رابطه بین ادراک تعامل اجتماعی و سبکهای هویت با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: اعتیاد به اینترنت, ادراک تعامل اجتماعی, سبکهای هویت,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین ادراک تعامل اجتماعی و سبکهای هویت با اعتماد به اینترنت در دانشجویان انجام شده است. روش: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 95-94 میباشند که تعداد 160 نفر (82 پسر و 78 دختر) به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسش نامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، ادراک تعامل اجتماعی گلاس (1994) و سبکهای هویت بروزنسکی (1992) استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار spss و روشهای آمار استنباطی، شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد، متغیر ادراک تعامل اجتماعی با اعتیاد به اینترنت رابطه معنادار منفی دارد. از بین سبکهای هویت، بین سبک هویت سردرگم/اجتنابی با اعتیاد به اینترنت رابطه معنادار مثبت وجود دارد. بین متغیرهای سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری با اعتیاد به اینترنت رابطه ای مشاهده نشد. نتیجه گیری: تنها سبک هویت سردرگم/اجتنابی و ادراک تعامل اجتماعی قادر به پیش بینی اعتیاد به اینترنت در دانشجویان هستند. در نتیجه سبک هویت سردرگم/اجتنابی و ادراک تعامل اجتماعی در اعتیاد به اینترنت نقش دارند.
Purpose: This research was conducted to investigate the relationship between the perception of social interaction and identity styles with trust in the Internet in students. Method: Descriptive research of correlational type and the statistical population includes medical students of Iran University of Medical Sciences in the academic year 2014-2015, 160 people (82 boys and 78 girls) were selected as the sample group using available sampling method. In this research, Internet addiction questionnaires of Young (1998), perception of social interaction by Glass (1994) and Brozensky's identity styles (1992) were used. Findings: Research data analysis using spss software and inferential statistics methods, including Pearson's correlation coefficient and multivariate regression analysis showed that the variable of perception of social interaction has a significant negative relationship with internet addiction. Among the identity styles, there is a significant positive relationship between the confused/avoidant identity style and Internet addiction. No relationship was observed between informational and normative identity style variables with Internet addiction. Conclusion: only confused/avoidant identity style and perception of social interaction are able to predict internet addiction in students. As a result, confused/avoidant identity style and perception of social interaction play a role in Internet addiction.
_||_