بررسی عوامل تأثیر گذار بر هویت ملّی دان شآموزان (مورد مطالعه: دوره متوسطه منطقه 7 آموزش و پرورش تهران)
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهدکتر سعید معدنی 1 , نسیبه مظفر 2
1 - - استادیار و عضو هیأت علمی، دانشگا هازاد اسلامی واحد تهران مرکزی، گروه جامعه شناسی، تهران، ایران.
2 - کارشناسی ارشد جامعه شناسی
کلید واژه: مشارکت اجتماعی, دانش آموزان, آموزش و پرورش, آگاهی اجتماعی, واژه های کلیدی: هویت ملی, نمادهای ملّی,
چکیده مقاله :
چکیده:هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی هویت دانش آموزان و عوامل تأثیرگذار بر آن است که بر گرفت ه از تحقیقی باهمین عنوان می باشد. متغیر وابسته این تحقیق عبارت است از هویت ملّی و متغیر های مستقل تحقیق عبارت اند از: حفظقلمرو سیاسی، علاقه به زبان پارسی، آگاهی از تاریخ ایران، علاقه به میراث فرهنگی، آگاهی از نمادهای ملی، آشنایی بامفاخر ملی، پایبندی به دین اسلام، پایبندی به مناسک ملی، علاقه به هنرهای ملی، نابرابری اجتماعی، پایگا ه اجتماعی ،سطح تعاملات اجتماعی، رشته تحصیلی، آگاهی اجتماعی و مشارکت اجتماعی که برای دستیابی به اطلاعات مورد نیازپرسش نامه طراحی شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه 7 تهرانمی باشد که در این مطالعه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و با انتخاب متناسب، پرسش نامه ها بیندان شآموزان توزیع شد و در نهایت نتایجی حاصل گشت که در این مقاله ب ه آنها پرداخته خواهد شد . بر اسا سیافته های این پژوهش متغیر های: علاقه به زبان فارسی، آگاهی از تاریخ ایران، علاقه به هنرهای ملی، آشنایی با مفاخرایران، پایبندی به دین اسلام، آگاهی از نمادهای ملی، پایبندی به مناسک ملّی و مشارکت اجتماعی بر هویتدانش آموزان تأثیرگذار بوده، اما متغیر های تعاملات اجتماعی، علاقه به میراث فرهنگی و حفظ قلمرو سیاسی کمتر تأثیرداشته اند.واژه های کلیدی:هویت ملی، دانش آموزان، آموزش و پرورش، نمادهای ملّی، آگاهی اجتماعی، مشارکت اجتماعی