فصلنامه تخصصی پژوهشهای کاربردی در علوم رفتاری مقاله های برگرفته از یافته های اصیل و جدید پژوهشی در زمینههای مختلف روانشناسی را چاپ میکند. رعایت موارد زیر برای تنظیم مقاله الزامی است:
چهارچوب مقاله
عنوان: مختصر و متناسب با محتوا؛
نام و وابستگی سازمانی نویسندگان: مانند مثال زیر:
گروه ...، واحد ...، دانشگاه آزاد اسلامی، نام شهر، ایران
Department of …, … Branch, Islamic Azad University, City, Iran
دکتر مجتبی امیریمجد
نویسنده مسئول: دانشیار گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
Mojtaba Amiri Majd Ph.D
Associate Professor, Department of Psychology, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
چکیده فارسی: حداکثر 250 کلمه و شامل هدف، روش (نمونه روش نمونهگیری، ابزار)، یافتهها و نتیجهگیری. چکیده فقط در قالب یک پاراگراف بههم پیوسته نوشته شود و تیتربندی نشود.
واژههای کلیدی (3 تا 5 واژه).
چکیده انگلیسی: معادل و مطابق چکیده فارسی؛ ( به هیچ وجه از نرمافزار برای ترجمه چکیده استفاده نشود).
مقدمه: بیان مساله، مبانی نظری و پیشینه پژوهش، پرسش(ها) یا فرضیه(های) پژوهش؛
روش: جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری، روش اجرای پژوهش، ابزار سنجش با معرفی زیرمقیاسها، شیوه نمرهگذاری، ویژگیهای روانسنجی در نمونههای ایرانی و غیر ایرانی. ابزار سنجش فقط در یک پاراگراف پیوسته معرفی شود.
یافتهها: نتایج پژوهش، همراه با جدولها و نمودارهای ضروری مطابق ضوابط و الگوهای APA؛ فقط جداول ضروری و مهم آورده شوند.
بحث: بررسی نتایج پژوهش و تبیین یافتهها، شرح پیامدهای عملی و نظری، بیان محدودیتها و پیشنهادها؛
منابع: منابعی که در متن مقاله از آنها استفاده شده است، مطابق ضوابط APAبه شرح زیر تنظیم شوند:
در بخش منابع، فهرست آثار و اسنادی که در متن مقاله به آنها اشاره شده است، میآید. این فهرست به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی مؤلفان آثار، بدون ذکر شماره مرتب میشود و هر اثر تنها یک بار میآید. در ذکر هر اثر یا هر منبع چهار دسته اطلاعات زیر لازم است که باید به دنبال هم بیایند.
- مؤلف یا مؤلفان
- تاریخ انتشار اثر
- عنوان اثر
- اطلاعات مربوط به انتشار اثر مانند شهر، ایالت یا کشور، محل انتشار اثر، نام ناشر.
چهار مورد فوق با نقطه از هم جدا میشوند. به نمونههای زیر توجه شود:
کتابهای تألیفی: سیف، علیاکبر.(1400). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. تهران: دوران.
کتابهای ترجمهشده: نیومن، باربارا؛ نیومن، فیلیپ.(1399). نظریههای رشد.( ترجمه مجتبی امیریمجد) تهران: دانژه. ( تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2009).
رسالهها و پایاننامهها: گرجی، یوسف.( 1373). رابطه بین میزان محبوبیت اجتماعی استادان از نظر دانشجویان و نحوه ارزشیابی دانشجویان از فعالیتهای آموزشی آنان. پایاننامه کارشناسی ارشد. چاپنشده. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
مقالهها: سیف، علیاکبر.( 1369). تعریف و طبقهبندی تفکر. دانشنامه 2، 65- 50.
- Journal Article:
Hughes, G., Desantis, A., & Waszak, F. (2013). Mechanisms of intentional binding and sensory attenuation: The role of temporal prediction, temporal control, identity prediction, and motor prediction. Psychological Bulletin, 139, 133–151. http://dx.doi.org/10.1037/a0028566.
- Authored Book:
Rogers, T. T., & McClelland, J. L. (2004). Semantic cognition: A parallel distributed processing approach. Cambridge, MA: MIT Press.
- Chapter in an Edited Book:
Gill, M. J., & Sypher, B. D. (2009). Workplace incivility and organizational trust. In P. Lutgen-Sandvik & B. D. Sypher (Eds.), Destructive organizational communication: Processes, consequences, and constructive ways of organizing (pp. 53–73). New York, NY: Taylor & Francis.
زیرنویسها: توضیحات و معادل انگلیسی اصطلاحات و اسامی مؤلفان پایین هر صفحه با شمارههای مجزا برای هر صفحه؛
نکات مهم
مقاله پیشتر در هیچ نشریهای چاپ نشده باشد.
مسئولیت محتوای علمی مقاله، با نویسنده یا نویسندگان است.
مقاله با نسخه نرمافزار رایانهای Word حداکثر در 15 صفحه (فونت زر، اندازه 12، فاصله خطوط 1) تایپشده باشد.
مقاله فقط باید از طریق سامانه مجله بارگذاری شود. مجله در رد، اصلاح و ویرایش مقاله آزاد است. پس از غربالگری اولیه و در صورتی که مقاله از نظر چهارچوب ظاهری و علمی با استانداردهای مجله هماهنگ باشد برای داوری و ارزیابی دقیق ارسال میشود. پس از انجام فرایند داوری مقاله، نتیجه پذیرش یا رد مقاله از طریق سامانه به نویسنده مسئول اعلام میشود. در صورتی که مقاله نیاز به اصلاح داشته باشد پس از انجام اصلاحات مورد نظر داوران و تایید سردبیر مجله، نامه پذیرش صادر میشود و مقاله در نوبت چاپ قرار میگیرد.