شیوههای اشتراک دانش بر پایه نظریه تبادل اجتماعی (مطالعه موردی: کارکنان شرکت توزیع نیروی برق شهر اهواز)
محورهای موضوعی : دانش شناسی
شهناز خادمی زاده
1
*
,
زینب محمدی
2
,
پریناز جعفری
3
,
فرشید جوادی شکرو
4
1 - دانشیار گروه گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
4 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی شیوههای اشتراک دانش برپایه نظریه تبادل اجتماعی در میان کارکنان شرکت توزیع نیروی برق شهر اهواز انجام شد.
روششناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی-توصیفی است. جامعه مورد نظر تمام کارکنان شرکت توزیع برق شهر اهواز بود که براساس جدول مورگان 100 نفر انتخاب شد که در نهایت تعداد 82 نفر به پرسشنامه پاسخ کامل دادند. ابزار پژوهش پرسشنامه اولایمی و اولایمی (2021) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد از نظر پاسخدهندگان تناوب اشتراک دانش در سازمان بیشتر بصورت روزانه انجام میگیرد. کانال اصلی اشتراک دانش تعامل چهره به چهره است و از نظر پاسخ دهندگان هدف از اشتراک دانش در جامعه مورد نظر بیشتر بالابردن کارایی و مهارتهای کارمندان (52 درصد)، مزایایی اشتراک دانش بیشتر بهدست آوردن رضایت مراجعه کننده (2/79) و چالشهای شایع اشتراک دانش بیشتر نگرش منفی به اشتراکگذاری دانش میان بخشهای مختلف سازمان (8/64) است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج کلی پژوهش، اشتراک دانش نه تنها به بهبود عملکرد و کارایی کارکنان کمک میکند بلکه موجب بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایت و وفاداری مشتریان نیز میشود. بنابراین، سازمانها باید برنامهها و استراتژیهای مناسبی برای اشتراک دانش در سازمان خود پیادهسازی کنند تا از این مزایا بهرهمند شوند و رقابت پذیری خود را در بازار بهبود دهند.
Purpose: This research was conducted with the aim of investigating knowledge sharing methods based on the theory of social exchange among the employees of Ahvaz Electricity Distribution Company.
Methodolog: This research is applied and of survey-descriptive type. The target population was all employees of Ahvaz electricity distribution company, 100 people were selected based Morgan's table, and finally 82 people answered the questionnaire completely. The research tool of Olaimi and Olaimi (2021) questionnaire was used. SPSS version 24 software was used for data analysis.
Findings: The findings of the research showed that according to the respondents, the frequency of knowledge sharing in the organization is mostly done on daily basis. The main channel of knowledge sharing is face-to-face interaction, and according to the respondents, the purpose of knowledge sharing in the target society is to further increase the efficiency and skills of employees (52 percent), the benefits of knowledge sharing are to obtain client satisfaction (79.2) and common challenges. Knowledge sharing more of negative attitude towards knowledge sharing among different departments of the organization (64/8).
Conclusion: Based on the overall findings of the study, knowledge sharing not only contributes to improving employee performance and efficiency, but also enhances service quality and increases customer satisfaction and loyalty. Therefore, organizations should implement appropriate programs and strategies for knowledge sharing within their institutions to benefit from these advantages and improve their competitiveness in the market.