تأثیر قصهگویی بر درک مطلب شنیداری دانشآموزان استثنایی دوره ابتدایی مدارس کرج
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: دوره ابتدایی, درک مطلب شنیداری, کودکان استثنایی, واژگان کلیدی: قصهگویی,
چکیده مقاله :
چکیده کودکان با نیازهای ویژه یا استثنایی به کودکانی اطلاق میشود که به برنامههای آموزشی خاصی نیاز دارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر قصه گویی بر درک مطلب شنیداری کودکان استثنایی دوره ابتدایی است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و کنترل با پیش آزمون و پس آزمون میباشد. در یک بررسی آزمایشی تعداد 30 نفر از دانش آموزان دوره ابتدایی در دو مدرسه به روش کنترل نابرابر شبه آزمایشی برای مشاهده تأثیر قصه گویی بر درک مطلب شنیداری انتخاب شدند. در بررسی آماری از تحلیل کوواریانس استفادهشده و برای رعایت پیشفرض از آزمون لوین استفادهشده است. همچنین برای پاسخ به فرضیات از تحلیل کوواریانس استفاده است. خطی بودن با استفاده از آزمون بررسی رابطه خطی در سطح (05/0>P ) و رعایت مفروضه های همگنی واریانس ها با استفاده از نرم افزار spss موردبررسی قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد قصه این امکان را به اینگونه کودکان میدهد تا با یک شخصیت، موضوع یا حادثه در داستان احساس نزدیکی نمایند و این امر منجر به بهبود درک مطلب شنیداری دانش آموزان می شود.
Abstract Special or exceptional children refer to children who need special education programs. The purpose of this study, the effects of storytelling on listening comprehension of elementary school children is exceptional. Method of quasi-experimental design with pre-test and post-test experimental to test and control groups. In a pilot study of 30 primary school students in the two schools were chosen for the impact of storytelling on listening comprehension and unequal control quasi-experimental method is selected. The statistical calculation, independent presuppositions of scores of people, normally distributed variables using Kolmograph - Smirnov )KS), linearity check using the linear relationship at (05/0> P) and observe the assumptions of homogeneity software spss21 and homogeneity of variance using regression slopes were studied The findings suggest that the story made it possible to provide these children with a character, topic or event in the story feel close and to improve their listening help comprehension.
_||_