رابطه آموزش کارآفرینی باسرمایه اجتماعی زنان سرپرست خانوار بهزیستی استان البرز درسال 1395
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعی
1 - گروه مطالعات زنان و خانواده دانشکده، علوم احتماعی ، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران Talebikherad@gmail.com
2 - گروه علوم سیاسی ، دانشکده علوم اجتماعی ، واحد رو.دهن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران (نویسنده مسئول )Masi.reshad@yahoo.com
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, کارآفرینی, زنان سرپرست خانوار, دوره های آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق ارتباط آموزش کارآفرینی با سرمایه اجتماعی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان البرزانجام شده است. روش این تحقیق از نوع شبه آزمایشی بوده است. جامعة آماری در این تحقیق از 1257پرونده بازتوان زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان البرز سال1395 بصورت تصادفی120نمونه انتخاب وازپرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت وگوشال وپرسشنامه کارآفرینی ازآزمون تی زوجی ازنرم افزارspss برروی آزمودنی هااجرا گردید. نتایج این پژوهش با توجه به سطح معناداری بدست امده می توان گفت که آموزش های کارآفرینی بر سرمایه اجتماعی بین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تاثیر معناداری داشته است.. با توجه به سطح معناداری بدست امده که برابر 0.024 بدست امده و کمتر از 0.05 است، بنا بر این می توان گفت که آموزش های کارآفرینی بر سرمایه اجتماعی بین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تاثیر معناداری داشته است. مقایسه میانگین سرمایه اجتماعی در قبل و بعد از دوره آموزشی نشان می دهد که برگزاری این دوره ها سرمایه اجتماعی این افراد را افزایش داده است. وهمچنین آموزش های کارآفرینی بر بعد (ساختاری ،شناختی،ارتباطی)سرمایه اجتماعی بین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تاثیر معناداری داشته است. مقایسه میانگین بعد (ساختاری،شناختی،ارتباطی) سرمایه اجتماعی در قبل و بعد از دوره آموزشی نشان می دهد که برگزاری این دوره ها بعد (ساختاری،شناختی،ارتباطی) سرمایه اجتماعی این افراد را افزایش داده است. -با توجه به سطح معناداری بدست امده که برابر 0.034 بدست امده و کمتر از 0.05 است، بنا بر این می توان گفت که آموزش های کارآفرینی بر بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی بین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تاثیر معناداری داشته است. مقایسه میانگین بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی در قبل و بعد از دوره آموزشی نشان می دهد که برگزاری این دوره ها بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی این افراد را افزایش داده است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between entrepreneurship education and social capital of female headed households under the well-being of Alborz province. The method of this research has been quasi-experimental. The statistical society in this research was selected from 1257 cases of rehabilitation of women headed by households under the welfare of Alborz province in 1395. 120 samples were selected randomly from the social capital of Nahapit and Goshall and entrepreneurship questionnaires from a t-test on spss software on subjects.Sub-goals based on -The recognition of the relationship between entrepreneurial education and the subsequent structural capital of social capital (expansion of the social network, increasing social relations). -The recognition of the relationship between post-graduate entrepreneurial education and social capital (increased cooperation, promotion of values). -The recognition of the relationship between entrepreneurship education and the social dimension of social capital (increasing mutual understanding, increasing trust, increasingcommitment). The results of this study, with regard to the level of significance achieved, can be said that entrepreneurship education has a significant effect on social capital among female headed households under well-being. According to the significance level achieved, which is 0.024 and less than 0.05 , Therefore, it can be said that entrepreneurship education has a significant effect on social capital among female headed households covered by well-being. The comparison of the average social capital before and after the training shows that the holding of these courses has increased the social capital of these people. Also, entrepreneurship education has a significant effect on the social dimension (structural, cognitive, and communicative) of women under the supervision of well-being households. The comparison of the mean (structural, cognitive, and communicational) dimension of social capital before and after the course shows that the subsequent courses (structural, cognitive, and communicative) have increased the social capital of these individuals
_||_