بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های حل مسأله بر خودکارآمدی و تاب آوری مربیان پیش دبستانی شهر تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیزهرا محمودی وصالی 1 , قدسی احقر 2 , مرتضی سمیعی زفرقندی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی آموزش پیش دبستانی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
2 - استاد و عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی
3 - استاد و عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
کلید واژه: اثربخشی, خودکارآمدی, تاب آوری, مربیان پیش دبستانی, آموزش مهارت های حل مسأله,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، تحقیقی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و دارای مرحله پیگیری است. هدف از این پژوهش بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت های حل مسأله بر خودکارآمدی و تاب آوری مربیان پیش دبستانی بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل مربیان پیش دبستانی منطقه پنج شهر تهران در سال 1398 بود. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های خودکارآمدی بندورا و تاب آوری کونور و دیویدسون (2003) استفاده شد. به منظور اجرای این مطالعه، 40 نفر از مربیان پیش دبستانی که به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، پرسش نامههای مذکور را تکمیل کردند. سپس اعضای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته تحت آموزش مهارت های حل مسأله قرار گرفتند و بعد از پایان دوره آموزشی، پس آزمون بر روی مربیان هر دو گروه اجرا گردید. به منظور تجزیه تحلیل دادهها و بررسی سؤالهای پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و t همبسته استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش میزان خودکارآمدی و تاب آوری مربیانی که آموزش مهارت های حل مسأله را دریافت کردند بیشتر از مربیانی بود که آموزش مهارت های حل مسأله را دریافت نکردند. همچنین میزان خودکارآمدی و تاب آوری این مربیان از پایداری مناسبی برخوردار بود.
The present study aims to Investigate the effectiveness teaching problem solving skills for self-efficacy and resilience of preschool teachers in Tehran has been performed. This research is a quasi-experimental project with a pre-test-post-test design with a control group and a follow-up stage. The statistical population under study includes preschool teachers in the fifth district of Tehran in 1398. Bandura's self-efficacy questionnaire with 25 items, the self-efficacy variable, and Connor and Davidson's infertility questionnaire, including 25 questions that measure resilience variables, were used as assessment tools. In order to conduct this study, 40 preschool teachers who were purposefully selected and replaced in two experimental and control groups completed the questionnaire. Then, the members of the experimental group were trained in problem solving skills for 8 2-hour sessions and after the training, the test was performed on the trainers of both groups. In order to analyze the data and investigate the research questions, the univariate and correlation t-correlation analysis test was used. According to the research findings, the self-efficacy and resilience of educators who received problem-solving skills training is higher than those who did not receive problem-solving skills training. Also, the level of self-efficacy and resilience of these coaches has a good stability.
_||_