عوامل اجتماعی موثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق به شبکه های اجتماعی مجازی
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیشیما اکبری 1 , نازنین ملکیان 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (نویسنده مسئول)shima_akbari64@yahoo.com
2 - استادیار علوم ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرقnz.malekian@gmail.com
کلید واژه: آگاهی, سرمایه اجتماعی, اعتماد, کلید واژه:گرایش به شبکه اجتماعی مجازی, عضویت, احساس صمیمیت,
چکیده مقاله :
چکیده: این تحقیق درصدد شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق به شبکه های اجتماعی است و چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه هابرماس، نظریه ولمن و نظریه شکاف آگاهی تیکنو-دونوهو می باشد. روش تحقیق پیمایش و ابراز گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر طیف لیکرت و سوالات باز می باشد. نمونه ی مورد مطالعه 364 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق(قیامدشت) هستند که با روش نمونه گیری طبقه ای نامتناسب و در نهایت با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. داده های حاصله به صورت توصیفی و استنباطی و با اجرای آزمون های اسپیرمن، پیرسون، رگرسیون تحلیل شدند. مطابق یافتههای تبیینی تحقیق بین گرایش به شبکه های اجتماعی و متغیرهای سرمایه اجتماعی (28/0=r )،اعتماد به شبکه (16/0=r )، احساس صمیمیت (41/0=r) و آگاهی اینترنتی ( 38/0=r) و بین میزان استفاده از شبکه های مجازی و متغیرهای سن (19/0-=r)، احساس صمیمت (42/0=r)، آگاهی(25/0=r )، اعتماد به شبکه های مجازی (16/0=r) و سرمایه اجتماعی (30/0=rs) رابطه معنادار وجود دارد ولی بین پایگاه اجتماعی پاسخگو وگرایش به شبکه های مجازی(26/0(sig= رابطه وجود ندارد و میزان احساس صمیمت و راحتی در شبکه های مجازی بیشترین تأثیر را درگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق به انواع شبکه های اجتماعی مجازی(لاین، وایبر، اینستاگرام و...) دارد.
Abstract The purpose of this article is to find the effective social factors influence on Islamic Azad university of Iran’s east Tehran branch (Ghiyamdasht) student’s orientation to social medias. Theoretical framework of this study is based on Habermas Theory, Wellman Theory and Tikno-Donho’s Knowledge Cap Theory. The research methodology is survey research and the data collection tool is self-made questionnaire according to Likert scale with open questions. 364 students of Ghiyamdasht university have been surveyed. The sampling method used is stratified sampling and in the end the simple random sampling. Gathered descriptive and inferential data analyzed with the Spearman-Pearson regression method. The result revealed that between orientation to social media and social capital(r=0.28), trust to media(r=0.16), feeling of intimacy(r=0.41) and internet awareness(r=0.38). Between the use of social medias and age(r= -0.19), feeling of intimacy(r=0.42), awareness(r=0.25), trust to social media(r=0.16) and social capital(r=0.30) and there is meaningful correlation, but there is no correlation between responsive social status and tendency to social medias (sig=0.26). Among the factors tested, feeling of intimacy in social media has the most effect on Ghiyamdasht students orientation to social medias like (Line, Viber, Instagram, …).
_||_