بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه انگیزش علمی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهپرویز عسگری 1 * , پرستو حسین آبادی 2 , سعید بختیارپور 3
1 - دانشیار، روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد واحد اهواز
2 - گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامي، اهواز، ايران
کلید واژه: پرسشنامه انگیزش علمی, اعتباریابی, روایی, پایایی,
چکیده مقاله :
از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻬﻢ ﺷﻨﺎﺧﺖ و آگاهی اﻧﺴﺎن میتوان به پژوﻫﺶ اشاره داشت زیرا زﻣﯿﻨﻪ را ﺑﺮاي ﺗﺮقی در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻓﺮاﻫﻢ میکند. داﻧﺸﻤﻨﺪان ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎورﻧﺪ یک پژوﻫﺶ ﺑا دﻗﺖ کافی میتواند ﺑﺎﻋﺚ پیشرفت در ﻫﺮ زﻣﯿﻨﻪاي ﺷﻮد. این پژوهش با هدف بررسی بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه انگیزش علمی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی صورت گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع روانسنجی بود. 301 نفر از دانشجویان به صورت نمونهگیري در دسترس انتخاب شدند. آنها مقیاسهای انگیزش علمی، روحیه پژوهشگری، خودکارآمدی پژوهشی، تنیدگی تحصیلی و هوش معنوی را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری، آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی تأییدي و روایی واگرا با استفاده از نرم افزارهاي آماری AMOS-25 و SPSS-27 انجام شد. یافتهها نشان داد که مدل پنج عاملی انگیزش علمی برازنده جامعه بود. همچنین، ضریب آلفاي کرونباخ روایی همگرا و واگرا برای کل پرسشنامه و خرده مقیاسهای آن در حد قابل قبول بود. با توجه به روایی و پایایی مناسب این پرسشنامه میتوان از آن براي فعالیتهای پژوهشی و آموزشی در تحقیقات و مراکز آموزشی استفاده کرد.
Research is one of the important sources of human knowledge and awareness because it provides the basis for progress in the society. Scientists believe that a research with sufficient accuracy can lead to progress in any field. This research was conducted with the aim of investigating the validity of the scientific motivation questionnaire in graduate students of medical sciences in Ilam. The present study was a correlational descriptive study. 301 students were selected through convenience sampling. They completed the scales of scientific motivation, research spirit, research self-efficacy, academic stress and spiritual intelligence. Data analysis was done using statistical methods, Cronbach's alpha, confirmatory factor analysis and divergent validity using AMOS-25 and SPSS-27 statistical software. The findings showed that the five-factor model of scientific motivation was suitable for the society. Also, Cronbach's alpha coefficient of convergent and divergent validity for the whole questionnaire and its subscales was acceptable. Considering the appropriate validity and reliability of this questionnaire; it can be used for research and educational activities in research and educational centers.