بررسی میزان آشنایی اعضای هیأت علمی نسبت به پایگاههای استنادی، شاخصهای علمسنجی و شیوه ارزیابی تولیدهای علمی (مورد مطالعه: دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول)
محورهای موضوعی : دانش شناسیمریم حسن نژاد 1 , کیانوش طافی 2
1 - دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول
2 - کارشناس پژوهشی دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول
کلید واژه: پایگاههای اطلاعاتی, پایگاههای استنادی, شاخصهای علمسنجی, ارزیابی تولیدهای علمی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش بررسی میزان آشنایی اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول نسبت به پایگاههای استنادی، شاخصهای علمسنجی و شیوه ارزیابی تولیدهای علمی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و بر اساس پرسشنامه محققساخته میباشد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی تمام وقت حاضر در دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول (80 نفر) میباشد و نمونهگیری انجام نشده است. دادههای بهدستآمده در نرمافزارهای اکسل و SPSS نسخه 26 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد بیش از 73 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول با پایگاههای استنادی و 54 درصد با شاخصهای علمسنجی، 6/61 درصد با شیوه ارزیابی تولیدهای علمی و 61 درصد با سامانههای اشتراکی دانشگاه آشنایی دارند و این میزان در همه موارد از سطح متوسط بالاتر و رابطه مستقیمی با مرتبه علمی آنان دارد. از نظر جنسیت نیز میزان آشنایی گروه زنان در پایگاههای استنادی و شیوه ارزیابی تولیدهای علمی بیش از گروه مردان و در شاخصهای علمسنجی درصد میانگین گروه مردان بیشتر از گروه زنان است. نتیجهگیری: سیاستگذاریهای اصولی در خصوص ایجاد نگرشهای نوین جهت دانشپژوهی و برگزاری کارگاههای آشنایی با پایگاههای استنادی و شاخصهای علمسنجی در رؤیتپذیری و اثرگذاری بیشتر تولیدهای علمی، ارتقاء اعضای هیأت علمی و به تبع آن ارتقاء رتبه دانشگاه تأثیر بسزایی خواهد داشت.
Objective: The purpose of the research is to investigate the level of familiarity of the academic staff members of Jundi-Shapur Dezful University of Technology with reference databases, scientific metrics, and the method of evaluating scientific productions. Methodology: The research method is descriptive-survey based on a researcher-made questionnaire. The statistical population includes all full-time faculty members at Jundi-Shapur Dezful University of Technology (80 people) and no sampling was done. The obtained data were analyzed in Excel and SPSS version 26 software. Results: The research findings show that more than 73% of the faculty members of Jundi-Shapur Dezful University of Technology are familiar with citation databases and 54% with scientometric indicators, 61.6% with the method of evaluating scientific productions, and 61% with shared university systems, and this amount is above the average level in all cases and has a direct relationship with their academic rank. Has it. In terms of gender, the familiarity of the female group with reference databases and the method of evaluating scientific productions is more than the male group. In scientific indicators, the average percentage of the male group is higher than the female group. Conclusion: Fundamental policies for creating new attitudes toward academic research and holding workshops to familiarize with citation databases and scientific indicators can a significant effect on the visibility and effectiveness of scientific productions, the promotion of academic staff members, and accordingly, the promotion of the university's rank.
_||_