اثربخشی رنگ کلاس بر دانش آموزان با اختلال کم توجهی – بیش فعالی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
1 - اعلام نشده
کلید واژه: سلامت روان, رنگ, دانش آموز, بیش فعالی, کلاس,
چکیده مقاله :
بهبود سلامت روان و توجه به تأثیر رنگ در محیطهای کلاسهای درس، به عنوان فضایی که دانشآموزان ساعات زیادی را در آن سپری میکنند، یکی از مثبتترین قدمها در جهت تطبیق جنبههایی از محیط فیزیکی با رفتارهای استفادهکنندگان از فضا میباشد. ازاینرو ارزیابی تأثیر رنگ بر سلامت روان دانشآموزان به عنوان آیندهسازان کشور که باید از سطح سلامت روان بسیار بالایی برخوردار باشند، هدف اصلی پژوهش حاضر بوده است. رویکرد حاکم بر این پژوهش کاربردی و پژوهش از نوع مداخلهای است. جهت سنجش نقاط قوت و ضعف کودک، پرسشنامه (SDQ) که دارای پنج خرده مقیاس نشانههای هیجانی، مشکلات سلوک، بیشفعالی-کمبود توجه، مشکلات ارتباطی با همسالان و رفتارهای جامعه پسند است، استفاده شده است. یافتهها نشان دادند ازآنجاییکه سطح معنیداری برای پسران کمتر از سطح معنیداری 05/0 است، با 95% اطمینان میتوان گفت میانگین نشانههای بیشفعالی دانشآموزان پسر قبل و بعد از رنگآمیزی با هم متفاوت است؛ اما سطح معنیداری برای دختران بزرگتر از سطح معنیداری 05/0 است، بنابراین با 95 درصد اطمینان میتوان گفت میانگین نشانههای بیشفعالی دانشآموزان دختر قبل و بعد از رنگآمیزی با هم متفاوت نیست. در نهایت میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که رنگآمیزی کلاسها بر نشانههای بیشفعالی پسران دانشآموز، اثرگذار بوده ولی بر نشانههای بیشفعالی دختران دانشآموز، اثرگذار نبوده است.
Improving mental health and paying attention to the effect of color in classroom environments, as a space where students spend many hours, is one of the most positive steps towards matching aspects of the physical environment with the behaviors of the users of the space. Therefore, evaluating the effect of color on the mental health of students as the future builders of the country, who must have a very high level of mental health, has been the main goal of this research. The governing approach of this research is "applied" and interventional research. In order to measure the child's strengths and weaknesses, a questionnaire (SDQ) that has five subscales of emotional symptoms, behavior problems, hyperactivity-attention deficit, communication problems with peers and pro-social behaviors has been used.The findings showed that since the significance level for boys is lower than the significance level of 0.05, it can be said with 95% confidence that the mean hyperactivity symptoms of male students before and after coloring are different. But the significance level for girls is greater than the significance level of 0.05, so with 95% confidence it can be said that the mean hyperactivity symptoms of female students before and after coloring are not different. Finally, it can be concluded that the coloring of the classes had an effect on the signs of hyperactivity of male students, but it did not affect the signs of hyperactivity of female students.
_||_