرگونی ها و تغیراتی از جمله فروپاشی تقسیم کار اجتماعی، تخریب شبکه های مردمی، آسیب پذیری خانواده و عدم سازش ساخت ها را به همراه داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - عوامل موثر در ارتکاب به جرائم اجتماعی با تاکید بر نظریه فشار آگنیو (مورد مطالعه: جوانان و نوجوانان مذکر 17-30 سال در منطقه 16 تهران)
        فرح ترکمان الهه گرگوندی علیرضا افتخاری
        این پژوهش با موضوع علل گرایش به جرم و بزهکاری در بین جوانان و نوجوانان30-17 سال منطقه 16 تهران با تاکید بر نظریه فشار آگنیو انجام شده است. با توجه به آمار سال 1389توسط نیروی انتظامی، منطقه 16 تهران از نظر جرم و بزهکاری در بین مناطق 22گانه تهران رتبه هشتم را داراست. این چکیده کامل
        این پژوهش با موضوع علل گرایش به جرم و بزهکاری در بین جوانان و نوجوانان30-17 سال منطقه 16 تهران با تاکید بر نظریه فشار آگنیو انجام شده است. با توجه به آمار سال 1389توسط نیروی انتظامی، منطقه 16 تهران از نظر جرم و بزهکاری در بین مناطق 22گانه تهران رتبه هشتم را داراست. این پژوهش دارای سه فرضیه اصلی است. فرضیه اول: میزان فشار در افراد منحرف بر اساس نوع بزه اجتماعی با یکدیگر متفاوت است. فرضیه دوم: به نظر می رسد که احساس فشار نسبت به شرایط زندگی در ارتکاب به جرم و بزهکاری تاثیر دارد که خود به هفت فرضیه دیگر که بیان کننده شرایط زندگی تقسیم می شود و فرضیه سوم، به نظر می رسد که برخورد با فشار ایجاد شده از شرایط زندگی بر نوع جرم تاثیر دارد. چهار چوب نظری که برای پژوهش در نظر گرفته شد نظریه فشار آگنیو است. جامعه نمونه این پژوهش 213 نفر از بین مجرمین سه کلانتری خزانه بخارایی ،جوادیه و نازی آباد که باز داشت شده اند و دارای پرونده هستند انتخاب شد و نحوه نمونه گیری به صورت نمونه گیری غیر احتمالی است. روش پژوهش پیمایش است و با استفاده از نرم افزار spss به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد و نتیجه ای که از پژوهش بدست آمد، مورد تایید قرار گرفتن تمامی فرضیات مطروحه بود که احساس فشار نسبت به شرایط زندگی بر روی جرم و بزهکاری تاثیر دارد. همچنین از دیگر فرضیات تایید شده میزان فشار در افراد منحرف بر اساس نوع بزه اجتماعی با یکدیگر متفاوت است نیز با سطح معناداری 037/0 به سطح معنی داری رسیده است.فرضیه آخر نیز به نظر می رسد که برخورد با فشار ایجاد شده از شرایط زندگی بر نوع جرم تاثیر دارد با سطح معناداری 000/0 معنی دار بوده است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی مقایسه‌ای مسائل جمعیتی موثر در حیات اجتماعی ایران و تاجیکستان
        سعید خراطها
        از جمله مسائلی که در حوزه جامعه شناسی قابل تامل و بررسی است؛ مسائل مربوط به اوضاع جمعیتی یک جامعه است که عدم توجه به آن می تواند شرایط نامساعدی را برای زندگی اجتماعی افراد به وجود آورد و حیات اجتماعی آن جامعه را به خطر اندازد. مقاله حاضر که با هدف شناخت و مقایسه مسائل ج چکیده کامل
        از جمله مسائلی که در حوزه جامعه شناسی قابل تامل و بررسی است؛ مسائل مربوط به اوضاع جمعیتی یک جامعه است که عدم توجه به آن می تواند شرایط نامساعدی را برای زندگی اجتماعی افراد به وجود آورد و حیات اجتماعی آن جامعه را به خطر اندازد. مقاله حاضر که با هدف شناخت و مقایسه مسائل جمعیتی موثر بر حیات اجتماعی ایران و تاجیکستان انجام گرفته است حاصل مطالعه اکشافی و عملیات میدانی است که ضمن توجه به تشابهات فرهنگی موجود در میان دو کشور سعی داشته است تا فهرست معتبری (38 مورد)از مسائل جمعیتی ایران و تاجیکستان را با استفاده از منابع،اسناد و مصاحبه های اولیه شناسایی نماید. در ابتدا این فهرست در اختیار 50 نفر از خبرگان حوزه¬ی علوم انسانی ایران و 48 نفر از خبرگان تاجیکستان قرار گرفت تا مهمترین مسائل جمعیتی هر کدام از کشورها از نظر خبرگان آن¬ها شناسایی شود. پس از شناسایی مهمترین مسائل جمعیتی دو کشور از دیدگاه خبرگان 12 مسئله از مهمترین مسائل دو کشور در قالب پرسشنامه¬ای در اختیار 400 نفر از مردم ایران و همچنین تاجیکستان قرار گرفت تا از این طریق ضمن شناسایی مهمترین مسائل جمعیتی آنان که ساختارهای اجتماعی هر یک از دو جامعه مذکور را تحت الشعاع خود قرار می دهد بتوان متناسب با شرایط اجتماعی موجود راهکارهای اجرایی لازم را ارائه نمود. یافته های حاصل از پژوهش مذکور نشانگر آن است که برخی از مهمترین مسائل جمعیتی شناسایی شده در ایران عبارت بودند از: گرانی مسکن، طلاق، توسعه¬نیافتگی، کمبود و فرسودگی مسکن، بالا رفتن سن ازدواج و برخی از مهمترین مسائل جمعیتی شناسایی شده در تاجیکستان عبارت بودند از: مهاجرت نیروی کار به خارج از کشور، فراوانی مهاجرت به خارج از کشور، فراوانی مهاجرت از روستا به شهر،بالا بودن نرخ رشد جمعیت، کمبود مسکن. نتایج بدست آمده حاکی ازآن است که عدم توجه به مسائل جمعیتی موجود و نادیده انگاشتن آنها بر دوام و حیات اجتماعی و همچنین روند رشد و توسعه جوامع اثرگذار خواهد بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - عوامل مؤثر درگرایش نوجوانان به ارزش های اخلاقی(مطالعه موردی دانش آموزان سال سوم راهنمایی استان همدان در سال تحصیلی 84-1383)
        محمد صادق مهدوی امین زارعی
        در این پژوهش به منظور بررسی میزان گرایش دانش آموزان به ارزش های اخلاقی و عوامل مرتبط با آن از نظریـههـای مختلف روانشاسی و جامعه شناسی استفاده شده اسـت. پـژوهش بـه روش پیمـایش مقطعـی و بـا اسـتفاده از ابـزار پرسشنامه روی 817 نفر دانش آموز دختر و پسر سال سوم راهنمایی استا چکیده کامل
        در این پژوهش به منظور بررسی میزان گرایش دانش آموزان به ارزش های اخلاقی و عوامل مرتبط با آن از نظریـههـای مختلف روانشاسی و جامعه شناسی استفاده شده اسـت. پـژوهش بـه روش پیمـایش مقطعـی و بـا اسـتفاده از ابـزار پرسشنامه روی 817 نفر دانش آموز دختر و پسر سال سوم راهنمایی استان همدان (شهری و روستایی) با اسـتفاده از روش نمونه گیری طبقه ای، اجرا شده است. روابط بین متغیرها نشان داد که متغیرهای پایبندی والدین به ارزش های اخلاقی، باورهای مذهبی دانش آموزان، پایبندی دوستان به ارزش های اخلاقـی، پایبنـدی معلمـان بـه ارزش هـای اخلاقی، پذیرش اجتماعی ارزش های اخلاقی، رضایت اجتماعی دانش آموزان، انتظـار فایـده ارزش هـای اخلاقـی، ارزیابی فایده ارزش های اخلاقی و اعتماد اجتماعی دانش آموزان با گرایش دانش آمـوزان بـه ارزش هـای اخلاقـی همبستگی مستقیم و معنی داری داشته اند. متغیرهای احساس محرومیت نسـبی دانـش آمـوزان و پایگـاه اقتصـادی– اجتماعی والدین هم با گرایش دانش آموزان به ارزش هـای اخلاقـی رابطـه معکـوس و معنـی داری داشـته اسـت. همچنین دختران نسبت به پسران گرایش بیشتری به ارزش های اخلاقی داشته اند. نتایج تحلیل رگرسیون هـم نشـان داد که متغیرهای پایبندی والدین، انتظار فایده، باورهای مذهبی دانش آمـوز، پـذیرش اجتمـاعی، پایبنـدی معلمـان و رضایت اجتماعی دانش آموزان تاثیر مثبت و معنی داری بر گرایش دانش آموزان به ارزش های اخلاقی داشته اند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی تأثیر کیفیت روابط انسانی کارکنان در ارزیابی آنان از کیفیت زندگی کاری(مورد مطالعه: کارکنان شرکت صبا نیرو)
        علیرضا محسنی تبریزی پریسا فدائی صابر
        کیفیت زندگی کاری، مفهومی کلان است که در برگیرنده ابعادی مانند مطلوبیت فیزیکی و مطلوبیت روانی محیط کار است. هدف اصلی این مقاله، سنجش ارزیابی کارکنان شرکت صبانیرو از کیفیت زندگی کاری بود. چهارچوب نظری با استفاده از نظریه روابط انسانی ارائه شد. این پژوهش به روش پیمایشی انج چکیده کامل
        کیفیت زندگی کاری، مفهومی کلان است که در برگیرنده ابعادی مانند مطلوبیت فیزیکی و مطلوبیت روانی محیط کار است. هدف اصلی این مقاله، سنجش ارزیابی کارکنان شرکت صبانیرو از کیفیت زندگی کاری بود. چهارچوب نظری با استفاده از نظریه روابط انسانی ارائه شد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و با تکنیک پرسشنامه کـه دارای اعتبار صوری و اعتبار سازه ای و اعتماد (آلفای کرونباخ متغیـر اعتمـاد اجتمـاعی 0/90، مشـارکت اجتمـاعی 0/72، انسجام اجتماعی 0/73 و کیفیت زندگی کاری 0/87) به گردآوری اطلاعات اقدام شد.جامعه آماری پـژوهش حاضـر را کلیه کارکنان شرکت صبانیرو تشکیل می دهند که بر اساس آمار سال 1389، تعداد کارکنان ایـن شـرکت بـالغ بـر 5000 نفر میباشد که تعداد 200 نفر از این کارکنان به عنوان نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران و با اسـتعانت از روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند. از این تعداد 22 نفر را زنان و 178 نفـر را مـردان تشـکیل مـی دهنـد. نتیجه ای که از این مطالعه به دست آمد بیانگر آن است که: ارزیابی کارکنان از کیفیت زندگی کاری تحت تأثیر روابـط محیط کار از جمله اعتماد اجتماعی، همبستگی و انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی مـی باشـد و در روابـط محـیط کار انسجام اجتماعی تأثیر مستقیم بیشتری بر ارزیابی کارکنان از کیفیت زندگی کاری نشان می دهد. ارزیابی کارکنـان از کیفیت زندگی کاری تحت تأثیر متغیرهای زمینه ای از جمله درآمد، سطح تحصیلات، سابقه کاری قرار دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - نقش آگهی های آموزشی تلویزیون جمهوری اسلامی در توسعه وگسترش آموزش شهروندی(مطالعه موردی مناطق 2و 18 شهر تهران)
        حبیب اله زنجانی مریم قرهی
        آموزش شهروندی را می توان انتقال دانش، مهارت ها و ارزش ها به کودکان دانست که به واسطه آن خود را عضو مفید و موثری از حیات عمومی جامعه تشخیص دهند و شهروندانی مسئـول و متعهد تربیت شوند. در میان رسانه های جمعـی، تلویزیون از لحاظ آموزش غیر رسمی، یکی از بهترین وسایل آموزشی و ف چکیده کامل
        آموزش شهروندی را می توان انتقال دانش، مهارت ها و ارزش ها به کودکان دانست که به واسطه آن خود را عضو مفید و موثری از حیات عمومی جامعه تشخیص دهند و شهروندانی مسئـول و متعهد تربیت شوند. در میان رسانه های جمعـی، تلویزیون از لحاظ آموزش غیر رسمی، یکی از بهترین وسایل آموزشی و فرهنگی است. "آن دسته از آگهی ها که درجهت رشد و ارتقای سطح دانش، اخلاق و معرفت های عمومی یک جامعه تهیه و پخش می شود آگهی های آموزشـی نامیـده می شود " (نعمت الهی، 10: 1380). تبلیغات فرهنگی اولین بار توسط وزارت نیرو از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد و پس از آن، دیگر نهادها من جمله نیروی انتظامی، شرکت ملی گاز، شهرداری نیز با تهیه و پخش آگهی ها و تبلیغات فرهنگی سعی بر آموزش نکات و مسایل مهم در قالب این آگهی ها نمودند. هدف اصـلی ایـن پـژوهش بررسـی نقـش آگهیهای آموزشی تلویزیونی به عنوان یکی از عوامل در توسعه و گسترش آموزش شهروندی است. این تحقیق با روش پیمایشی، کتابخانه ای انجام گرفته و روش نمونه گیری در آن نمونه گیری خوشه ای بوده و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. حجم نمونه در این تحقیق 384 نفر می باشد. یافته ها نشان مـی دهنـد تحصـیلات، منطقـه سکونت، شغل مخاطبین، زمان پخش آگهی ها، رضایت از پخش آگهی ها در توجه به آگهی های آموزشی مؤثر بوده اند، همچنین زمان پخش آگهی ها بر رضایت مخاطبین از پخش آگهی ها اثرگذار بوده است، توجه به آگهـی هـای آموزشـی موجب عمل کردن مخاطبان به پیام های آموزشی آگهی ها و توجه به آن در رفتار شهروندان گردیده است که همـین امـر توسعه آموزش شهروندی را به دنبال داشته است. می توان با ارایه هرچه بهتر این آگهی ها به تربیت شهروندانی مسـؤل و متعهد و مشارکت آنان در امر توسعه و پیشرفت جامعه امید داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطه بین هویت اجتماعی و احساس امنیت زنان)مطالعه موردی زنان مناطق شمال (1 و2) و جنوب (19 و20) شهر تهران در سال 1389(
        محسن نیازی یاسمن فرشادفر
        این مقاله بر اساس پژوهشی تنظیم شده است که،رابطه بین هویت اجتماعی و احسـاس امنیـت اجتمـاعی، بـه عنـوان مفاهیم اساس علوم انسانی و اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفته است. هویت اجتماعی به عنـوان بخـش اساسـی حیـات اجتماعی و محصول تجارب زندگی اجتماعی است. از سوی دیگـر، امنیـت اجت چکیده کامل
        این مقاله بر اساس پژوهشی تنظیم شده است که،رابطه بین هویت اجتماعی و احسـاس امنیـت اجتمـاعی، بـه عنـوان مفاهیم اساس علوم انسانی و اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفته است. هویت اجتماعی به عنـوان بخـش اساسـی حیـات اجتماعی و محصول تجارب زندگی اجتماعی است. از سوی دیگـر، امنیـت اجتمـاعی ریشـه در فراینـد هویـت سـازی اجتماعی داشته و عناصر و نهادهای اجتماعی با کنشهای فردی و اجتماعی و بازتولید هویت،نقش بارزی در امن سازی و احساس امنیت اجتماعی ایفا میکند. با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل داده و نسبت به آسیبهـای هویت اجتماعی و امنیت اجتماعی، حساسیت و آسیبپذیری بیشتری دارند، در این مطالعه رابطه بین هویت اجتمـاعی و احساس امنیت اجتماعی در بین زنان مناطق شمال و جنوب تهران مورد مطالعه قرار گرفته است. بر این مبنا، هدف اساسی این مقاله تبیین چگونگی ارتباط و پیوند این دو متغیر در جامعه آماری مورد بررسی میباشد.این مطالعـه از نـوع پیمـایش اجتماعی بوده و یافتههای تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری شـده اسـت. اعتبـار و روایـی مقیاسهای تحقیق با توجه به نتایج ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق عبارت است از کلیه زنان واقع در سنین فعالیت (15-64 سال) ساکن در مناطق جنوب و شمال شهر تهـران مـیباشـند. بـا اسـتفاده از فرمول نمونهگیری کوکران مجموعاً تعداد 1044 نفر (از هر منطقه 262 نفر) به عنوان حجم نمونه انتخاب و مورد بررسـی قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش رابطه معنیدار بین دو متغیر هویت اجتماعی و احساس امنیـت اجتمـاعی در بـین زنـان مناطق شمال تهران را نشان نمیدهد، لیکن در بین زنان مناطق جنوب تهران، همبستگی بین دو متغیر فوق مشـاهده شـده است. معنیداری رابطه دو متغیر فوق از طریق ضریب همبستگی پیرسـون مـورد بررسـی و بـا توجـه بـه نتـایج آزمـون (r=0/335) در سطح اطمینان 95 درصد تأیید گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - عوامل اجتماعی موثر بر شکاف بین نسلی(مطالعه موردی شهر خلخال در سال 1390)
        محمد رحیمی امیر آشفته تهرانی زهرا حضرتی صومعه
        پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی موثر بر شکاف بین نسلی، افراد 20 تا 24 سال و والدینشان در شـهر خلخال انجام شده است. در این پژوهش آنچه مورد توجه است، ضرورت اهمیت دادن به پدیده شکاف نسـلی میـان جوانان و والدین آنان است. چارچوب نظری و مدل تحلیلی با استفاده از نظریههای چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی موثر بر شکاف بین نسلی، افراد 20 تا 24 سال و والدینشان در شـهر خلخال انجام شده است. در این پژوهش آنچه مورد توجه است، ضرورت اهمیت دادن به پدیده شکاف نسـلی میـان جوانان و والدین آنان است. چارچوب نظری و مدل تحلیلی با استفاده از نظریههای نظریهپردازانی همچـون گئـورگ زیمل، پیتر برگر و تامس لاکمن، رونالد اینگلهارت، اریک اریکسون، جکلین گودنو و ورنل بنگستون ارائه شـد. ایـن پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. با تکنیک پرسشنامه که دارای اعتبار صوری و اعتبار سـازهای و اعتمـاد (آلفـای کرونباخ بالای 70 درصد) بود به گردآوری اطلاعات اقدام شد. جامعه آمـاری پـژوهش شـامل تمـامی 5746 نفـر از جوانان 20 تا 24 ساله شهر خلخال به همراه والدینشان بودند که از بین آنان با استفاده از فرمول کـوکران تعـداد 360 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای و سهمیهای به عنوان نمونه انتخاب گردیـد. بـرای تجزیـه و تحلیـل دادههـا بـا استفاده از دو شیوه آمار توصیفی و استنباطی و با بهرهگیری از نرمافزار آماری، پس از تهیه جدول ماتریس، اطلاعات در قالب جداول یکبعدی و دوبعدی تنظیم شد. یافتههای پژوهش نشانگر این بودند که شـکاف بـین نسـلی (متغیـر وابسته) با متغیرهای بحران هویت، حشو ارزشی والدین، تشتت ارزشـی، فردگرایـی، گـرایش بـه اعتقـادات دینـی و اعتماد اجتماعی رابطه معنیداری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - مدلهای ترکیبی سرمایه اقتصادی و فرهنگی در تبیین انواع فعالیتهای فراغتی(مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه تهران)
        افسانه ادریسی احسان رحمانی خلیلی سیده نرگس حسینی امین
        جایگاه اجتماعی هر کنشگر متأثر از انواع سرمایههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. تفـاوت در سـرمایه هـای افراد، سلیقهها و ترجیحات متفاوتی در نحوه گذران اوقات فراغت ایجاد می کند و گذران مناسب اوقات فراغـت در شکلگیری شخصیت جوانان نقش مهم و مؤثری ایفا میکند. در مقاله حاضـر، چکیده کامل
        جایگاه اجتماعی هر کنشگر متأثر از انواع سرمایههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. تفـاوت در سـرمایه هـای افراد، سلیقهها و ترجیحات متفاوتی در نحوه گذران اوقات فراغت ایجاد می کند و گذران مناسب اوقات فراغـت در شکلگیری شخصیت جوانان نقش مهم و مؤثری ایفا میکند. در مقاله حاضـر، هـدف، شناسـایی رابطـه شـیوه هـای گذران اوقات فراغت با سرمایه اقتصادی و فرهنگی خانواده های دانشجویان است. رویکرد مقالـه توصـیفی- علـی است که به دنبال توصیف و شناسایی رابطه و همبستگی بین انواع اوقات فراغت با سرمایه فرهنگـی و اقتصـادی در بین دانشجویان دانشگاه تهران می باشد. روش تحقیق پیمایشی است و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشـگاه تهران در سال 89 میباشد. محاسبه حجم نمونه با استفاده از فرمولکـوکران 400 نفـر انتخـاب گردیـد. روش نمونـه گیری طبقهبندی نامتناسب و تصادفی ساده بوده استکه دانشکده های دانشگاه تهران به عنوان طبقـه در نظـر گرفتـه شد و سهم هر دانشکده در نمونه، نامتناسب با سهم آن در جامعه آماری است. شیوه های گذران اوقـات فراغـت بـه پنج گروه تقسیم گردید که عبارتند از: فراغت فکری، فراغت تعاملی-ارتباطی، فراغت تفریحی - سـرگرمی، فراغـت آموزشی- هنری و فراغت جسمانی. نتایج به دست آمده حاکی از آن است سرمایه اقتصادی و سـرمایه فرهنگـی بـر فعالیتهای فراغتی موثرند ولی ترکیب این سرمایه ها در تبیین انواع فعالیتهای فراغتی متفاوت از یکدیگر است به گونه ای که فعالیتهای فراغت فکری، فراغت آموزشی - هنری، فراغت تعاملی – ارتباطی از یک الگو و فراغت جسمانی و فراغت تفریحی– سرگرمی از الگوی دیگری تبعیت می کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - عوامل موثر در جهت گیری ارزشی(مادی/فرامادی) دانشجویان(دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در سال 1390)
        سعید معدنی عباس خسروانی
        مقالــهی حاضــر برگرفتــه از یــک پــژوهش بــوده و هــدف از انجــام آن مطالعــه عوامــل مــوثر بــر جهــت گیــری ارزشی(مادی/فرامادی) دانشجویان مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک،در سـال 1390 بـا تاکیـد بـر نظریـه رونالد اینگلهارت است.به همین منظور از بین دا چکیده کامل
        مقالــهی حاضــر برگرفتــه از یــک پــژوهش بــوده و هــدف از انجــام آن مطالعــه عوامــل مــوثر بــر جهــت گیــری ارزشی(مادی/فرامادی) دانشجویان مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک،در سـال 1390 بـا تاکیـد بـر نظریـه رونالد اینگلهارت است.به همین منظور از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسـلامی اراک تعداد 288 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گـردآوری اطلاعات،پرسشـنامه می باشد. اعتبار پرسشنامه ها از طریق اعتبار محتوی سنجیده شده و با توجه بـه ضـریب آلفـایی کرونبـاخ کـه ضـریب 84% درصد را نشان می دهد پایایی قابل قبولی را می رساند. در تجزیه و تحلیل داده های خام از آمار توصـیفی و آمـار اسـتنباطی شامل آزمون های خی دو،ضریب وابستگیC و لامدا استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان می دهـد: جهـت گیـری ارزشـی تلفیقی در بین دانشجویان غالب است. بین جنسیت و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار و همبسـتگی نسـبتا قـوی وجـود دارد. بین میزان مذهبی بودن و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار و نسبتا قوی وجود دارد. بین میزان رضـایت از زنـدگی و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار و نسبتا قوی وجود دارد. در این تحقیق ثابت شد که بـین میـزان اسـتفاده دانشـجویان از رسانه های جمعی و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار اما ضعیف و منفی وجود دارد. بـین محـل سـکونت دانشـجویان و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار، اما نسبتا ضعیفی وجود دارد. بین قشر اجتماعی دانشجویان و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار اما نسبتا ضعیفی وجود دارد.یافتـههـای پـژوهش نشـانگر ایـن بودنـد کـه جهـت گیـری ارزشـی(مادی/فرامادی) دانشجویان با جنسیت،مذهبی بودن،رضایت از زندگی، میزان استفاده از رسانههای جمعی،محـل سـکونت و قشـر اجتمـاعی رابطه معنی داری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - دینداری و عوامل فردی‏ و سازمانی موثر در آن در بین جوانان شاغل در نهادهای فرهنگی کشور(با تأکید بر نهادهای مردمی)
        مجید سلیمانی محمد رضا احمدی
        مقالة حاضر بر اساس پژوهشی با هدف بررسی سطح دینداری جوانان و شناسایی عوامل فردی و سـازمانی مـؤثر در افزایش و یا کاهش آن در برخی سازمانهای فرهنگی کشور تنظیم شـده اسـت. روش تحقیـق پیمایشـی و ابـزار گردآوری، پرسشنامة محقق ساخته بوده است. اعتبار ابزار تحقیق از طریق اعتبار صـ چکیده کامل
        مقالة حاضر بر اساس پژوهشی با هدف بررسی سطح دینداری جوانان و شناسایی عوامل فردی و سـازمانی مـؤثر در افزایش و یا کاهش آن در برخی سازمانهای فرهنگی کشور تنظیم شـده اسـت. روش تحقیـق پیمایشـی و ابـزار گردآوری، پرسشنامة محقق ساخته بوده است. اعتبار ابزار تحقیق از طریق اعتبار صـوری مشـخص شـده اسـت. بـه منظور اندازهگیری پایایی ابزار تحقیق، از روش آلفای کرونباخ اسـتفاده شـده اسـت. آلفـای عوامـل مـؤثر بـر سـطح دینداری 79% به دست آمده که قابل پذیرش است. جامعه آماری شـامل جوانـان شـاغل در برخـی ادارات دولتـی و مراکز وابسته درسطح کل کشور در کلیه سطوح تحصیلی به تعداد 25000 نفر بوده که با روش فرمول کوکران برآورد شده است. روش نمونهگیری مورد استفاده چندمرحلهای و تصادفی بوده است. واحدهای نمونه از یازده استان کشور انتخاب شده است. داده های بدست آمده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و تحلیـل مسیر، تجزیه و تحلیل شده است. 73,5 درصد دینداری بسیار زیاد و 25 درصد دینداری زیاد داشتهاند. بین متغیرهای ارضای نیاز، نحوة مدیریت، جامعهپذیری سازمانی، امکانات، رابطه دوستانه، علقة سازمانی و سطح دینـداری جوانـان رابطة معنیدار وجود داشته است. تنها بین دو متغیر پایگـاه اجتمـاعی و دینـداری جوانـان رابطـة معنـیدار مشـاهده نگردید. نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد تأثیر همة متغیرهای فوق بر دینداری افزاینده بوده است، بجز متغیر امکانات که به طور مستقیم تأثیر کاهنده بر دینداری داشته است. به منظور بهبود دینـداری جوانـان تقویـت رفتارهـا و اعمـال دینی، توجه به نیازهای جوانان، اصلاح نظام مدیریتی، معرفی فرهنگ و ارزشهای سازمانی، افزایش امکانات فرهنگی، انجام فعالیتهای فرهنگی و تربیتی و تقویت آموزشها لازم و ضروری است. پرونده مقاله