نویسندۀ گرامی!برای آگاهی از شیوۀ ثبتنام در سامانۀ مجله و توضیح مراحل مختلف ارسال مقاله و بارگذاری فایلهای خود اینجا کلیک کنید. نیز، مستدعی است حتماً پیش از ارسال مقاله اولاً، سیاستهای ویرایش و نشر مجله را دقیق مطالعه کنید؛ ثانیا، حتما «راهنمای مؤلفان برای تنظیم اندازه و فونت مقالات» که ذیلا می آید، را به دقت مطالعه نموده، و مقاله را گامبهگام طبق توضیحات آن تنظیم کنید: نکته بسیار مهم: حتما باید مقاله با حاشیه بالا و پایین 5، چپ و راست 4/5 و میان سطور 1 سانتی متر، در محیط Word تایپ شود. راهنمای مولفان برای تنظیم اندازه و فونت مقالات 1- عنوان مقاله فارسی با فونت B Lotus و با اندازه 13 Bold نوشته شود. 2- اسامی نویسندگان فارسی با فونت B Lotus و با اندازه 12 Bold نوشته شود. 3- متن چکیده فارسی با فونت B Lotus و با اندازه 11 نازک نوشته شود. 4- کلیدواژه ها با فونت B Lotus و با اندازه 12 Bold نوشته شود. 5- متن مقاله با فونت B Lotus و با اندازه 12 نازک نوشته شود. 6- تیترهای داخل متن با فونت B Lotus و با اندازه 12 Bold نوشته شود. 7- پانویس فارسی با فونت B Lotus و با اندازه 10 نازک نوشته شود. 8- پانویس لاتین با فونت Times New Roman و با اندزه 10 نازک نوشته شود. 9- عناوین جداول، نمودارها و شکل ها با فونت B Lotus و با اندازه 11 نازک نوشته شود. 10- منابع فارسی با فونت B Lotus و با اندازه 12 نازک نوشته شود. 11- منابع لاتین با فونت Times New Roman و با اندازه 11 نازک نوشته شود. راهنمای تنظیم اندازه و فونت چکیذده لاتین 1- عنوان مقاله انگلیسی با فونت Times New Roman و با اندازه 12 Bold نوشته شود. 2- تیتر Abstract با فونت Times New Roman و با اندازه 11 Bold و Italic نوشته شود. 3- اسامی نویسندگان انگلیسی با فونت Times New Roman و با اندازه 12 نازک نوشته شود. 4- متن چکیده انگلیسی با فونت Times New Roman و با اندازه 11 نازک نوشته شود. راهنمای شناخت اَعلام و مشخصات نشر کتابها (برای ارجاع صحیح)
سیاستهای ویرایش و نشرو شیوهنامۀ تنظیم و ارسال مقالهمطالعات تاریخی قرآن و حدیث به نشر پژوهشهای قرآنی و حدیثی میپردازد. رسالت این مجله، توسعۀ روشهای پژوهش در مطالعات تاریخی و زبانشناختی قرآنو عترت است؛ هر مقالهای که یک روش نوین پژوهش در این زمینه را ارائه کند، توسعه دهد، یا بومیسازی نماید، مطابق با رسالت مجله تشخیص داده خواهد شد و در اولویت نشر قرار خواهد گرفت. سیاستهای پذیرش، ویرایش و نشر مقاله در مطالعات تاریخی قرآن و حدیث بدین قرار است: 1. مقالهها باید نتیجۀ مطالعات و تحقیقات نویسندگان باشد. بر این پایه، زمانی برای داوران ارسال میشود که مؤلف یا مؤلفان با نگارش نامهای به سردبیر، بدین ابراز تعهد، و تصریح کنند که: الف) مقالۀ خود را در جای دیگری چاپ نکردهاند، برای داوری به مجلات دیگری ارسال ننمودهاند، از مجلۀ دیگری پذیرش نگرفتهاند، و مقالۀ آنها در هیچ مجلۀ دیگری نیز مردود و غیر قابل چاپ شناخته نشده است؛ ب) مقاله اصیل، و دستاورد مطالعات مؤلفان است و همۀ مؤلفان، افزون بر ایفای نقش مؤثر در پژوهش، نسخۀ نهایی مقاله را نیز خوانده، و تأیید کردهاند؛ پ) هر گاه و در هر مرحلهای از مراحل داوری، ویرایش، نشر و پسانشر، خلاف این برای سردبیر مطالعات تاریخی قرآن و حدیث ثابت شود، اولیاء مجله حق دارند ضمن اعلام امر به مراجع ذیصلاح ـــ از جمله محل تحصیل و خدمت مؤلفان یا دیگر نهادهای پایشگر اخلاق پژوهش ـــ و درج خبر در سامانههای اطلاعرسانی مجله، اجازۀ ورود هیچ مقالۀ دیگری از ایشان را هم به سیستم گردش کار مجله ندهند و انتشار مقالۀ انتحالی و انتساب آن به مطالعات تاریخی قرآن و حدیث را نیز در هر مرحلهای رسماً انکار، و در این باره اطلاعرسانی نمایند. 2. رسالت آموزشی مطالعات تاریخی قرآن و حدیث همواره مهم تلقی میشود. بر این پایه، همواره زبان و شیوۀ بیان مقالات باید چنان گویا و روان باشد که افزون بر ارائۀ یک مطالعۀ علمی روشمند و معطوف به حل مسأله، دانشجویان و دانشوران همۀ دانشها و گرایشهای علوم انسانی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و از آن برای حل مسائل مشابه یا پاسخ گفتن به دغدغههای علمی دیگر خویش، الگو بگیرند. باید این رویکرد همواره در شیوۀ بیان، کاربرد اصطلاحات، مشخص کردن حرکات اعرابی روی کلمات سختخوان، ارائۀ منابع وهر چه از این دست منظور شود. 3. لازم است مقالهها در محیط نرم افزار مایکروسافت وُرد و با دبیرهای (فونتی) یونیکد نوشته، و با هر دو دو فرمت پیدیاف و وُرد به سامانۀ الکترونیکی مجله ارسال شوند. 4. نام و نام خانوادگی مؤلف، رتبۀ دانشگاهی، گروه آموزشی، نام دانشگاه یا مؤسسۀ پژوهشی محل خدمت، شمارۀ تلفن و نشانی پستی دقیق منزل و محل کار به همراه کد پستی و نشانی الکترونیکی تکتک مؤلفان مقاله درج گردد. 5. مقالات مطالعات تاریخی قرآن و حدیث اغلب حجمی در حدود 000’ 6 تا 000’8 کلمه دارند. شایسته است مقالات کوتاهتر به همایشهای تخصصی ارسال شوند. همچنین، سوگیری نظری مجله اقتضا میکند مقالات و تحقیقات بنیادی ـــ که طولانیتر هستند ـــ کمتر بدان راه یابند. هرگز دستاوردهای مطالعۀ ارزشمند یک پژوهشگر به بهانۀ زیادی حجم از نشر بازداشته نمیشوند. در عین حال، کوشش خواهد شد اثر مبسوط چنان ویراسته شود که با رویکرد آموزشی مجله همسو گردد و دانشجویان تازهکارِ علاقهمند به پژوهش نیز بتوانند بهسادگی و بیسردرگمی با محتوای آن ارتباط برقرار کنند. 6. مقاله بهترتیب مُشتمِل خواهد بود بر: عنوان، چکیده (حداکثر 170 کلمه)، کلیدواژههایی حاکی از موضوعات فرعی مطرح در مقاله که در عنوان و چکیده اشارهای به آنها نشده باشد، درآمد (حاوی تبیینی فشرده از زمینۀ بحث، ضرورتهای نظری مطالعه در آن، جایگاه مسألۀ این مقاله در آن زمینه، و مفاهیم بنیادین بحث)، طرح مسأله (مروری فشرده بر آنچه تا به حال در بارۀ آن مسأله گفتهاند، ابهامات و اشکالات آن دیدگاهها، سؤالاتی از آن میان که در این مطالعه قرار است برای آنها پاسخ یافت، و مراحلی که قرار است پیاپی بدین منظور در بخشهای بعد پیموده شود)، بدنۀ مقاله (سه یا چهار بخش با حجمهای تقریباً مساوی، که هر یک دربردارندۀ سه یا چهار فصل با حجمهای تقریباً مساوی است و در هر یک، یکی از مراحل پیشگفته بازنموده میشود)، نتیجهگیری، منابع، و چکیدۀ انگلیسی. 7. ارجاعات همه داخل متن، بیفاصله پس از نقل مطالب، و میان پرانتز جای میگیرد و نام اَشهَرِ مؤلف، سال نشر، جلد و صفحۀ مورد نظر را بیان میکند؛ مثل: (طباطبایی، 1395ش، 1/ 35). منابع مختلف در داخل متن با نقطه ویرگول از یکدیگر جدا میشوند. 8. ارجاع به منابع دست دوم، کم اهمیت و غیر ضروری پذیرفته نیست. در فهرست پایانی منابع نیز، تنها باید منابعی ذکر شود که در متن بدانها استناد شده باشد. به ترتیب الفباء، نخست منابع فارسی و عربی، و بلافاصله منابع تألیفی به دیگر زبانها جای میگیرد. 9. ارجاع در منابع پایانی چنین است: مشخصات مؤلف (نام اَشهَرِ مؤلف، نام مؤلف)، سال نشر (همراه با علامت ش برای شمسی، ق برای قمری و م برای میلادی)، مشخصات اثر (نام کتاب با حروف درشت و کج یا نام مقاله داخل گیومه، ویرگول، نام کتاب یا مجلۀ حاوی آن مقاله با حروف درشت و کج)، مشخصات مترجم یا مُصحّح اثر (مثلا: ترجمۀ احمد آرام، یا به کوشش علیاکبر غفاری)، و سرآخر، مشخصات نشر (محل نشر و ناشر یا شمارۀ سری و نوبت چاپ مجله). نیز، منابع به ترتیب الفبایی پشت سر هم قرار میگیرند و در پایان هر یک از آنها نیز نقطه نهاده میشود. برای نمونه:
10. نامِ اَشهَرِ مؤلفان و کتابها را باید بر اساس شیوۀ یادکرد مؤلف در اغلب آثار یا مراجعه به کتب اَعلام و دائرةالمعارفها بازشناخت و لزوما عنوان پشت جلد اثر صحیح نیست. مثلاً، نام اشهر محمد حسن نجفی، «صاحب جواهر» است، یا گرچه مؤلف کتابِ مَن لا یَحضُرُهُ الفقیه در سدههای متأخر به نام «شیخ صدوق» نیز شناخته میشود، نام اَشهَر وی و ضبط آثاری همچون دائرة المعارف بزرگ اسلامی «ابن بابویه» است. اگر مؤلفی به چند نام شناخته میشد، نامی را برمیگزینیم که با بیطرفی علمی سازگارتر باشد. 11. اقتضای بیطرفی علمی، حذف القاب و عناوین است و از این رو، هر چیز غیر از نام اشهر، نام و نام پدر فرد حذف میشوند. نیز، کنیۀ اشخاص نوعی لقب تلقی میشود و جای ذکر نامشان را نمیگیرد:
نیز، در صورت تطابق نام اَشهَرِ فرد با نام کوچکش، تکرار لازم نیست؛ مثلاً مینویسیم: احمد بن حنبل، المسند، بیروت، دار صادر. سرآخر، هر گاه ناشر یا تاریخ و محل نشر مشخص نباشد، لازم به توضیحی زیاده در این باره حین ذکر مشخصات نیست؛ همچون ارجاع فوق به مُسنَدِ احمد بن حنبل که تاریخ نشر مشخص نیست و ازاینرو، ذکر نشده است. وانگهی، در حکم به نامشخص بودن ناشر یا زمان و محل نشر، تعجیل نباید کرد؛ پشت جلد کتاب ملاک نیست و باید مشخصات نشر اثر حدالامکان با بهرهجویی از فهرست کتابخانهها و منابع مشابه تکمیل و تصحیح شوند. 12. افزون بر ارسال چکیدۀ انگلیسی، لازم است عنوان مقاله، نام نویسندگان، و کلید واژهها نیز به انگلیسی ترجمه، با فونت تایمز نیو رومن تایپ، و در صفحۀ چکیدۀ انگلیسی درج و ارسال شوند. جدولها، شکلها و نمودارها با شمارهگذاری، عنوان و توضیحات، هر کدام روی یک صفحۀ جداگانه آورده شود. 13. ارسال مقاله به مجلۀ مطالعات تاریخی قرآن و حدیث به معنای آن است که مؤلفان، اولاً، وارد کاری جمعی شدهاند و بنا دارند مقاله را تا آخرین مرحلۀ نشر، بر اساس نظر جمع (داوران، ویراستاران، سردبیر و هیأت تحریریه) اصلاح و بهینهسازی کنند و بهینهسازیهای صورتگرفته در مراحل ویرایش را نیز، پذیرا شوند؛ ثانیاً، همۀ امتیازات نشر مقالۀ خود را به مجله واگذار نمودهاند؛ ثالثاً، در فرایند آمادهسازی مقالات، همواره به تصمیمات جمعی اتخاذ شده در سیستم گردش کار مقالات پایبند هستند و تحت هیچ شرایطی نظر خود را بر نظر مراجع یادشده مقدم نمیدارند. 14. بر پایۀ روندی که به تفصیل در پیوند صفحۀ اول سامانۀ مجله با عنوان «فرایند گردش کار مقالات» شرح داده شده است، برای نشر مقاله مراحل مختلفی طی خواهد شد که اجمالش بدین قرار است: هر مقاله به محض دریافت بر پایۀ رسالت مطالعات تاریخی قرآن و حدیث سنجیده میشود. هر گاه کارشناسان مجله حکم به هماهنگی مقاله با رسالت مجله کنند، سردبیر مقاله را برای دو داور که تخصصی مرتبط با موضوع مقاله داشته باشند میفرستد. هر گاه مقاله با رسالت مجله تناسب نداشت، مؤلف بیدرنگ آگاه میشود که بتواند آن را برای دیگر مجلات ارسال کند. همچنین، اگر پیکرهبندی مقاله با شیوهنامۀ مجله هماهنگ نباشد، پیش از وارد کردن مقاله به سیستم گردش کار و ارسال برای داوری، اصلاح آن از مؤلف طلب خواهد شد. مقالههایی که با شیوهنامۀ مجله تطبیق نداشته باشد، برای ارزیابی ارسال نمیگردند. 15. فرایند داوری حدود دو هفته تا یک ماه به طول میانجامد. در موارد خاص ـــ مثل وقتی که داور به هر دلیل، از داوری خودداری کند، یا مثلاًَ، بخواهد شواهد خود را بهتفصیل در نقد مقاله بازنماید ـــ ممکن است این زمان قدری طولانیتر شود. پس از کسب نظر داوران، سردبیر مطابق تفاصیل توضیحداده شده در پیوند «فرایند پذیرش» که قبلاً ذکرش رفت، بر پایۀ تشخیص غالب ایشان ممکن است مقاله را رد کند یا از مؤلف توضیح یا اصلاح بخواهد. اگر توضیحات یا اصلاحات مؤلف برای سردبیر قانع کننده بودند، مقاله در این مرحله تأیید خواهد شد و به جلسۀ تحریریه راه خواهد یافت. نظر اعضاء تحریریه تعیینکنندۀ نهایی پذیرش مقاله خواهد بود. در پایان مقاله به ویراستاران سپرده خواهد شد. ویراستاران ساختار کلی مقاله و انسجام منطقی بحثها را بازمینگرند، ارجاعاتی را از باب نمونه ـــ یا حتیٰ در مواقع لزوم، همۀ ارجاعات را ـــ بازمیبینند، مقاله را با رویکرد مجله و هدف آن ـــ بومیسازی روشهای پژوهش ـــ هماهنگ، و احیاناً، آن را خلاصه میکنند. ویراستاران مجله در تلخیص و ویرایش مقالهها آزادند. سرآخر، مقالۀ ویراسته برای اطمینان از کیفیت آن به مؤلف هم عرضه میشود. 16. ارسال مقاله به مجله، به معنای پذیرش نقش داوران و ویراستاران در اصلاح و بهینهسازی مقاله است. هر گونه تلاشی از جانب داوران و ویراستاران مقاله، همچون کمکی به عرضۀ بهتر نظریۀ مؤلف تلقی خواهد شد. بر این پایه، مؤلفان حتی اگر برای دریافت نظر داوران مجله انتظار کشیدند و سرآخر نیز پاسخ مطلوبی نگرفتند یا نقدها را برنتافتند، خود را وامدار خیرخواهی و نشر علم ایشان خواهند شناخت؛ همچنان که اصلاحات صوری و محتوایی داوران، پیشنهاد افزودن منابع، همسانسازی اصطلاحات مقاله با اصطلاحات کاربسته در مقالات پیشین، اصلاح و تدقیق نتیجهگیریها، و هر ویرایشی از این دست سبب نخواهد شد باب گفتگو را بسته ببینند. در صورت بروز اختلاف میان مؤلف و ویراستاران و حل نشدن مشکل با مذاکرۀ آنها، نظر سردبیر یا در صورت صلاحدید وی، هیأت تحریریه تعیین کننده خواهد بود. در هر حال، نشر مقاله به نام یک مؤلف تنها با تأیید نهایی او ممکن است. 17. هر گاه مؤلف به هر دلیل پس از داوری مقاله از انتشار آن در مطالعات تاریخی قرآن و حدیث انصراف دهد، باید بر اساس ضوابط پرداخت هزینهها در دانشگاه آزاد اسلامی همۀ هزینههایی را که از آغاز پذیرش مقاله تا زمان انصراف بر مجله تحمیل شده است، پرداخت کند؛ هزینههایی مثل حقالزحمۀ داوران، ویراستاران علمی و ادبی اصل مقاله و چکیدۀ انگلیسی آن، و آمادهسازی مقاله برای انتشار. هر گاه اعلام انصراف وی پس از ویرایش مقاله و آماده سازی آن برای نشر باشد، همۀ حقوق معنوی نسخۀ ویراسته متعلق به مجله خواهد بود و مؤلف حتی پس از پرداخت هزینههای فوق، حق نشر کل یا بعض آن نسخه را بدون اجازۀ رسمی سردبیر و تصریح به نقش ویراستاران مجله در نسخۀ دردست انتشار نخواهد داشت. 18. تنها زمانی برای مؤلف گواهی پذیرش صادر میشود که افزون بر تأیید داوران و تحریریه، مقاله به تأیید ویراستار علمی نیز برسد و در سنجشهای ویراستاران اصالت مقاله، انسجام مطالب و اعتبار منابعش تأیید شود. هر گاه سردبیر یا ویراستاران مجله برای بررسی اعتبار ارجاعات احساس نیاز کنند، مؤلفان باید اصل یا کپی منابع درخواستی را به دفتر مجله ارسال دارند. 19. مقالات ویراسته به ترتیب تاریخ پذیرش در آخرین شمارۀ در حال نشر مجله چاپ میشوند؛ مگر آن که سردبیر تشخیص دهد برقراری چینش خاصی میان مقالات با اهداف مجله متناسبتر است؛ مثلا، وقتی چند مقاله به یک موضوع مربوطند و فهم بهتر برخی، درگرو فهم برخی دیگر باشد. 20. مطابق مصوبۀ سازمان مرکزی دانشگاه برای داوری مقالات مبلغ 3/000/000 ریال و برای چاپ و نشر آنها 7/000/000 ریال هزینه دریافت خواهد شد. |