عوامل مورفوژنز زیانبار و تهدید کننده جاده استراتژیک مرند – جلفا و روشهای مقابله با آنها
محورهای موضوعی : جغرافیای سیاسی
1 - ندارد
کلید واژه: جاده, حرکات دامنهای, کریوکلاستی, مورفوژنزآنتروپیک,
چکیده مقاله :
جاده استراتژیک مرند جلفا در مسیر خود از واحدهای توپوگرافی و ژئومورفولوژیکی زیادی عبور میکند که آگاهی از ویژگیهای هر کدام از این واحدها و شناخت عوامل مورفوژنز و مورفودینامیک فعال و ارایه راهکارهای لازم، هدف اصلی این پژوهش میباشد. براساس مطالعات و پیمایشهای میدانی و نتایج بدست آمده از این تحقیق، گسلها، سیل، فرسایش رودخانهای، حرکات دامنهای نظیر ریزش، لغزش، جریانات واریزهای، مورفوژنز بهمنهای برفی و بهمنهای سنگی، پدیدههای ترموکلاستی، کریوکلاستی و مورفوژنز آنتروپیک از عمدهترین عوامل ژئومورفولوژیکی شناخته شده در طول مسیر جاده ریلی و آسفالته میباشند. بحرانیترین حرکات دامنهای در محدوده تنگ درهدیز از جایگاه ویژهای برخوردار است، در سالهای اخیر اثر فعالیتهای انسان در تغییر چشمانداز مرفولوژیکی مسیر جاده مورد پژوهش بشدت فزونی یافته که نتیجه آن افزایش ناآرامی دامنهها، تخریب پوشش گیاهی، سیل میباشد، نتایج تحقیق، ضرورت درک و آگاهی عمیق و منطقی از فرایندهای ژئومورفولوژیکی منطقه است و قبل از هرگونه اقدام و فعالیتهای عمرانی در مسیر جادهها برنامههای خود را باید از فیلتر عبور داده و شاخصهای ژئومورفیکی را در برنامهریزیها و آمایش سرزمین منطقه لحاظ نمود
Marand – jolfa strategic road in its course passes from Topographic andgeomorphological unties. Awareness of The characteristies about These unites andknowledge about Morphogenes and active morphodynamic factors.Presenting The necessary Procedures is The main objectve of This research. Basedon field studies and conclusions from this research, faults, floods river erosins,Movements slopes like Rockfall, landslide, Debris flow, snow Avalanchemorphogenes, Stones Avalanche, Thermoclasty, cerioclasty and Antropicmorphogenes, phenomenons, of the most important geomorphological factors knownalongsis of rail asphalt road, The most critical movements of slopes in Dradiz cluse isof great importance. In recent years, human activities has changed The morphologieslandscape in The researched road has greatly increased. Its results is The increase inThe uneasiness of the slopes and destruction of plants and floods. The conclusion ofThe research is The necessity of logical and deep understanding of Thegeomorphological processes in the region. Before any civil activities on The roadcourse. They should be filteres Through The geomorphological indexes