تاثیر سبک های دلبستگی در سرعت پردازش اطلاعات
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سبک های دلبستگی در سرعت پردازش اطلاعات بود. از جامعه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان نجف آباد ۳۰۰ نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه سبک دلبستگی (کولینز و رید، ۱۹۹۰) را تکمیل نمودند. در مرحله بعد، بر اساس ملاکهای ورود و نمرات انتهایی توزیع پرسشنامه سبک های دلبستگی سه گروه ۱۵ نفری (اضطرابی / دوسوگرا، اجتنابی و ایمن) انتخاب شدند و توسط آزمونهای سرعت پردازش زاهان / وربیندونگز اسوالد و روس (۱۹۷۸) و رمزگردانی کی دینی سیتزول (۱۹۹۵) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل چند متغیری واریانس و آزمون های تعقیبی بون فرنی نشان داد که مدت زمان پردازش اطلاعات در دانش آموزان دارای سبک دلبستگی اضطرابی دوسوگرا بیشتر از دانش آموزان دارای سبک دلبستگی اجتنابی و ایمن است. همچنین، عملکرد دانش آموزان دارای سبک دلبستگی ایمن بهتر از دانش آموزان دارای سبک دلبستگی اضطرابی دوسوگرا و اجتنابی بود. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان گفت که سبک های دلبستگی نقش محوری در فرآیندهای شناختی دارد.
Abstract The aim of this study was to investigate the effect of attachment styles in the speed information processing. From Najaf Abad high school students, 300 people were randomly selected and completed Attachment Styles Scale (Collins and Read, 1990). In the next step, on based on entry criteria and extreme scores of attachment style questionnaire’s distribution three groups of 15 subjects (anxious ambivalent, avoidant and secure) were selected and evaluated via Speed-of-processing tests Zahlen-Verbindungs-Test and Coding Test (KDT). The end results analyzed using multivariate analysis of variance and post hoc tests. The results of multivariate analysis of variance and post hoc tests showed that information processing time students have anxiety / avoidance attachment style more than students with avoidant and secure attachment style. Also, the performance of students with secure attachment styles better than students with attachment anxiety / avoidance and ambivalent. Based on the findings of this study can be said that attachment styles pivotal role in cognitive processes.
_||_