نظریه پردازی و بومی سازی علوم انسانی
محورهای موضوعی : سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق)
1 - دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران .
2 - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.
کلید واژه: علوم انسانی نظریهپردازی بومی فرهنگ ایرانی – اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی چالشهای بومیسازی علوم انسانی به مثابه یک ضرورت برخواسته از گفتمان انقلاب اسلامی و نظریهپردازی به مثابه دستگاهی تبیینی برای تحلیل بهتر جامعه است. همچنین در این پزوهش دو رهیافت اسلامیسازی و بومیسازی علوم انسانی با استفاده از منطق همارزی مورد تحلیل قرار میگیرد. سوال اصلی پژوهش این است که مهمترین چالشهای بومیسازی علوم انسانی و نظریهپردازی بومی در این علوم کدام است؟ برای بررسی پرسش مذکور روش به کار گرفته شده در این پژوهش تحلیلی - توصیفی است که در گروه پژوهشهای نظری قرار دارد.یافتههای پژوهش نشان داد، زمانی که صحبت از بومیسازی علوم انسانی میشود همان اسلامیسازی علوم در راستای ارزشهای انقلاب اسلامی است. کاربست علوم غربی بدون پیوستار فرهنگی با جامعه پذیرنده منجر به استحاله آن جامعه میشود. زمانی ما به ساختن علم بومی توفیق مییابیم که نظریههایی برای چالشها و بحران های فکری و اجتماعی خود داشته باشیم که از دو قابلیت کارآمدی و مقبولیت علمی و کاربردی برخوردار باشند.
The purpose of the present study is to examine the challenges of localizing the humanities as an emergent necessity of Islamic Revolution discourse and theorizing as an explanatory device for better analysis of the society. Two approaches of Islamization and localization of the humanities are analyzed using the equivalence logic. The main research question is: What are the most important challenges for localizing the humanities and theorizing indigenously in these sciences? The method used in this research is a descriptive - analytical approach which is classified in the theoretical research group. Findings of the study showed that when it comes to localization of the humanities, it is referred to the Islamization of the sciences in line with the values of the Islamic Revolution. Applying western sciences without cultural compatibility to the host community will lead to the transformation of that society. We can only succeed by the time when we have theories for our own intellectual and social challenges and crises that are both effective and scientifically acceptable.