بررسی تاثیر نوآوری، آموزش و ویژگیهای شخصیتی بر قصدکارآفرینی دانش آموزان و دانشجویان: مطالعه موردی مجتمع آموزشی استان البرز
محورهای موضوعی : مدیریتفائقه کارگر پاسخده 1 , مهدی زکی پور 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: نوآوری, ویژگی های شخصیتی, آموزش, قصد کارآفرینی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر نوآوری، آموزش و ویژگیهای شخصیتی بر قصدکارآفرینی دانش آموزان و دانشجویان بوده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و در دسته تحقیقهای توصیفی- پیمایشی قرار دارد. جامعهی آماری پژوهش شامل مدیران مجتمع آموزشی استان البرز که شامل 8 نفر بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی(CVR) استفاده گردید. برای آزمون اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده گردید که عدد 787/0 به دست آمد. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزا از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. بر طبق نتایج بدست آمده، رابطه آموزش کارآفرینی با نیاز به دستاورد با ضریب تأثیر 0.24، رابطه درک نوآوری با شناسایی فرصت های کارآفرینی با ضریب تأثیر 0.19؛ با نیت کارآفرینی با ضریب تأثیر 0.17؛ با فرهنگ حمایت از نوآوری و حمایت های سیاسی با ضریب تأثیر 0.20 بی معنی شناسایی شد. همچنین، می توان ادعا کرد که در مجتمع آموزشی البرز به این شاخص ها برای قصد کارآفرینی توجه نشده است؛ بنابراین ضروری است با تقویت در این شاخص ها نسبت به تقویت مجتمع آموزشی اقدام شود. سرانجام، با توجه به اینکه مدل ارائه شده در آزمون های آماری عملکرد مطلوبی داشته است، لذا اعتبار آن نیز نتیجه گرفته شده است.
The purpose of this research was to investigate the impact of innovation, education and personality traits on the entrepreneurial intention of students. This research is applied in terms of purpose and is in the category of descriptive-survey research. The statistical population of the research included the managers of the educational complex of Alborz province, which included 8 people. The data collection tool is a questionnaire that was used by the researcher. Content validity (CVR) was used to measure the validity of the questionnaire. Cronbach's alpha was used to test the validity of the questionnaire, and the value was 0.787. In this research, structural equation modeling using Lisrel software has been used to investigate the relationships between components. According to the obtained results, the relationship between entrepreneurship education and the need for achievement with an impact factor of 0.24, the relationship between understanding innovation and identifying entrepreneurial opportunities with an impact factor of 0.19; with the intention of entrepreneurship with an impact factor of 0.17; It was identified with the innovation support culture and political support with an effect coefficient of 0.20. Also, it can be claimed that in the Alborz educational complex, these indicators have not been paid attention to for the purpose of entrepreneurship; Therefore, it is necessary to strengthen the educational complex by strengthening these indicators. Finally, due to the fact that the presented model performed well in statistical tests, its validity is also concluded.