تمایل به روی آوری زنان بر مدیریت بدن: رویکردهای فرهنگی، علل و چالش مورد مطالعه : زنان مناطق 1 و17 تهران
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندمریم وهاب 1 , مهرداد نوابخش 2 , سروش فتحی 3
1 -
2 - استاد دانشگاه آزاد
3 - معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب
کلید واژه: مدیریت بدن, اعتقادات مذهبی , مصرف رسانه ای , تبلیغات تجاری ,
چکیده مقاله :
ین مطالعه به بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر روی آوری زنان به مدیریت بدن می پردازد. همچنین رویکردها و چالش های موجود را برسی می نماید. هدف اصلی تحقیق نیز تبیین جامعه شناختی علل و عوامل فرهنگی مؤثر بر روی آوری زنان به مدیریت بدن در چند دهه اخیر در ایران است .گروه هدف این مطالعه موردی، زنان مناطق 1 و 17 شهر تهران بوده است. روش تحقیق پیمایشی می باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه بر روی نمونه ای 400 نفره از پاسخگویانی که از میان جمعیت دو منطقه 1 و 17 با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند جمع آوری گردید. یافته ها ی بدست آمده نشان دادند متغیرهای فرهنگی اعتقادات مذهبی، مصرف رسانه ای و تبلیغات تجاری(0.001 Pvalue≤ ) بر رویآوری زنان بر مدیریت بدن مؤثر است. تأثیرگذارترین متغیرهای فرهنگی بر گرایش زنان به مدیریت بدن از بین متغیرهای پیشبین فرهنگی مربوط به متغیر مصرف رسانهای، تبلیغات تجاری و اعتقادات مذهبی است.بهنظر می رسد متغیرهای مؤثر نیز در یک برهمکنش اثر فزایندگی بر تغییرات فرهنگی امروز ما دارند و بصورت بسیار مؤثری بر جنبههای مختلف زیست ما و از جمله بر نگرش زنان بر مدیریت بدن تأثیر دارند.
This study investigates cultural factors affecting women's approach to body management. It also examines the existing techniques and challenges. The target group of this case study was the women of districts 1 and 17 of Tehran. The research method is a survey. The data was collected using a questionnaire on a sample of 400 respondents selected from the population of regions 1 and 17 with a multi-stage cluster sampling method. The findings showed that the cultural variables of religious beliefs, media consumption, and commercial advertisements (Pvalue ≤ 0.001) are effective in women's approach to body management. Among the pre-intercultural variables, media consumption, commercial advertisements, and religious beliefs are the most influential cultural variables on women's tendency toward body management. It seems that the influential variables also have an increasing effect on our cultural changes in an interaction. They effectively affect various aspects of our lives, including women's attitudes toward body management.
- آزاد ارمکی، تقی، چاوشیان تبریزی، حسن(1381)، بدن به مثابه رسانه هویت، مجله جامعه شناسی ایران، دوره چهارم، شماره 4.
- توسلی، غلامعباس؛ نظریههای جامعهشناسی، تهران، سمت، 1385، چاپ هشتم، ص92.
- رضایی،ا(1389)، مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی در بین دختران دانشگاه مازندران، مطالعات راهبردی زنان( کتاب زنان)، سال دوازدهم، شماره 47.
- سفیری، خدیجه، سید میرزایی، س، م، آزادی، ح(1393). بررسی جامعه شناختی مقایسه مدیریت بدن بین زنان و مردان، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، سال چهارم، شماره 3.
- صدیق سروستانی،رحمت الله، هاشمی، سید ضیاء(1381)،گروه های مرجع در جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی با تاکید برنظریه های مرتن و فستینگر، نامه علوم اجتماعی، شماره 20.
- فاضلی، نعمت الله ( 1393)، تاريخ فرهنگی ايران مدرن، تهران :پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی.
- فوکو، ميشل(1382)،مراقبت و تنبيه: تولد زندان، ترجمه ي نيکو سرخوش و افشين جهانديده، تهران: نشر ني.
- قادرزاده امید، قادرزاده هیرش و حسن پناه حسین (1391)، »تأثیر مصرف رسانه های جمعی بر مدیریت بدن زنان«، زن و جامعه، سال 3 ،ش 3.
- گیدنز، جان آر و بوریمر(1381)، سیاست پست مدرنیته، ترجمه:منصور انصاری، تهران: نشر گام نو.
- لو بروتون، داويد ( 1392 )، جامعه شناسي بدن، ترجمة ناصر فكوهي، چاپ دوم، تهران: ثالث.
-
Featherstone,M. “Consumer Culture and Postmodernism”, London Journal of Sociology, vol 85, No 9 (1991).