رابطه تفکر انتقادی و راهبردهای مقابله ای با سرسختی روانشناختی در دانشجویان
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: تفکر انتقادی, راهبرد هیجان مدار, سرسختی روانشناختی, واژگان کلیدی, راهبرد مسأله مدار,
چکیده مقاله :
چکیده با توجه به اهمیت و ارتباط ظریف مهارت های شناختی و هیجانی با یکدیگر پژوهش حاضر به بررسی رابطه تفکر انتقادی و راهبردهای مقابله ای با سرسختی روانشناختی در دانشجویان پرداخته است. ۲۵۰ نفر (۱۲۶ دختر، ۱۲۴ پسر) به صورت در دسترس از میان کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ساوه در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسش نامه گرایش به تفکر انتقادی CTDI)، پرسش نامه سرسختی (کوباسا) و پرسش نامه راهبردهای مقابله ای (WOCQ) را تکمیل کردند. روش آماری پژوهش حاضر برای تحلیل داده ها رگرسیون چندگانه بود. یافته های پژوهش نشان داد بین سرسختی روانشناختی و مؤلفه های سه گانه آن (کنترل، تعهد و مبارزه طلبی) با تفکر انتقادی و راهبردهای مقابله ای فرار اجتناب، ارزیابی مجدد مثبت، مسأله گشایی برنامه ریزی شده، خویشتن داری و مسئولیت پذیری رابطه معناداری وجود دارند. با افزایش تفکر انتقادی، ارزیابی مجدد مثبت، مسأله گشایی برنامه ریزی شده و مسئولیت پذیری؛ سرسختی روانشناختی و مؤلفه های آن افزایش یافته و با کاهش راهبردهای فرار اجتناب و خویشتن داری؛ سرسختی روانشناختی و مؤلفه های آن افزایش می یابد.
Abstract Due to the delicate relationship between cognitive skills and emotional coping strategies to study the relationship between critical thinking and hardiness of the students is discussed. 250 persons (126 females, 124 males) randomly selected from among all the students of Azad University of Saveh city. Questionnaire respondents tended to critical thinking disposition inventory ( CTDI ) , questionnaires hardiness (Kobasa) and coping strategies questionnaire ( WOCQ ) to complete. Data for this study was a multiple regression analysis of the data. The results showed a significant relationship between hardiness and its three components (control, commitment and challenge) with critical thinking and coping strategies to avoid escape, positive reappraisal, problem solving, self-restraint and responsibility. With the increase in critical thinking, positive reappraisal, problem solving and accountability, increased hardiness and its components and by reducing avoidance and escape strategies of self - control, hardiness and its components increases.
_||_