نقش نهاد خویشاوندی در تأمین امنیت از منظر قرآن کریم با رویکرد انسانشناسی تاریخی
محورهای موضوعی : دیگر موضوعاتمحمود کریمی 1 , محمدحسین شیرزاد 2 , محمدحسن شیرزاد 3
1 - دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.
2 - دکترای علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
3 - دکترای علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
کلید واژه: شناسی تاریخی, امنیت در قرآن, بافت نزول قرآن, انسان&rlm, شناسی امنیت,
چکیده مقاله :
امنیت از ضروری ترین نیازهای آدمی در سرتاسر جهان است که شیوه تأمین آن، به طور گسترده مورد توجه قرآن کریم قرار گرفته است. با این حال، فاصله های تاریخی و گفتمانی از بافت نزول موجب شده است که آموزه های امنیتیِ قرآن کریم غالباً منحصر به مفاهیمی چون جهاد یا آیاتی چون انفال/60 شود و ابعاد مهم دیگری از آن از نظرها دور بماند. به منظور جبران بخشی از این خلأ مطالعاتی، در نوشتار حاضر کوشش می شود با اتّخاذ رویکرد انسان شناسی تاریخی به امنیت، یکی از منابع اصلی اما مغفول و کم شناخته ی امنیت در بافت نزول ـ یعنی نهاد خویشاوندی ـ به مطالعه گذاشته شود و بخش مهمی از آموزه های قرآنی در این باره بازکاویده شود. این پژوهش نشان می دهد که قرآن کریم برای بسط امنیت در جامعه، از ظرفیت این نهاد اجتماعی بهره برده و به طور ویژه از نقش خویشاوندی نَسَبی، خویشاوندی سَبَبی و خویشاوندی استعاره بنیاد در تأمین امنیت سخن گفته است.
"Security" is one of the most basic needs of human beings around the world. That's why the methods for providing security have received widespread attention from the Holy Qur'an. However, due to the long distance from the time of revelation of the Holy Qur'an, security is often confined to concepts such as fighting or verses such as Anfal/60, and other important aspects of this issue has been far from the view of Islamic scholars. Therefore, the present research is an attempt to (A) study one of the main, neglected sources of security in the context of revelation, namely kinship, based upon anthropological approach, and (B) review the most important parts of Qur'anic teachings in this respect. This study shows that the Holy Qur'an uses the capacity of social institutions including kinship to promote security. Moreover, The Holy Qur'an seizes opportunities in consanguinity, affinity and fiction kinship to establish peace and security in societies.
منابع انگلیسی
40. Alexander Sima, (2003), Epigraphische Notizen zu Abraha's
Damminschrift (CIH 541), Arabian Archaeologo and Epigraphy
,Volume13, ssue1, P. 126-132.
41. Christian Darles, Christian Julien Robin, Jérémie Schiettecatte,
Ghassan El Masri,(2011), Contribution à une meilleure compréhension
de l'histoire de la digue de Ma'rib au Yémen, J. halshs-00934878 V1.
>9۴ >مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، شمارۀ 7۱ ،سال بیست و هشتم، بهار و تابستان ۱۴0۱ ش
Historical Approaches to Quran and Hadith Studies, vol. 71, year 28, Spring & Summer 2022
42. Iwona Gajda, Christian Robin, (2011), Le royaume de Ḥimyar à
l'époque monothéiste. L'histoire de l'Arabie du Sud ancienne de la fin
du IVe siècle de l'ère chrétienne jusqu'à l'avènement de l'islam, J.
Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft, Vol. 161, No.
2, pp. 476-480.
43. Kühn, P., Pietsch, D., Gerlach, I. 2010. Archaeological analyses
around a Neolithic hearth and the beginning of Sabaean irrigation in
the oasis of Ma’rib (Ramlat as-Sab’atayn, Yemen), Journal of
Archaeological Science, 37/6, 1305-1310.
44. Michael J. Harrower (2008), Mapping and dating incipient irrigation
in Wadi Sana, Hadramawt (Yemen), J. Proceedings of the Seminar for
Arabian Studies, 38: 1, 87-202.
45. Michael J. Harrower, (2010), Geographic Information Systems (GIS)
hydrological modeling in archaeology: an example from the origins of
irrigation in Southwest Arabia (Yemen), Journal of Archaeological
Science, 37, 1447–1452.
46. Mohammed Maraqten, Typology of Irrigation Systems in Ancient
Yemen in the Light of the Epigraphic Evidence, Proceedings of Water
and Life in Arabia Conference, 14th-16th December, 2014.
47. Simpson, St John. (2002), Queen of Sheba: treasures from ancient
Yemen, British Museum Press.
48. Wilkinson, T. J. (2003). Archaeological landscapes of the Near East.
University of Arizona Press.