هدف: مدیریت دانش روشی برای کمک به سازمانها به منظور استفاده مؤثر از دانش است که ممیزی دانش اغلب گام اولیه فعالیت در این حوزه است. هدف از تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی ابعاد ممیزی دانش در کتابخانههای دانشگاهی بود.روش پژوهش: روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی میباش چکیده کامل
هدف: مدیریت دانش روشی برای کمک به سازمانها به منظور استفاده مؤثر از دانش است که ممیزی دانش اغلب گام اولیه فعالیت در این حوزه است. هدف از تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی ابعاد ممیزی دانش در کتابخانههای دانشگاهی بود.روش پژوهش: روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران نهایی و مدیران بخشهای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. روش نمونهگیری کتابخانهها، با توجه به پراکندگی آنها در کل کشور ابتدا به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و سپس به روش هدفمند کتابخانه مرکزی بزرگترین دانشگاه مرکز استان بود. در نهایت تعداد 279 نفر از مدیران نهایی و مدیران بخشهای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. پرسشنامه ی ممیزی دانش با 99 گویه تدوین شده است و شامل 14 بعد چشم انداز و اهداف سازمانی(7 گویه)، تحلیل دادهها و اطلاعات دانشی(6 گویه)، اندازه گیری دانش صریح و ضمنی (6 گویه)، ترسیم نقشه دانش (6 گویه)، شناسایی عناصر راهبردی سازمان (8 گویه)، تحلیل شکاف بین دانش موجود و مطلوب (5 گویه)، آماده سازی سازمان (6 گویه)، شناسایی فرآیند ممیزی دانش (7 گویه)، تشکیل کارگروه ممیزی دانش (8 گویه)، تحلیل جریان دانش (12 گویه)، شناسایی داراییهای با ارزش سازمان (6 گویه)، ارزیابی اطلاعات و دانش(6 گویه)، اندازه گیری سلامت دانش فعلی (9 گویه) و تحلیل کاربست دانش (7 گویه) می باشد.یافتهها: براساس یافتههای تحقیق مؤلفههای تحلیل جریان دانش (57/4)، اندازهگیری سلامت دانش فعلی(12/4)، تشکیل کارگروه ممیزی دانش(68/3) و شناسایی عناصر راهبردی سازمان (12/3) دارای میانگین رتبه بالاتری نسبت به سایر شاخصها از لحاظ قابلیت وقوع و تأثیرگذاری در ممیزی دانش کتابخانههای دانشگاهی میباشد و دارای وضعیت مطلوبتری در کتابخانههای دانشگاهی می باشد و به همین ترتیب سایر شاخصها در رتبههای بعدی قرار میگیرند.نتیجه گیری : براساس نتایج پژوهش مشخص شد که مدیران میتوانند از ممیزی دانش در ارتقای کیفی خدمات کتابخانههای دانشگاهی بهره ببرند. با بکارگیری ممیزی دانش مدیران به بازبینی، بررسی، سنجش و ارزیابی داراییهای فکری سازمان و ارزیابی ذخائر و جریان دانش کل سازمان میپردازند.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه درک ماهیت علم و ابعاد آن با گرایش به تفکر انتقادی در بین دانش آموزان تبریز است.روش پژوهش: مطالعه حاضر بهصورت تحلیلی- همبستگی است. نمونه آماری 262 نفر از دانش آموزان رشته ریاضی و تجربی شهر تبریز بوده که در آن، دانشآموزان به روش نمون چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه درک ماهیت علم و ابعاد آن با گرایش به تفکر انتقادی در بین دانش آموزان تبریز است.روش پژوهش: مطالعه حاضر بهصورت تحلیلی- همبستگی است. نمونه آماری 262 نفر از دانش آموزان رشته ریاضی و تجربی شهر تبریز بوده که در آن، دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه تفکر انتقادی ریتکس (2003) و پرسشنامه ماهیت علم، روبا و آندرسون( 1978) بوده است. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و از طریق روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بین دانشآموزان گروه ریاضی و تجربی از لحاظ تفکر انتقادی و ماهیت علم تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد، از بین مؤلفههای ابعاد ماهیت علم و رابطه آن با تفکر انتقادی 3 مؤلفه (تعهد، خلاقیت و یکپارچگی) رابطه معنیداری با تفکر انتقادی دارد؛ ولی 3 مؤلفه دیگر (توصیه، سادگی و سنجش) رابطه معنیداری ندارند.نتیجهگیری: نتیجه تحلیل رگرسیونی انجامگرفته نیز نشان داد از بین 6 مؤلفه ابعاد ماهیت علمی تنها مؤلفه خلاقیت حدود 5 درصد از واریانس تفکر انتقادی را تبیین میکند. با عنایت به یافتههای حاصل از بین این پژوهش، برنامه ریزان و مسئولین در برنامههای آموزشی خود باید توجه بیشتری به مهارت تفکر انتقادی و درک ماهیت علم لحاظ نمایند.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف ترسیم نقشه هم واژگانی مدارک حوزه تحول دیجیتال متمرکز بر بخش دولتی در پایگاه وب آو ساینس انجام شد.روش پژوهش: روش پژوهش تحلیلی است که با استفاده از مطالعات علمسنجی و روشهای کتابخانهای، تحلیل همرخدادی واژگان و تحلیل شبکه اجتماعی انجام شده است چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف ترسیم نقشه هم واژگانی مدارک حوزه تحول دیجیتال متمرکز بر بخش دولتی در پایگاه وب آو ساینس انجام شد.روش پژوهش: روش پژوهش تحلیلی است که با استفاده از مطالعات علمسنجی و روشهای کتابخانهای، تحلیل همرخدادی واژگان و تحلیل شبکه اجتماعی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 536 برونداد علمی حوزه تحول دیجیتال از سال 1996 تا سال 2022 در پایگاه وب آو ساینس است. تجزیه و تحلیل دادهها و ترسیم نقشه همرخدادی واژگان با کمک نرمافزارهای Excel، Bibexcel، HistCite و VOSviewer انجام شد.یافتهها: کشور انگلستان، روسیه و هند دارای بیشترین انتشارات علمی در این حوزه بودند. دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه اقتصاد پلخانف، دانشگاه برونل لندن بیشترین نقش را در تولید انتشارات علمی در این حوزه داشتند. شش خوشه از تحقیقات تحول دیجیتال در بخش دولتی شکل گرفته است که شامل خدمات دولت دیجیتال، زیرساخت دیجیتال، استراتژی تحول دیجیتال، رهبری و حکمرانی دیجیتال، فناوری های تحول آفرین و خوشه نوآوری دیجیتال هستند.نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که اکثریت مطالعات حول محور دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دیجیتالی شدن، کسبوکار، رقومیسازی و استراتژی دیجیتال صورت گرفته که لزوم توجه به زیرساخت مناسب و متحول ساختن دولت جهت حرکت به سوی تحول دیجیتال در خدمات را نشان میدهد؛ اما تولیدهای کم در این زمینه نشان میدهد که دولتها در این زمینه به شکوفایی لازم نرسیدهاند. بنابراین، نیاز به همکاریهای بینالمللی جهت تحقق چنین هدفی برای کشورها الزامی است.
پرونده مقاله
هدف: توسعه رسانههای اجتماعی یک پدیده جهانی در نسل کنونی است، به طوری که مصرف کنندگان در پلت فرمهای رسانههای اجتماعی مشارکت میکنند و روابط خود را با برندها توسعه میدهند. بنابراین، برنامه های کاربردی رسانه های اجتماعی، مفاهیم بازاریابی نوین را برای توسعه موضوعی امری چکیده کامل
هدف: توسعه رسانههای اجتماعی یک پدیده جهانی در نسل کنونی است، به طوری که مصرف کنندگان در پلت فرمهای رسانههای اجتماعی مشارکت میکنند و روابط خود را با برندها توسعه میدهند. بنابراین، برنامه های کاربردی رسانه های اجتماعی، مفاهیم بازاریابی نوین را برای توسعه موضوعی امری حیاتی میدانند. از این جهت این تحقیق با هدف تأثیر جوامع برندی مبتنی بر رسانههای اجتماعی بر عناصر جامعه و اعتماد و وفاداری به برند آدیداس انجام شد. روش پژوهش: جامعه آماری این تحقیق را 400 نفر از شبکه اجتماعی اینستاگرام انتخاب شدند و از پرسشنامة جوامع برندی مبتنی بر رسانههای اجتماعی (لاروچ و همکاران، 2012 ) استفاده شد و برای تجزیه تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISRELL انجام شد.یافتهها: بر اساس نتایج، شیوههای شبکه ارتباط اجتماعی بر اعتماد به برند (46/14)، شیوه تعامل اجتماعی بر اعتماد به برند (86/14)، مدیریت ادراک بر اعتماد به برند (68/15)، کاربرد برند تاثیر مثبتی بر اعتماد به برند (39/15) و اعتماد به برند و وفاداری به برند (43/13) بدست آمد که نشان می دهد بین متغیرهای تحقیق ارتباط معنی داری به لحاظ آماری وجود دارد(p˂0 /001)..نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از این بود که فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم بر میزان وفاداری و اعتماد به برند تأثیر دارد. اثر جوامع برندی بر اساس رسانه اجتماعی بر روی عناصر جامعه برندی و وفاداری به برند از طریق اعتماد به برند نشان داده شد.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی، کشف و تبیین عوامل مؤثر در اشتراک دانش وب و رتبهبندی آنها در کتابخانه های عمومی است.روش پژوهش: این پژوهش از جنبه هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی و از نظر روش گردآوری اطلاعات آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان و د چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی، کشف و تبیین عوامل مؤثر در اشتراک دانش وب و رتبهبندی آنها در کتابخانه های عمومی است.روش پژوهش: این پژوهش از جنبه هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی و از نظر روش گردآوری اطلاعات آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان و در بخش کمی کلیه کارکنان نهاد کتابخانههای عمومیکشور به تعداد 7000 نفر تشکیل می دهند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 364 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی نیز از پرسشنامه محقق ساخته اشتراک دانشوب استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار و پایایی آن تأیید گردید. جهت شناسایی عوامل مؤثر بر اشتراک دانشوب از تحلیلتم و جهت تحلیل داده های کمی حاصل از پرسشنامه ها و رتبه بندی آنها از آزمون علامت، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده و داده ها ازطریق نرم افزار PLS3.8 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته های بدست آمده از تحلیلتم و تحلیل عاملی نشان داد که سه عامل مطلوبیت فضای وب، مطلوبیت اطلاعات وب و مطلوبیت افراد با ضریب تأثیر 917/0، 858/. و 813/0 در اولویت های اول تا سوم قرارگرفتند. همچنین نتایج میانگین و سطوح معناداری نشان داد که اشتراک دانشوب در سطح مطلوب قرار دارد.اصالت/ارزش: اشتراک دانشوب قابلیتی انعطافپذیر برای ارائه محتوا با هدف دسترسی سریع به دانش در فضای وب است بنابراین ضرورت دارد سازمانها آن را مورد شناسایی و بهره برداری قرار دهند.
پرونده مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل تولیدهای علمی حوزه های پژوهشی مختلف کتابدرمانی نمایه شده در پایگاه وب آوساینس است. همچنین شناسایی و تحلیل موضوعات تولیدهای علمی حوزه کتابدرمانی به تفکیک حوزه ها از اهداف این پژوهش است.روش پژوهش : پژوهش حاضر از نوع توصیفی با رویکر چکیده کامل
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل تولیدهای علمی حوزه های پژوهشی مختلف کتابدرمانی نمایه شده در پایگاه وب آوساینس است. همچنین شناسایی و تحلیل موضوعات تولیدهای علمی حوزه کتابدرمانی به تفکیک حوزه ها از اهداف این پژوهش است.روش پژوهش : پژوهش حاضر از نوع توصیفی با رویکرد علمسنجی و روش تحلیل محتوا است و با بهره مندی از فنون تحلیل هم واژگانی انجام شده است. تحلیل دادهها، با نرمافزارهای هیست سایت، گفی، بیب اکسل و اس پی اس اس و ترسیم داده ها نیز با نرم افزار ووس ویور انجام شده است.یافته ها: در حوزه کتابدرمانی بیشترین میزان تولیدات، متعلق به سال 2016 با 59 اثر می باشد. در میان پرتکرارترین کلیدواژه های این حوزه bibliotherapy ، self-help ، depression به ترتیب با فراوانی 246 و 100 و 93 بیشترین تکرار کلیدواژه را به خود اختصاص داده اند و کشور ایالات متحده در جایگاه اول قرار گرفته است فعال ترین نویسندگان حوزه کتابدرمانی Cuijpers P و Scogin F با 21 اثر بیشترین میزان تولیدات، و Scogin F و Clum GA و Cuijpers P بیشترین میزان اثرگذاری را در این حوزه داشته اند. میزان H ایندکس این حوزه 74 می باشد. در میان مؤسسات Univ Alabama در جایگاه اول است. همچنین نشریه Behaviour Research and Therapy و مجله Journal of Consulting and Clinical Psychology در جایگاه اول قرار دارند.نتیجه گیری: بیش از 75% تولیدات این حوزه مربوط به حوزه های روان شناسی بالینی، روان پزشکی، روان شناسی چند رشته ای، پزشکی عمومی، علم اطلاعات و دانش شناسی است. همچنین بیشترین میزان استناد به حوزه کتابدرمانی مربوط به 2 حوزه روان شناسی بالینی و روان پزشکی است. میان حوزه های مختلف و تعداد تولیدات و تعداد استنادات، تفاوت معناداری مشاهده شده است.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف رابطه مهارتهای مدیریت دانش کتابداران با نوآوری خدمات در کتابخانههای عمومی استان سمنان انجامگرفته است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از هدف کاربردی و به روش پیمایشی انجامگرفته است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اسلام، آگروال و اکیدا استفاده گردید، ت چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف رابطه مهارتهای مدیریت دانش کتابداران با نوآوری خدمات در کتابخانههای عمومی استان سمنان انجامگرفته است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از هدف کاربردی و به روش پیمایشی انجامگرفته است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اسلام، آگروال و اکیدا استفاده گردید، تعداد جامعه آماری 110 نفر کتابدار کتابخانههای استان سمنان و نمونه مورد نظر طبق جدول مورگان 89 نفر تعیین شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس انجام گردیده است. پایایی پژوهش حاضر نیز 93/0 به دست آمد.یافتهها: بین مدیریت دانش با زیر مقیاسهای کسب و خلق دانش)658/0 = (r؛ اشاعه و انتقال دانش (709/0 = (r؛ استفاده و کاربرد دانش (782/0 = r) با نوآوری در خدمات کتابخانه رابطه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. بررسی مطلوب بودن وضعیت نوآوری در خدمات کتابخانه و مدیریت دانش مبین آن است که در تمامی متغیرها، میانگین نمونه از میانگین نظری بالاتری برخوردار بوده و در بین کارکنان کتابخانه های استان سمنان وضعیت نوآوری در خدمات کتابخانه و مدیریت دانش مطلوب بود.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر ارتباط بین مدیریت دانش و نوآوری خدمات در کتابخانههای عمومی استان سمنان نشان داد. بررسی مطلوب بودن وضعیت نوآوری در خدمات کتابخانه و مدیریت دانش مبین آن بود که در تمامی متغیرهای مورد بررسی، میانگین نمونه از میانگین نظری بالاتری برخوردار بود، این امر نشانگر آن است که کتابداران کتابخانههای عمومی استان سمنان ایدههای نو دارند و به کاربران خدمات جدید ارائه میدهند. مدیریت دانش نقش مهمی را با فرهنگ سازی تسهیم دانش در کتابخانهها در فرآیند نوآوری بر عهده دارد.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی خدمات و منابع بخش ایرانشناسی کتابخانههای منتخب ایران و هند است.روش پژوهش: این پژوهش، کاربردی و از نظر روش انجام پیمایشی – مقایسه ای است. جامعه آماری آن شامل مدیران و منابع مراکز ایرانشناسی ایران و هند شامل کتابخانه ملی، بنیاد چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی خدمات و منابع بخش ایرانشناسی کتابخانههای منتخب ایران و هند است.روش پژوهش: این پژوهش، کاربردی و از نظر روش انجام پیمایشی – مقایسه ای است. جامعه آماری آن شامل مدیران و منابع مراکز ایرانشناسی ایران و هند شامل کتابخانه ملی، بنیاد ایرانشناسی، کتابخانه خدا بخش و کتابخانه مرکزی دانشگاه عثمانیه است. ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی و پرسشنامه و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها نرمافزار اکسل است. در بررسی خدمات مراکز ایرانشناسی از پرسشنامه محقق ساخته در قالب 5 سؤال اصلی در طیف لیکرت استفاده شده است.یافته ها: یافته ها نشان داد که بیشترین منابع ایران شناسی در ایران به زبان فارسی و انگلیسی است اما در هند بیشتر به زبان انگلیسی، پهلوی، فارسی و عربی است و تنوع موضوعی منابع موجود در حوزههای موضوعی مراکز ایرانشناسی هندی نسبت به مراکز ایران شناسی ایرانی بیشتر است و بیشتر خدمات ارائهشده (امانت دهی ، استفاده از مراجع و اطلاع رسانی) در مراکز ایرانشناسی ایران و هند متعلق به اساتید، پژوهشگران و دانشجویان است. همچنین خدمات پژوهشی بیشترین خدمات بنیاد ایرانشناسی، کتابخانه ملی، کتابخانه مرکزی عثمانیه و کتابخانه خدابخش برای جامعه استفادهکننده پژوهشگران، ایرانشناسان و دانشجویان است. علاوه براین، ارائه اصل منبع در مراکز ایران و میکروفیلم و نسخههای الکترونیکی در مراکز هند بیشترین نحوه استفاده از منابع را شامل می شوند و مهمترین نحوه همکاری بین مراکز ایرانشناسی در ایران از طریق ایرانشناسان و امانت منابع و در هند نیز از طریق ایران شناسان، ارائه خدمات و شناسایی پیشینه است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که منابع و خدمات ایران شناسی کتابخانه های منتخب هند وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند. بنابراین مسئولان ایران شناسی ایران باید زمینه های لازم برای گسترش خدمات و منابع اطلاعاتی خود فراهم کنند.
پرونده مقاله