• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم‌یابی پرسشنامه مدیریت زمان در بین مدیران و معاونان دستگاه‌های دولتی شهر تهران
        آرمیندخت احمدی حیدرعلی هومن آنیتا باغداساریانس
        این پژوهش با هدف بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرمیابی پرسشنامه مدیریت زمان در گروه نمونهای با حجم 400 نفر از مدیران 9 دستگاه دولتی واقع در شهر تهران به روش نمونهبرداری غیرتصادفی در دسترس انتخاب و پرسشنامه مدیریت زمان بر روی آنها اجرا شد. ابزار پژوهش، مجموعه 32 سوالی چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرمیابی پرسشنامه مدیریت زمان در گروه نمونهای با حجم 400 نفر از مدیران 9 دستگاه دولتی واقع در شهر تهران به روش نمونهبرداری غیرتصادفی در دسترس انتخاب و پرسشنامه مدیریت زمان بر روی آنها اجرا شد. ابزار پژوهش، مجموعه 32 سوالی مدیریت زمان(.T.M.Q) بوده و هر سوال بر پایه طیف لیکرت چهار گزینهای درجهبندی شده است. پس از اجرای آن روی یک نمونه 50 نفری و بررسی و تأیید صاحب نظران، شواهد وابسته به روایی محتوایی سیاهه به دست آمد و اجرای آن در سطح وسیعتر ممکن شد. آلفای کرونباخ، پس از جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها، ضریب اعتبار 0/774 را نشان داد. هیچ کدام از سوالها از مجموعه 32 سوالی حذف نشده است. برای بررسی روایی سازه و پاسخ به این پرسش که مقیاس مدیریت زمان چند عاملی است؟، از روش تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شد. مقدار کفایت نمونهبرداری (KMO) برابر با 0/772 و معنادار بودن مشخصه کرویت بارتلت حاکی از وجود شرایط مناسب جهت اجرای تحلیل عاملی بوده است. نتایج تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استخراج 5 عامل بودکه بر روی هم 36/4 درصدواریانس کل را تبیین کرد. این عوامل عبارتند از: 1) نظمدهی و عمل به موقع، 2) رعایت تعادل و توازن، 3) توجه بر ساعت و زمان، 4) کنترل و نظارت و 5) ساماندهی. در نهایت، به منظور تعبیر و تفسیر نمرههای مدیریت زمان مدیران مورد مطالعه دو نوع نرم درصدی و مقولهای تهیه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تدوین فرم کوتاه پرسشنامه MMPI-2 در دانشجویان ایرانی
        حسین داوودی حیدر علی هومن حسن پاشا شریفی
        پژوهش حاضر بر پایه هدف اصلی استاندارد ساختن و تدوین فرم کوتاه بـرای پرسـشنامه 370 سـوالی MMPI-2 در دانـشجویان ایرانـی بـه اجـرا درآمده است . به منظور اجرای پژوهش ، نمونه ای با حجم 2156 دانشجو (1099 زن و 1066 مرد) در چهـار دوره کـاردانی ، کارشناسـی، کارشناسـی ارشد و دکتر چکیده کامل
        پژوهش حاضر بر پایه هدف اصلی استاندارد ساختن و تدوین فرم کوتاه بـرای پرسـشنامه 370 سـوالی MMPI-2 در دانـشجویان ایرانـی بـه اجـرا درآمده است . به منظور اجرای پژوهش ، نمونه ای با حجم 2156 دانشجو (1099 زن و 1066 مرد) در چهـار دوره کـاردانی ، کارشناسـی، کارشناسـی ارشد و دکتری به روش نمونه گیری چند مرحله ای از شش استان کشور انتخاب شدند . ضریب اعتبار اولیه پرسـشنامه 0/829 بـود . ایـن ضـریب بـا حذف 191 سوال که همبست گی ضعیفی داشتند ، برابر 0/944 گردید . برای پاسخ به این سوال که در فرم کوتاه شده چند عامل است، از روش تحلیل عاملی متمایل و چرخش ابلیمین با توجه به مقدار 0/90564) kmo) و معناداری آزمون بارتلت، تعداد 13 عامـل از 179 سـوال باقیمانـده اسـتخراج گردید. این 13 عامل بر ر وی هم 27/5 درصد کل واریانس متغیرها را پوشش می دهد که سهم عامل اول 17/76 درصد اسـت . نامگـذاری عامـل هـا پس از ب ه دست آمدن روایی محتوایی آزمون توسـط روان شناسـان بـالینی عبارتنـد از :MF,D,Pa,Sc,Hy,Si,L,Pd,Hs,K,Ma,F,Pt. ضـرایب اعتبار مقیاس ها برای جمعیت زنان و مردان ج داگانه محاسبه گردید. برای تفسیر نمره ها، نیمرخ جداگانه ای برای دانشجویان زن و مـرد تهیـه شـد . بنابراین، بر اساس نتایج این پژوهش ، فرم کوتاه تدوین شده MMPI-2 واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روان شناختی و فعالیت هـای - بالینی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مقایسه کار آمدی حافظه کوتاه مدت دیداری و شنیداری در ریتم های سیرکادین دانش آموزان10-8 سال
        مهناز استکی شهین علیایی زند
        پژوهش حاضر به منظور مقایسه کار آمدی حافظه کوتاه مدت ( دیداری و شنیداری )در ریتم های سیرکادین(شبانه روزی)دانش آمـوز ان 8-10 سال در ساعات مختلف روز با توجه به مبحث زمان -روانشناسی انجام شد. جهت انجام پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 104 دانش آموز (52 دختر و 52 چکیده کامل
        پژوهش حاضر به منظور مقایسه کار آمدی حافظه کوتاه مدت ( دیداری و شنیداری )در ریتم های سیرکادین(شبانه روزی)دانش آمـوز ان 8-10 سال در ساعات مختلف روز با توجه به مبحث زمان -روانشناسی انجام شد. جهت انجام پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 104 دانش آموز (52 دختر و 52 پسر )از مدارس دو نوبته مناطق 7و8 تهران انتخاب شدند. هر دو جنس به چهار گروه 13 نفره تقـسیم و در سـاعات مختلف (8،11،16،14) مورد آزمون بینایی حافظه کوتاه مدت وحافظه شنیداری عددی وکسلر قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون F تجزیه و تحلیل شد و نشان داد :بین کارآمدی حافظه کوتاه مدت دانش آموزان در ساعات مختلف روز در دو جنس تفاوت معنادار مـشاهده شـدو پـسران عملکرد ب الاتری نسبت به دختران نشان دادند . کار آمدی حافظه کوتاه مدت دیداری دختران در ساعت16 و پـسران در سـاعات 8و 11 بـالاتر از ساعات دیگر بود .بین کار آمدی حافظه کوتاه مدت شنیداری دختران و پسران در ساعات مختلف روز تفاوتی مشاهده نشد .برخی یافته ها بـا آن چه در پژوهشها ی مشابه در دیگر کشورها به دست آمده، همخوانی دارد . بر اساس یافته های به دست آمده توجه به ریتم های زیـستی و زمـان - روان شناختی(کرونوسایکولوژی) در توزیع فعالیتهای ذهنی از اهمیت به سزایی در امر برنامه ریزی برخوردار است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه بین فشار روان – تنی مدیران و سلامت سازمانی مدارس دخترانه دولتی ابتدایی شهر تهران
        مصطفی عسکریان
        سلامت سازمانی مدارس، با توجه بر وجود میلیون ها دانش آموز در مدارس سراسر کشور به ویژه در مدارس ابتدایی که دانش آمـوزان دوران حـساس زندگی خود را به لحاظ شکل گیری شخصیت و زیرسازی دوران پسین آموزش و پرورش می گذرانند، از اهمیت ویـژه ای برخـ وردار اسـت . هـر آیینـه مدارس از س چکیده کامل
        سلامت سازمانی مدارس، با توجه بر وجود میلیون ها دانش آموز در مدارس سراسر کشور به ویژه در مدارس ابتدایی که دانش آمـوزان دوران حـساس زندگی خود را به لحاظ شکل گیری شخصیت و زیرسازی دوران پسین آموزش و پرورش می گذرانند، از اهمیت ویـژه ای برخـ وردار اسـت . هـر آیینـه مدارس از سلا مت سازمانی برخوردار نباشند، توانایی های لازم را برای انجام وظیفه تربیتی خود نداشته و در نتیجه فاقد زمینـه هـای کـشت، رشـد و تربیت خواهند ب ود. سلامت سازمانی مدارس، چون ه ر سازمانی با سلامت روان و تن مدیران ارتباط دارد. مدیران مدارس بدور از سـلامت روان و تـن، نمی توانند فض ای مطلوب کاری را جهت حصول هدفهای تربیتی بهتر فراهم نمایند . بدین جهت پژوهش حاضر، تحت عنوان رابطه بین فشار روانی – تنی مدیران و سالمت سازمانی مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شده است . یافته های حاصل از بررسی ابعاد فشار روانی – تنی مدیران و ارتبـاط آن با سلامت مدرسه در نمونه آماری، با اجرای دو پرسشنامه و بهره گیری از ضریب همبستگی پیرسـون نـشان داد : در مـدارس دخترانـه ا بتـدایی شـهر تهران، بین استرس مدی ران در ابعاد، عدالت در پرداخت ها ، عدم شرکت در تصمیم گیری، نقل و انتقال مکرر، روابـط نامناسـب بـین همکـاران، جبـر مدیران بلافصل و مسئوولیت متعدد سازمانی و سلامت سازمانی مدارس رابطـه معنـی داری وجـود دارد و در ابعـاد ابهـام در نقـش، محـیط فیزیکـی نامناسب، تعداد اراب رجوع و عدم تناسب اختیار و مسئوولیت، این ارتباط معنی دار نیست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه رضایتمندی زناشویی و راهبردهای حل تعارض والدین
        فاطمه سادات دیباجی فروشانی سوزان امامی پور غلامرضا محمودی
        در پژوهش حاضر، رابطه رضایتمندی زناشویی و راهبردهای حل تعارض والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دبیرستان هـای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است . برای این منظور، تعداد 250 مادر دارای فرزند دختـر مقطـع دبیرسـتان از طریـق نمونـه گیـری در دسترس در دو گروه مناطق چکیده کامل
        در پژوهش حاضر، رابطه رضایتمندی زناشویی و راهبردهای حل تعارض والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دبیرستان هـای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است . برای این منظور، تعداد 250 مادر دارای فرزند دختـر مقطـع دبیرسـتان از طریـق نمونـه گیـری در دسترس در دو گروه مناطق 1 تا 10 و 11 تا 20 تهران انتخاب شدند. برای جمـع آوری اطلاعـات از پرسـشنامه هـای رضـایتمندی زن اشـویی انریچ(1988)، راهبردهای حل تعارض اشتراو س(1979) و معدل نیمسال گذشته دانش آموزان جهت سنجش پیشرفت تحصیلی آنان اسـتفاده شد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی بود .در تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش رگرسیون مشخص شد :- بـین رضـایتمندی زناشویی مادران و پیشرفت تحصیلی فرزندان ، رابطه مثبت معنی دار دارد. - راهبرد حل تعارض سوء رفتار والدین ( مـادر و پـدر ) بـا پیـشرفت تحصیلی فرزندان، رابطه منفی معنی دار دارد .- راهبرد حل تعارض سوء رفتار همسر ( پدر) پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی پایین فرزندان است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تاثیر بازآموزی اسنادی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر ناموفق
        مهدیه صالحی سارا حقیقت
        باز آموزی اسنادی ، آموزشی است که به منظور تغییر سبک اسناد دانشآموزان در مورد موفقیت و شکست آنها صورت میگیرد. هدف متخصصان تعلیم و تربیت از اجرای برنامه بازآموزی این است که به دانشآموزان یا دانشجویان کمک کنند تا به سازگارانهترین نتایج علّی ممکن دست یابند. پژوهش حاضر در پی چکیده کامل
        باز آموزی اسنادی ، آموزشی است که به منظور تغییر سبک اسناد دانشآموزان در مورد موفقیت و شکست آنها صورت میگیرد. هدف متخصصان تعلیم و تربیت از اجرای برنامه بازآموزی این است که به دانشآموزان یا دانشجویان کمک کنند تا به سازگارانهترین نتایج علّی ممکن دست یابند. پژوهش حاضر در پی آن بود که تاثیر بازآموزی اسنادی را در تغییر سبک اسناد و همچنین، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر ناموفق دوره راهنمایی بررسی کند. روش پژوهش نیمه ازمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود .جامعه مورد پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهر تهران که در سال تحصیلی 1384-85 مشغول به تحصیل بودند (لازم به ذکر است پرسشنامه سبک اسناد کودکان که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت، برای سنین 10 - 13 سال ساخته شده است که این گروه سنی شامل پایه دوم راهنمایی میشود). به منظور نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای، تعداد 225 دانشآموز در سه گروه انتخاب شدند ( 75 نفر گروه موفق، 75 نفر گروه ناموفق آزمایشی و 75 نفر گروه ناموفق کنترل ). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک اسناد کودکان (CASQ ) و کارنامه تحصیلی دانشآموزان بود. پرسشنامه مزبور در دو مرحله اجرا شد. مرحله اول برای کل دانشآموزان گروه نمونه بعد از امتحانات نوبت اول و قبل از شروع برنامه بازآموزی اسنادی، سپس گروه ناموفق آزمایشی تحت 9 جلسه بازآموزی اسنادی قرار گرفتند و قبل از امتحانات نوبت دوم ، پرسشنامه سبک اسناد دوباره برروی گروه ناموفق اجرا شد.پس از جمعآوری دادهها، فرضیههای پژوهش با استفاده از آزمون t برای گروههای مستقل و همبسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که فرضیه اول پژوهش مبنی بر درونیتر بودن اسناد دانشآموزان ناموفق بعد از شکست تحصیلی مورد تأیید قرار نگرفت؛ اما فرضیههای دیگر پژوهش تایید شدند: فرضیه دوم – اسناد دانشآموزان دختر ناموفق، بعد از شکست تحصیلی پایدارتر است. فرضیه سوم – اسناد دانشآموزان دختر ناموفق ، بعد از شکست تحصیلی کلیتر است. فرضیه چهارم – بازآموزی اسنادی بر سبک اسناد دانشآموزان دختر ناموفق در بعد پایداری تأثیر دارد. فرضیه پنجم – بازآموزی اسنادی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر ناموفق تأثیر دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - شناسایی زودرس نارسایی های یادگیری با استفاده ازنشانگان وملاک های رشد و تحولی درکودکان پیش دبستانی وپایه اول ابتدایی شهر تهران
        هما محمدقربان رعیت فرناز کشاورزی ارشدی محمود جمالی فیروزآبادی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی احتمال شناسایی زودرس نارسایی های یادگیری(LD) وازطریق شاخص های رشدی درکودکان پیش دبستانی وپایه اول ابتدایی بااستفاده ازچک لیست مقیاس های رشدی (محقق ساخته) صورت گرفت.به این منظور از روش غربالگری در دو مرحله استفاده شد.مرحله اول شامل نظرات معلمان وم چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی احتمال شناسایی زودرس نارسایی های یادگیری(LD) وازطریق شاخص های رشدی درکودکان پیش دبستانی وپایه اول ابتدایی بااستفاده ازچک لیست مقیاس های رشدی (محقق ساخته) صورت گرفت.به این منظور از روش غربالگری در دو مرحله استفاده شد.مرحله اول شامل نظرات معلمان ومرحله دوم،به صورت استفاده از چک لیست مقیاس های رشدی بود.با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای ازبین 600نفرکودک پیش دبستانی وپایه اول ابتدایی مناطق6 و7 آموزش و پرورش شهرتهران،تعداد 60نفرگروه مشکوک به LD (30نفر پیش دبستانی و 30نفرپایه اول ابتدایی) و60 نفرگروه عادی همسال (به عنوان گروه گواه) انتخاب شدند.روش پژوهش حاضر ازنوع علی- مقایسه ای بود.ازآمارتوصیفی (نما،میانه، میانگین و انحراف استاندارد) وهمچنین ازآمار استنباطی(آزمونt مستقل،تحلیل واریانس دوطرفه) بھѧѧѧره گرفتѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧھ شѧѧد. نتایج پژوهش نشان دادکه چک لیست مقیاس های رشدی (محقق ساخته) توان غربالگری هردو پایه تحصیلی را داشت. همچنین عملکرد گروه مشکوک به LD در هردو پایه تحصیلی به طورمعناداری پایین تر از گروه عادی همسال بود. با استناد به پژوهش های قبلی و نظریه تاخیر رشدی، تاخیر در مهارت های رشد وتحولی گروه مشکوک بهLD محرز شد؛به عبارت دیگر،این گروه مانند کودکان کم سن تر عمل می کردند. پس می توان با استفاده از شاخص های رشدی نرمال کودکان مشکوک به LD را قبل از ورود به مدرسه شناسایی کرد. پرونده مقاله