وحی قرآنی و پدیدارشناسی وحی بر اساس نظریۀ رؤیای رسولانه (داوری میان نظریههای وحیانی بودن الفاظ قرآن و رؤیاانگاری وحی بر مبنای پارهای از آیات قرآن)
محورهای موضوعی : دیگر موضوعاتسکینه چمن پیما 1 , عباس همامی 2 , ابراهیم کلانتری 3
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه تاریخ و تمدن و انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: الفاظ قرآن, رؤیاانگاری, عبدالکریم سروش, تجربۀ وحیانی, تجربۀ دینی,
چکیده مقاله :
نظریۀ وحیانی بودن الفاظ و ساختار کلامی قرآن نظریهای غالب در میان اندیشمندان اسلامی در مسئلۀ چیستی و چگونگی وحی قرآنی از آغاز نزول وحی و پدیدار شدن تفسیر و مباحث علوم قرآنی تا کنون بوده است. با این وجود برخی از نویسندگان معاصر در یک نگاه نادر بر این باورند که قرآن محصول نوعی مواجهۀ روحانی حضرت محمد (ص) در عالم رؤیا ست که طی آن حقایقی بر آن حضرت مکشوف و توسط ایشان به لباس الفاظ و ساختار عربی درآمده و عرضه گردیده است. این پژوهش کتابخانهای که با روش توصیفی، تحلیلی به انجام رسید با تکیه بر پنج گروه از آیات قرآن که به نص یا ظواهر خود الفاظ و ساختار کلامی قرآن را نیز همانند محتوای آن از ناحیه خداوند دانستهاند، این نتیجه را به دست داد که نظریۀ وحیانی بودن الفاظ قرآن نظریهای استوار و برآمده از آیات از قرآن کریم است و دیدگاه رؤیاانگاری وحی با جمع بزرگی از آیات ناسازگار است.
The Theory of "Revelation of the Qur'anic Rhetoric and Theological Structure" has been the dominant theory among Islamic scholars on the question of what and how the Qur'anic revelation has been since the beginning of revelation and the emergence of Qur'anic commentary and debate. However, some contemporary writers have, at a rare glance, believed that the Qur'an was a product of the spiritual encounter of Prophet Muhammad in the dream world, in which truths were revealed to him has been released by the Prophet in Arabic rhetoric and structure. This descriptive-analytic library research based on five groups of Qur'anic verses which, in their own words or verses, have considered the Qur'anic rhetoric and theological structure as well as its content from God. It argues that the theory of "revelation of the Qur'anic word" is a solid theory derived from many verses of the Holy Quran, and that the "dreamlike revelation" view is incompatible with a large collection of Quranic verses.
_||_