• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مطالعه مفاهیم اجتماعی در قرآن کریم با تاکید برانحراف و کجروی های اجتماعی به منظور ترسیم شبکه معنایی
        طاهره حسومی پریسا حسن زاده
        هدف پژوهش حاضر شناسایی انحرافات اجتماعی مورد اشاره در قرآن کریم به منظور ترسیم شبکه معنایی آیات بر اساس گزاره های اجتماعی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 243 آیه از آیات اجتماعی که با کدگذاری، تفکیک و طبقه بندی مقوله های آیات اجتماعی در موضوع انحراف و کج روی اجتماعی، جا چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر شناسایی انحرافات اجتماعی مورد اشاره در قرآن کریم به منظور ترسیم شبکه معنایی آیات بر اساس گزاره های اجتماعی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 243 آیه از آیات اجتماعی که با کدگذاری، تفکیک و طبقه بندی مقوله های آیات اجتماعی در موضوع انحراف و کج روی اجتماعی، جامعه شناسی تضاد و جامعه شناسی نفاق انتخاب و مورد تحلیل کیفی قرار گرفت. روش تجزیه و تحلیل پژوهش حاضر بر اساس نظریه زمینه ی داده ها و بر مبنای تحلیل مضمونی آیات و به صورت روش آمیخته (کمی و کیفی) جداول تحلیل محتوا تشکیل شد و سپس مفاهیم، مقوله ها و زیر مقوله های هر آیه استخراج شد به عبارت دیگر ابتدا با نگاه تفسیری به هر آیه، گزاره های تشکیل دهنده مضامین و جهت گیری‌های هر آیه تفکیک و سوره ها و آیات مرتبط با هر مقوله در ذیل گزاره های خود قرار گرفتند ابزار تحلیل داده ها در بخش کمی نرم افزار Excel و در بخش کیفی نرم افزار Maxqda بود نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین آیات مربوط به زیر مقوله مجازات و تنبه با 60 آیه (7/24 درصد) از مقوله انحراف و کج روی اجتماعی و کمترین آیات مربوط به خودبرتربینی با 1 آیه از مقوله جامعه شناسی نفاق و مراتب انحراف با 1 آیه(4/0 درصد) از مقوله انحراف و کج روی اجتماعی می باشد. رهاورد پژوهش حاضر ترسیم شبکه معنایی روشی برای بازنمایی اطلاعات مربوط به انحراف و کج روی اجتماعی، جامعه شناسی تضاد و جامعه شناسی نفاق از آیات اجتماعی قرآن کریم با رویکرد جامعه شناسی، جهت اثبات وجود نظامی جامع بر مفاهیم اجتماعی قرآن کریم و کارآمدی این نظام در هدایت جامعه بشری است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - عوامل موثر بر تحرک اجتماعی در میان نخبگان اقتصادی در سه دهه‌ی گذشته
        الهه سادات بدری خلیل میرزایی افسانه وارسته فر
        پژوهش حاضر با هدف تعیین روند تحرک اجتماعی در میان نخبه‌گان اقتصادی در سه دهه‌ی گذشته انجام پذیرفت. روش این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه‌ آماری این پژوهش نخبه‌گان اقتصادی شهر تهران (در حدود 100هزار نفر) هستند که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر بر اساس نمونه گیری چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تعیین روند تحرک اجتماعی در میان نخبه‌گان اقتصادی در سه دهه‌ی گذشته انجام پذیرفت. روش این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه‌ آماری این پژوهش نخبه‌گان اقتصادی شهر تهران (در حدود 100هزار نفر) هستند که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی نظام‌مند انتخاب شد بدین صورت که از هر 260 نفر یک نفر انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شده است که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا، اعتبار سازه و پایایی ابزار از طریق روش آلفای کرونباخ مشخص شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تحرک اجتماعی در سه دهه‌ی 70-80- 90 از نظر تحرک عمودی، افقی و جغرافیایی متفاوت است مشخص گردید که تحرک افقی و تحرک جغرافیایی در سه دهه‌ی 70، 80 و 90 تفاوت معناداری دارند. همچنین، نتایج نشان داد که که نخبگان اقتصادی بیشترین تحرک اجتماعی را در دهه‌ی 90 داشته‌اند و کمترین تحرک را در دهه‌ی 80. همچنین، نخبه‌گان اقتصادی در دهه‌ی 90 تمایلی به تحرک جغرافیایی نداشته‌اند زیرا 97.9 درصد از نخبه‌گان اقتصادی اعلام کرده‌اند که تمایلی به خروج از کشور ندارند. همچنین بر اساس نتایج نیز مشاهده شد که افراد تمایل به تحرک افقی دارند. در تحلیل مسیر نیز مشخص گردید که عامل خانواده با مجموع اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.291 در اولویت اول، دانش اقتصادی با اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.254 در اولویت دوم، رسانه با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.164- در اولویت سوم، هوش اجتماعی با اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.163 در اولویت چهارم، نگرش جنسیتی با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.153- در اولویت پنجم، ارتباطات کلامی با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.098- در اولویت ششم، خلاقیت با اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.090 در اولویت هفتم و سیاست با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.077- در اولویت هشتم قرار گرفته‌اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تاثیر کیفیت زندگی بر باروری زنان شاغل در بهزیستی استان تهران
        بیتا عزیزی محمدجواد قائدمحمدی
        کیفیت زندگی مقوله ای که در قرن بیستم بیشتر از هر مقوله ای مورد توجه قرار گرفته است. با توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشورها و پیشرفت علوم تکنولوژی انسان ها تدریجا از رفاه بالاتری برخوردار شده است و از آنجا که مساله ای پیچیده، مرکب و چند بعدی توانایی انجام کار، سلامت، ر چکیده کامل
        کیفیت زندگی مقوله ای که در قرن بیستم بیشتر از هر مقوله ای مورد توجه قرار گرفته است. با توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشورها و پیشرفت علوم تکنولوژی انسان ها تدریجا از رفاه بالاتری برخوردار شده است و از آنجا که مساله ای پیچیده، مرکب و چند بعدی توانایی انجام کار، سلامت، رفاه و وضعیت روحی و روانی می باشد، این تحقیق در صدد برآمد تا در حد امکان به سوال اصلی تحقیق تاثیر کیفیت زندگی بر باروری زنان شاغل در سازمان بهزیستی استان تهران پاسخ دهد . برای رسیدن این مهم از روش توصیفی تحلیلی و از پرسشنامه کیفیت زندگی در جامعه آماری ((کلیه زنان شاغل متاهل در سازمان بهزیستی استان تهران که در سنین 15 تا 45 سال قرار دارند)) استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تحقیق پیشرو اینست که کیفیت زندگی با باروری رابطه داشته به گونه ای که هرچه کیفیت زندگی افزایش می یابد باروری نیز کمتر شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی عوامل سازنده برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت
        لیلا گریزان سید علی اکبر احمدی وحید چناری
        هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل سازنده برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت بود. در راستای این هدف، به شناسایی عوامل مدل سازی برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و تبیین مدل طراحی شده پرداخته شد. پژوهش مذکور از لحاظ هدف بنیادی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل سازنده برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت بود. در راستای این هدف، به شناسایی عوامل مدل سازی برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و تبیین مدل طراحی شده پرداخته شد. پژوهش مذکور از لحاظ هدف بنیادی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی – اکتشافی و از نوع تحقیقات آمیخته بود. جامعه آماری تحقیق را خبرگان، مدیران و کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت های تابعه آن می باشد. تعداد خبرگان 37 نفر (که به روش غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شدند) و تعداد کارشناسان و مدیران 270 نفر برآورد گردید. از میان خبرگان، تنها 26 نفر تمایل به همکاری در مراحل تحقیق داشتند. در مرحله کیفی به شناسایی عوامل سازنده برند کارفرما و مسئولیت اجتماعی شرکت پرداخته شد که ابتدا براساس مطالعات گذشته و سپس با استفاده از تحلیل محتوا، عوامل مذکور شناسایی شدند. مصاحبه براساس اصل کفایت نظری انجام گرفت. بدین ترتیب مصاحبه با 13 نفر به نتیجه رسید. و با استفاده از آزمون دلفی، عوامل شناسایی شده ارزیابی شدند و عوامل بی اهمیت حذف گردید. براساس نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل محتوا و آزمون دلفی متغیر برند کارفرما دارای 8 بعد وفاداری به برند، کارمندگرایی، ارتباطات برند، اخلاق گرایی اجتماعی- فرهنگی، تصویر برند، برندآگاهی، ارزش ‌آفرینی برند و رقابت پذیری برند است و برای متغیر مسئولیت اجتماعی سازمان، 7 بعد مشتریان، بشردوستانه، اقتصادی، کارکنان، الزامات قانونی، پاسخگویی اخلاقی و زیست ‌محیطی شناسایی شد که براساس آن مدل پژوهش طراحی گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - واکاوی جایگاه کارآفرینی زنان در جمهوری اسلامی ایران
        ایمان جعفری نسب ماشاالله ولیخانی دهاقانی
        در سال های اخیر فعالیت زنان در حوزه کارآفرینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، توجه به حوزه اشتغال زنان از حیث رشد و شکوفایی استعدادهای آنان و استفاده از توانمندی ‌های زنان در عین توجه به ‌‌‌‌نقش ‌های خانوادگی آنان اهمیت ویژه ‌ای دارد. در واقع زنان در کنار کار، معمولا نق چکیده کامل
        در سال های اخیر فعالیت زنان در حوزه کارآفرینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، توجه به حوزه اشتغال زنان از حیث رشد و شکوفایی استعدادهای آنان و استفاده از توانمندی ‌های زنان در عین توجه به ‌‌‌‌نقش ‌های خانوادگی آنان اهمیت ویژه ‌ای دارد. در واقع زنان در کنار کار، معمولا نقش فرزندی، همسری و مدیریت خانواده و مادر بودن را نیز دارند که فعالیت و کنشگری بیشتر را برای آنها در قیاس با مردان سخت تر می کند. اسلام به تساوی زن و مرد در بسیاری از جهات باور دارد و در زمینه اشتغال نیز دستوراتی را داده است تا شأن زن در جامعه و در محیط کار حفظ شود. هدف ما در مقاله حاضر این است تا به نوعی مسئله کارآفرینی زنان را در نظام جمهوری اسلامی مورد مطالعه قرار دهیم تا با این واکاوی ضعف ها و قوت های آن مشخص شود. چه اینکه از کارآفرینی زنان در ایران چند سالی بیشتر نگذشته است و نیاز به تحلیل این مهم احساس می شود. همچنین هدف دیگر این پژوهش واکاوی و آسیب شناسی کارآفرینی زنان در جمهوری اسلامی بوده است تا با نگاهی علمی، امکان استفاده از اندیشه و عمل نیمی از افراد جامعه مشخص شود. در این میان پس از انقلاب نیز جمهوری اسلامی تلاش هایی را جهت ورود زنان به بازار کار و البته کارآفرینی و تولید شغل انجام داده است که ما در این مقاله بدان پرداخته ایم. به نظر می رسد که دولت های مختلف جمهوری اسلامی کمتر به مشاغل کلان کارآفرینی برای زنان تمایل نشان داده اند. روش تحقیق ما توصیفی-تحلیلی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﯽ "زوج درمانی کوتاه مدت راه حل محور" ﺑﺮ بهبود الگوهای ارتباطی زوجین ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻃﻼق
        حسن مخلص اعظم فتاحی اندبیل عبدالله شفیع آبادی
        طلاق به عنوان یک معضل فردی و اجتماعی رو به افزایش است و تبعات منفی بسیاری را بدنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﯽ "زوج درمانی کوتاه مدت راه حل محور" بر بهبود الگوهای ارتباطی زﻭﺟﻴﻦ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻃﻼق در سال1397 انجام شد.روش تحقیق: طرح پژوهش حاضر نیمه مداخله ای با پیش آزم چکیده کامل
        طلاق به عنوان یک معضل فردی و اجتماعی رو به افزایش است و تبعات منفی بسیاری را بدنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﯽ "زوج درمانی کوتاه مدت راه حل محور" بر بهبود الگوهای ارتباطی زﻭﺟﻴﻦ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻃﻼق در سال1397 انجام شد.روش تحقیق: طرح پژوهش حاضر نیمه مداخله ای با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین مراجعه کننده به دادگستری شهرستان خوی در سال 1397 بود که متقاضی طلاق بودند. از این بین 20 زوج انتخاب شده و به حکم قرعه به دو گروه مساوی (هر گروه 10 زوج) تقسیم شدند. پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه ی پرسشنامه الگوهای ارتباطی (CPQ) کریستنسن و سالاوی برای جمع آوری داده ها استفاده شدند. روایی پرسشنامه ها با روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. 6 جلسه مداخله "درمان کوتاه مدت راه حل محور" به مدت 60 دقیقه برای زوجین گروه مداخله اجرا شد. سپس از هر دو زوج شرکت کننده در مطالعه خواسته شد تا ابزار ها را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد.یافته ها: "درمان کوتاه مدت راه حل محور" بر بهبود الگوهای ارتباطی زﻭﺟﻴﻦ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻃﻼق اثربخش است (05/0>P).نتیجه گیری: "درمان کوتاه مدت راه حل محور" بر بهبود الگوهای ارتباطی زﻭﺟﻴﻦ موثر است. پیشنهاد می شود در حوزه زوج درمانی از این مداخله به منظور رفع مشکلات زوجین و ارتقای روابط بین آن ها استفاده کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - عوامل موثر بر بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران
        فلورا راداکبری منوچهر پهلوان علی اصغر عباسی اسفجیر
        اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها از مهمترین مسائل در سالهای اخیر بوده است در این مقاله نیروی کار انسانی اصلی ترین سرمایه یک کشور محسوب می گردد و استفاده درست از این سرمایه انسانی در یک سیستم منسجم الزامی می باشد هدف از انجام این پژوهش تعیین ملاک عوامل اجتماعی ب چکیده کامل
        اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها از مهمترین مسائل در سالهای اخیر بوده است در این مقاله نیروی کار انسانی اصلی ترین سرمایه یک کشور محسوب می گردد و استفاده درست از این سرمایه انسانی در یک سیستم منسجم الزامی می باشد هدف از انجام این پژوهش تعیین ملاک عوامل اجتماعی بر بیکاری و اشتغال فارغ التحصیلان غرب استان مازندران می باشد روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی و جامعه آماری، کلیه فارغ التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های علوم انسانی که در سالهای 1389 تا 1399 در دانشگاه های آزاد اسلامی غرب استان مازندران فارغ التحصیل گردیده شامل می شود و تعداد 10121 نفر پسر و 12113 نفر دختر بودند. جهت برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد نتیجه فرمول برابر با 300 نفر بدست آمد در پژوهش حاضر روش نمونه گیری به صورت خوشه ای دو مرحله ای و تصادفی انجام یافت و برای ابزار گردآوری اطلاعات در فصل دوم ( ادبیات و مبانی نظری ) از مقالات و کتابها، اینترنت، استفاده گردید و برای بدست آوردن اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل آماری و اندازه گیری فرضیه های تحقیق از پرسشنامه استفاده شد پرسشنامه مذکور با 75 سوال جهت بررسی عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاستهای دولت، اختصاصی طراحی گردید که جهت سنجش مولفه های عامل اختصاصی14 گویه، عامل اقتصادی 3 گویه، عامل آموزشی 5 گویه، عامل فردی 8 گویه، عامل سیاست های دولت 5 گویه، در نظر گرفته شد و جهت روایی سازه پرسشنامه از آلفای کرونباخ و با استفاده ازنرم افزار آماری (spss). پرونده مقاله