بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی با مدیریت دانش(مطالعه موردی: کارکنان بانک پارسیان، شعب منتخب شمال شهرتهران)
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیمهرناز افشار 1 , فتاح ناظم 2 , مالک میرهاشمی 3
1 - کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
3 - عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: مدیریت دانش, تعهد سازمانی, کلید واژه ها: هوش هیجانی, بانک پارسیان,
چکیده مقاله :
چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی با مدیریت دانش کارکنان بانک پارسیان بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش بر مبنای مفروضات تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است که طی آن ارتباط متغیرهای هوش هیجانی و تعهد سازمانی با سطح مدیریت دانش سنجیده شد. از طرفی، برای تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه و متناسب با سوال های تحقیق از روش های آمار توصیفی (چون فراوانی، درصد، انحراف استاندارد، نمونه ها،...) و آمار استنباطی (شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. برای گردآوری داده ها، ابتدا منابع و ادبیات مرتبط با پژوهش به طور همه جانبه ای مورد مطالعه قرار گرفت. برای اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه از سه پرسشنامه هوش هیجانی، تعهد سازمانی و مدیریت دانش استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران بانک های پارسیان شمال شهر تهران اطلاعات لازم جمع آوری شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که: به طور کلی بین هوش هیجانی، تعهد سازمانی و مولفه های مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
Abstract The main objective of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and organizational commitment to knowledge management Persian Bank's employees. On the other hand, to analyze the data obtained from the questionnaires and appropriate research questions, descriptive statistical methods (such as frequency, percentage, standard deviation, samples,…) and inferential statistics (including correlation coefficient and regression) was used . For data collection, the sources and comprehensive literature research were studied. Three questionnaires were used in this study to measure emotional intelligence; organizational commitment and knowledge management were used. The study population north of Tehran Persian Bank employees and managers the necessary information was collected. Regression analysis showed that: generally between emotional intelligence, organizational commitment, and there is a significant relationship KM initiative.