رابطه مهارتهای مدیریت دانش کتابداران با نوآوری خدمات (مطالعه موردی: کتابخانههای عمومی استان سمنان)
محورهای موضوعی : دانش شناسی
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مدیریت اطلاعات، دانشگاه امام رضا
2 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مدیریت اطلاعات، کتابدار کتابخانه امام خمینی سمنان.
کلید واژه: مدیریت دانش, کتابداران, کتابخانههای عمومی, نوآوری خدمات,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف رابطه مهارتهای مدیریت دانش کتابداران با نوآوری خدمات در کتابخانههای عمومی استان سمنان انجامگرفته است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از هدف کاربردی و به روش پیمایشی انجامگرفته است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اسلام، آگروال و اکیدا استفاده گردید، تعداد جامعه آماری 110 نفر کتابدار کتابخانههای استان سمنان و نمونه مورد نظر طبق جدول مورگان 89 نفر تعیین شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس انجام گردیده است. پایایی پژوهش حاضر نیز 93/0 به دست آمد.یافتهها: بین مدیریت دانش با زیر مقیاسهای کسب و خلق دانش)658/0 = (r؛ اشاعه و انتقال دانش (709/0 = (r؛ استفاده و کاربرد دانش (782/0 = r) با نوآوری در خدمات کتابخانه رابطه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. بررسی مطلوب بودن وضعیت نوآوری در خدمات کتابخانه و مدیریت دانش مبین آن است که در تمامی متغیرها، میانگین نمونه از میانگین نظری بالاتری برخوردار بوده و در بین کارکنان کتابخانه های استان سمنان وضعیت نوآوری در خدمات کتابخانه و مدیریت دانش مطلوب بود.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر ارتباط بین مدیریت دانش و نوآوری خدمات در کتابخانههای عمومی استان سمنان نشان داد. بررسی مطلوب بودن وضعیت نوآوری در خدمات کتابخانه و مدیریت دانش مبین آن بود که در تمامی متغیرهای مورد بررسی، میانگین نمونه از میانگین نظری بالاتری برخوردار بود، این امر نشانگر آن است که کتابداران کتابخانههای عمومی استان سمنان ایدههای نو دارند و به کاربران خدمات جدید ارائه میدهند. مدیریت دانش نقش مهمی را با فرهنگ سازی تسهیم دانش در کتابخانهها در فرآیند نوآوری بر عهده دارد.
Objective: One of the sources of meeting the information needs of citizens is the public libraries. Public libraries need experienced and creative librarians to provide services to their users so that they can use their knowledge and experience. By using creative ideas and knowledge sharing, public libraries can connect people and maintain the excellence of the organization and its position in the society. The purpose of this study is to investigate the relationship between knowledge management and service innovation in public libraries of Semnan province Methodology: The current research was conducted in terms of practical purpose using survey. To collect data, the questionnaire of Islam, Agrawal, and Aqida was used and distributed among the sample. The statistical population was the librarians of public libraries in Semnan province. The sample size was determined according to Morgan table 89 Librarians. Data analysis was performed using SPSS software. Validity and reliability have already been confirmed in the research of Batani. Cronbach's alpha test was used for the reliability of the present study, and the coefficient was 0.93.Results: Findings showed that there is a positive and significant relationship between knowledge management (with the sub-comparisons of knowledge acquisition and creation, r = 0.658; knowledge dissemination and transfer, r = 0.709; use and Application of knowledge, r = 0.782) and innovation in library services. Examining the favorable state of innovation in library services and knowledge management shows that in all variables, the sample average is higher than the theoretical average, and the state of innovation in library services and knowledge management was favorable among library employees in Semnan province.Conclusion: The results of the present study showed the relationship between knowledge management and service innovation in public libraries in Semnan province. Examining the desirability of the state of innovation in library services and knowledge management showed that in all the investigated variables, the sample average was higher than the theoretical average, this indicates that the public library librarians of Semnan province have new ideas and provide services to the users and offer new services. Knowledge management plays an important role in the innovation process by creating a culture of knowledge sharing in libraries.
_||_