تأثیر روابط اجتماعی در ایجاد اعتمادسازی بر سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت
محورهای موضوعی : اخلاق و حسابداریسید حسین احمدی لنگری 1 , علی خوزین 2
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - استادیار، گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
کلید واژه: روابط اجتماعی, اعتمادسازی, سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت, جامعهپذیری,
چکیده مقاله :
هدف: دستیابی به اطلاعات به بالاترین میزان به منظور افزایش سطح اجتماعی اعتماد از سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت میتواند با استفاده از ابزارهای هوشمندانه حاصل شود. هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی تأثیر اهداف جامعهپذیری (شهرتسازی و پشتیبانی اطلاعات)، سیاستهای جامعهپذیری (پاداش، هنجارهای مشترک و اعتبار) و افراد جامعهپذیر (صمیمیت و علایق مشترک) در سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت بوده است. روش: برای بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش سه فرضیه تدوین گردید که پس از توزیع پرسشنامه بین مدیران ارشد و میانی شرکتهای شهرک صنعتی شهر ساری، 158 پاسخدهنده در فاصله زمانی بهمن تا اسفند ماه 1400 آن را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: وجود رابطه معنادار بین اهداف جامعهپذیری، در سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت رد شد، اما وجود رابطه معناداری بین سیاستهای جامعهپذیری و افراد جامعهپذیر در سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت تأیید گردید. یافتهها نشان داد که سیاست و جنبههای افراد جامعهپذیری بر اعتماد به توصیههای افراد جامعه تأثیر مثبتی میگذارد. نتیجهگیری: پیکربندیهای متعددی که شامل یک رابطه همافزایی و جایگزینی در بین ابعاد فرعی جامعهپذیری است، به توصیههای مدیر اعتماد میکند. سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت، مدیران را قادر میسازد تا در تعاملات متقابل با کارکنانی که علایق مشابهی دارند، همکاری کنند.
Purpose: Reaching the highest level of information in order to increase the social level of trust upon management accounting information systems can be acquired using smart tools. The purpose of the present study is to review the effect of socialization objectives (fame and information back up), socialization policies (reward, common norms, and credit), and sociable people (Intimacy and common interests) in management accounting information systems. Methods: In order to study the relationship between the research variables, 3 hypotheses were proposed. After distributing a questionnaire among senior and junior managers of corporations in the industrial townships of Sari, 158 respondents completed that within a time period from January to February 2022. The data were analyzed using SPSS. Results: A significant relationship between socialization objectives in management accounting information system was rejected while it was confirmed that there is a significant relation between socialization policies and sociable people in management accounting information system. The results showed that policies and aspects of sociable people have a positive impact on their trust upon others' advice. Conclusions: Various classifications including synergy and replacement relation among subcategories of socialization trust on the advice of managers. Management accounting information system enables the managers to cooperate in mutual interaction with the workers who have common interests.
اردلان، محمدرضا؛ عرفانیزاده، فریبرز (1396). رابطه بین نگرش نسبت به تغییر سازمانی و استرس شغلی: آزمون نقش میانجی تعهد سازمانی. مدیریت تحول، 9(17)، ص1-23.
اردلان، محمدرضا؛ عرفانیزاده، فریبرز؛ سلطانزاده، وحید (1398). آمادگی برای تغییر: تبیین نقش تعهد سازمانی، تعهد شغلی و روابط اجتماعی در مکانکاری. پژوهشنامه مدیریت تحول، دوره 11، شماره 2، ص185-206.
اعرابی، سید محمد؛ حقیقت ثابت، حسین (1389). سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، برنامهریزی استراتژیک، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات. تهران. نشر مهکامه.
امیرکافی، مهدی (1374). اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی.
برهان یزدانی، محمدحسین (1394). تأثیر ارتباطات درونسازمانی و رضایت شغلی کارکنان (BRT3) اتوبار تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
پیرخایفی، علیرضا؛ افشار صالحی، ملیکا (1399). رابطه ویژگیهای شخصیتی با روابط اجتماعی. ایدههای نوین روانشناسی، 7(11)، ص1-11.
تجویدی، الناز؛ محمدی، سحر (1399). بررسی نقش اطلاعات حسابداری مدیریت در سیستم کنترل مدیریت در شرکتهای بزرگ تولیدی در ایران. حسابداری مدیریت، 13(46).
رستمخانی، رویا؛ مرادزاده فرد، مهدی؛ حسینی، سید حسین (1400). بررسی تأثیر ابزارهای هوش تجاری بر افزایش بهرهوری سیستمهای یکپارچه اطلاعاتی حسابداری مدیریت مدرن. پیشرفتهای مالی و سرمایهگذاری، 2(1)، ص113-129.
رهنمای رودپشتی، فریدون؛ نیکومرام، هاشم؛ محمودی، محمد (1392). سنجش تاثیر سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت مبتنی بر پشتیبانی تصمیم و هوش تجاری بر عملکرد مالی واحدهای اقتصادی. مدیریت، 10(32)، ص111-122.
عباسزاده، محمد (1383). اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه تبریز. پایاننامۀ کارشناسی. دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه تبریز.
عبدالملکی، احمد (1387). بررسی اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن. پژوهش و سنجش، 15(55).
فراهانی، طیبه؛ اصغری، سونیا (1399). تاثیر سرمایه اجتماعی و روابط مشتری بر عملکرد راهبردی با در نظر داشتن نوع اطمینان فناورانه (مورد مطالعه: شرکت کاله). جهاد دانشگاهی، 39(39)، ص53-62.
گلابی، فاطمه (1383). بررسی تأتیر اعتماد بر توسعه با نگاهی به عملکرد شوراهای اسلامی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
گیدنز، آنتونی (1380). جهان رها شده. ترجمۀ علی اصغر سعیدی و یوسف حاج عبدالوهاب. تهران: نشر علم و ادب.
Ahmad, A. (2004). Relationships between communication satisfaction and organizational commitment of academic staff in a selected public university. PhD. Dissertation. University Putra Malaysia.
Al-Matari, A.S., Khairul Azman Aziz, R.A. & Al-Sharafi, M.A. (2022). The Impact of Dynamic Accounting Information System on Organizational Resilience: The Mediating Role of Business Processes Capabilities. Sustainability, 14(9). DOI: https://doi.org/10.3390/su14094967
Ballard, D.I. & Seibold, D.R. (2004). Organizational members’ communication and temporal experience. Communication Research, 31(2).
Banerjee, S., Bhattacharyya, S. & Bose, I. (2017). Whose online reviews to trust? Understanding reviewer trustworthiness and its impact on business. Decis. Support Syst. Vol.96.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.dss.2017.01.006
Belkaoui, A.R. (2002). Behavioural management accounting. London: Quorum Books.
Bido, D.S., Silva, D., Souza, C.A. & Godoy, A.S. (2010). Mensuração com indicadores formativos nas pesquisas em administração de empresas: Como lidar com a multicolinearidade entre eles? Administração: Ensino e Pesquisa, 11(2), p.245-269.
Brandtzaeg, P.B., Lüders, M. & Skjetne, J.H. (2010). Too many Facebook “friends”? Content sharing and sociability versus the need for privacy in social network sites. Int. J. Human – Comput. Interact, 26(11/12), p.1006–1030.
Burns, J. & Vaivio, J. (2001). Management Accounting Change. Management Accounting Research, 12(4), p.389-402.
Chadsey, J. & Beyer, S. (2001). Social relationships in the workplace. Mental retardation and developmental disabilities research reviews, 7(2), p.128-133.
Chang, C.-S., Chen, S.-Y. & Lan, Y.-T. (2012). Motivating medical information system performance by system quality, service quality, and job satisfaction for evidence-based practice. BMC Medical Informatics and Decision Making, 12(135), p.1–12.
Chen, J. & Shen, X.-L. (2015). Consumers' decisions in social commerce context: An empirical investigation. Decis. Support Syst, 79, p.55–64.
Chenhall, R.H. & Euske, K.J. (2007). The role of management control systems in planned organizational change: An analysis of two organizations. Accounting. Organizations and Society, 32(7/8), p.601-637.
Coleman, J. (2011). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, Vol. 94, p.95–120.
Gao, Q., Dai, Y., Fan, Z. & Kang, R. (2010). Understanding factors affecting perceived sociability of social software. Comput. Hum. Behav, 26, p.1846–1861.
Gelderman, C.J., Semeijn, J. & Mertschuweit, P.P. (2016). The impact of social capital and technological uncertainty on strategic performance: The supplier perspective. Journal of Purchasing and Supply Management, 22(3), p.225-234.
Ghasemi, R., Habibi, H.R., Ghasemlo, M. & Karami, M. (2019). The Effectiveness of Management Accounting Systems: Evidence from Financial Organizations in Iran. Journal of Accounting in Emerging Economies, 9(2), p.182-207.
Hair, J.F., Ringle, C.M. & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), p.139-152.
Hall, J.A. (2011). Accounting information systems. (7th ed.). Mason, OH: South-Western Cangage Learning.
Hamdan, M.W. (2012). The impact of accounting information systems (AIS) development life cycle on its effectiveness and critical success factors. European Scientific Journal, 8(6), p.19–32.
Hansen, D.R. & Mowen, M.M. (2007). Managerial accounting. (8th ed.). New York: Thomson Press.
Heidmann, M., Schäffer, U. & Strahringer, S. (2008). Exploring the role of management accounting systems in strategic sensemaking. Information Systems Management, 25(3), p.244–257.
Hoque, Z. (2003). Strategic management accounting. London: Spiro Press.
Jones, C.S. (1985). An empirical study of the role of management accounting systems following takeover or merger. Accounting Organizations and Society, 10(2), p.177–200.
Kaplan, R.S. & Atkinson, A.A. (1998). Advanced management accounting. (3rd ed.). New Jersey: Prentice Hall International.
Kaplan, R.S. (1984). The evolution of management accounting. The Accounting Review, 59(3),
p.390–418.
Laudon, K.C. & Laudon, J.P. (2012). Management information systems: Managing the digital firm. (12th ed.). New Jersey: Perason Prentice Hall.
Lawrence, S., Alam, M., Northcott, D. & Lowe, T. (1997). Accounting systems and systems of accountability in the New Zealand health sector. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 10(5), p.665–683.
Mia, L. & Patiar, A. (2001). The use of management accounting systems in hotels: An exploratory study. International Journal of Hospitality Management, 20(2), p.111–128.
Napitupulu, I.H., & Dalimunthe, A.R. (2015). The influence of information system user competency and the quality of management accounting information systems on user satisfaction. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 9(31), p.660–667.
Ong, C.S., Day, M.Y. & Hsu, W.L. (2009). The measurement of user satisfaction with question answering systems. Information and Management, 46(7), p.397–403.
Podsakoff, P.M. & Organ, D.W. (1986). Self-reports in organizational research: problems and prospects. Journal of Management, 12(4), p.531-544.
Podsakoff, P.M., Mackenzie, S.B., Lee, J.Y. & Podsakoff, N.P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), p.879-903.
Preece, J. (2001). Online communities: Designing usability and supporting sociability. New York: John Wiley and Sons.
Rikhardssona, P. & Yigitbasioglub, O. (2018). Business intelligence & analytics in management accounting research: Status and future focus. International Journal of Accounting Information Systems, 29, p.37-58.
Silva, S.D. & Costa, F.J. (2014). Mensuração e escalas de verificação: uma análise comparative das escalas de likert e phrase completion. PMKT, Vol.15, p.1-16.
Spake, D.F. & Megehee, C.M. (2010). Consumer sociability and service provider expertise influence on service relationship success. J. Serv. Marketing, 24(4), p.314–324.
Stair, R.M. & Reynolds, G.W. (2010). Principles of information systems. (9th ed.). Boston, MA: Course Technology.
Wahyudi, I. (2018). Accounting Information Quality and Market Reaction: A Survey of Banking Industries Listed in Indonesia Stock Exchange. Research Journal of Finance and Accounting, 9(5), p.2222-2847.
Wilkinson, J.W. (1989). Accounting information system: Essential concepts and applications. New York: John Wiley and Sons Inc.
Wixom, B.H. & Todd, P.A. (2005). A theoretical integration of user satisfaction and technology acceptance. Information Systems Research, 16(1), p.85–102.
_||_