رابطه هوش فرهنگی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیحمید نادری 1 , سید محمود هاشمی 2 , مجتبی معظمی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
کلید واژه: هوش فرهنگی, دانش آموز, مهارت اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش فرهنگی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران بوده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش انجام تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران بود که با استفاده از روش خوشه ای تصادفی ساده 243 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های هوش فرهنگی آنگ و همکاران(2004) و مهارت های اجتماعی نوجوانان(TISS) توسط ایندربیتزن و فوستر(1992) بود که بین دانش آموزان توزیع و سپس جمع آوری گردید. فرضیات با استفاده از روش های آمار توصیفی (دامنه، کمینه، بیشینه، میانگین، انحراف معیار، واریانس، چولگی و کشیدگی) و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده و گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به تحلیل داده ها یافته های پژوهش نشان داد که بین هوش فرهنگی به طور کلی و دو بعد آن(بعد فراشناختی و انگیزشی) با مهارت های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و بعد فراشناختی بیشترین سهم را در پیشگویی مهارت های اجتماعی داشته است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between cultural intelligence and social skills 10th Students of Salam Boys Schools in Tehran. In terms of the purpose of this research, the research method is descriptive - correlation type. The statistical population of this research was all 10th grade students of Salam Boys Schools in Tehran, They were selected by simple randomized cluster sampling of 243 people based on Morgan's table. The instruments for collecting data were Cultural Intelligence Questionnaire Ang and colleagues (2004) and Adolescent Social Skills (TISS) by Indarbitzens and Foster (1992). They were distributed among the students and then collected. The hypotheses were analyzed using descriptive statistics (Domain, minimum, maximum, Average, standard deviation, variance, Squatting and elongation) and inferential (Pearson correlation coefficient and simple and stepwise regression). According to the data analysis, the findings of the research showed that there is a positive and significant relationship between cultural intelligence in general and its two dimensions (metacognitive and motivational dimension) with social skills, and metacognitive dimension has the most contribution in social skills prediction.
_||_