اعتبارسنجی پیشران های کلیدی مدیریت عملکرد در سازمانهای خدماتی
محورهای موضوعی : مدیریتصادق خدادادی 1 , آمنه مالمیر 2 , کامبیز حمیدی 3 , جواد نیک نفس 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. آدرس پست الکترونیکی:
Khodadi.sadegh2043@gmail.com
2 - نویسنده مسئول، استادیار، گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. آدرس پست الکترونیکی:
menehmalmir@yahoo.coma.com
3 - استادیار، گروه مدیریت ، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. آدرس پست الکترونیکی: hamidi@iauh.ac.ir
4 - 4 استادیار، گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. آدرس پست الکترونیکی: nikknafs@yahoo.com
کلید واژه: توسعه منابع انسانی, کلمات کلیدی: مدیریت عملکرد, سنجش عملکرد و شایستگی,
چکیده مقاله :
چکیدهنظام اداری در هر کشور به دلیل ارتباط مستقیم و رودررو با آحاد و لایههای مختلف اجتماع از اهمیت و اعتبارخاصی برخوردار است و به دلیل اینکه حجم عظیمی از خدمات دولت از طریق کانالها و بخشهای مختلفدولتی به دست شهروندان میرسد؛ لذا برخورداری از یک نظام اداری انسجام، کارآمد، شفاف و پاسخگوهمواره از دغدغههای دولتمردان و سیاستگذاران هر جامعهای محسوب میگردد؛ لذا، استفاده از اینچارچوب و با تأکید بر عوامل کلیدی بر ارزیابی عملکرد سازمان و مقایسه آن با سایر سازمانها ضروری بهنظر میرسد؛ بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد است. بدینمنظور به روش مصاحبه از 75 نفر خبرگان منتخب سازمان ثبتاحوال کشور و تکمیل 363 پرسشنامه دادههایموردنیاز جمعآوری گردید. همچنین، جهت یافتن عوامل مؤثر از روش معادلات ساختاری، تحلیل عاملی وآزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاکی از آن است، در بین عوامل برونسازمانی، مؤلفه فرهنگی/اجتماعی ودر بین عوامل درونسازمانی، مؤلفه شیوه مدیریت و در بین عوامل فرایندی، مؤلفه روش سنجش و در بینعوامل نتیجهای، مؤلفه بازخورد فردی و در بین عوامل پیامدی، مؤلفه کارایی بیشترین همبستگی را با مدیریتعملکرد دارند.
AbstractThe administrative system in every country is important and reliable because of the direct and face-to-face communication with the various levels of government societies and because a volume of services reaches the people through different channels and departments. A decision of a coherent, efficient, transparent and responsive administrative system is always one of the concerns of statesmen and policy makers of any society. Therefore, from this scope and by examining the key factors, it seems to evaluate the organization's performance and compare it with other organizations. Therefore, the purpose of this research is to investigate the factors affecting performance management. For this purpose, the required data was collected by interviewing 17 selected experts of the Civil Registry Organization and completing 360 questionnaires. Also, in order to find effective factors, structural equation method, factor analysis and Friedman's test were used. The results indicate that, among the extra-organizational factors, there is a cultural/social component, and among the internal factors, there is a management method component, and among the process factors, there is a measurement method component, and among the result factors, there is an individual feedback component, and among the consequential factors. the efficiency component has the highest correlation with performance management.
منابع
- رحمتی نیا، روح اله ) 7389 (. طراحی و ارائه الگوی جامع مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر ابعاد ساختاری در سازمانهای
دولتی ایران )موردمطالعه سازمانهای امنیتی و دفاعی(، اساتید راهنما: سنجر سلاجقه و تورج مجیبی، رساله دکتری رشته مدیریت
دولتی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات.
- فقیهی، ابوالحسن و افشار نژاد، علیرضا ) 7387 (. الگوی مدیریت عملکرد در صنعت، پژوهشی در شرکت ملی پخش فرآوردههای
.67- نفتی ایران. نشریه مدیریت، 8)ویژهنامه(، 75
- قلیپور، آرین ) 7386 (، مدیریت منابع انسانی )مفاهیم، تئوریها و کاربردها(. چاپ یازدهم.
- محمدی، محمد؛ شریفزاده، فتاح ) 7386 (. طراحی الگوی مدیریت عملکرد رویکرد توسعه منابع انسانی در بخش دولتی. نشریه
.778-733 ،)77( آموزشی و توسعه منابع انسانی، 7
- نجفی زاده، محمدحسن؛ زاهدی، سید محمد ) 7387 (. آسیبشناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین
.68-27 ، با استفاده از مدل سهشاخگی، نشریه مدیریت توسعه و تحول، شماره 78
- ودادی، احمد و زارع فرد، مطهره. ) 7383 (. طراحی مدل شایستگی برای استعدادیابی و جانشینپروری مدیران )مطالعه موردی:
شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید( ؛اولین کنفرانس سازمانهای هلدینگ، تهران.
- Andrews, R. & Boyne, G. A. & Walker, R. M (2006). Subjective and objective measuresof organizational performance: anempirical exploratioa is George, A. Boyne, e al-feds. Public service performance: perspectives on measurement and management, New York: Cambridge University Press, 12, 14-34.
- Asamany,A.,&Shaorong,S.(2018). The ripple effects of performance management on employees, perceptions and affective commitment among small and medium scale enterprises(SMES). International journtional of Business administration 9(1), 55-63.
- Cooper, P.J. (2013), Goverrning by contract: challenges and opportunities for public managers, Washington, DC: congressional Quarterly.
- Hamidi, Mehrzad; Vahdani, Mohsen, (2016). "Performance Management in Sports Organizations", Bamdad Ketab Publications.
- Kearney, Richard c.and berman, Evan M. (1999) public sector performance: management, motivation, and measurement, ASPA classics, Boulder, colo: westview press.
- Lensink R & Mersland N & Zamore S. (2018). Do Microfinance Institutions Benefit from integrating financial and nonfinancial services? ISSN: 0003-6846 (Print) 1466-4283.
Mousa, S. K &, .Othman, M. (2020). The impact of green human Resource management practices on sustainable performance in healthcare Organisations: A conceptual framework .Journal of Cleaner Production, .135 -243،118.
- Radin, B.A. (2003),”acomparative approach to performance management: contrasting the Experience of Australia, New Zealand, and the United States”international journal of public administration, Vol. 53. (3).
- Zarifi, M., Bahrololom, H., Andam, R., & Sheykh, R. (2018). Structure of factors & normalization of questionnaire for evaluating performance of manpower in Ministry of Sport & Youth. Journal of Sport.