سیاستگذاری مؤلفههای فضایی در شکل گیری هستههای جدید شهری
محورهای موضوعی : شهرسازیعزیز محمدیاری 1 , بختیار عزت پناه 2 , کریم حسین زاده دلیر 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3 - استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
کلید واژه: چندهستهای, تکهستهای, الگوی توزیع فضایی, هسته شهری,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین موضوعات مهم در مدیریت شهری امروز، موضوع رشد سریع جمعیت و به تبع آن گسترش شتابان شهرها میباشد، که به دلیل عدم وجود برنامه و مدیریت کارآمد با این پدیده، این شهرها را با مشکلات عدیدهای روبه رو نموده است. این مسائل اثراتش را بر روی ساختار فضایی شهرها به اشکال مختلفی نشان داده است که یکی از این موارد توسعه فضایی شهرها بصورت چندهسته ای می باشد. پدیده چند هستهای شدن ذاتی کلانشهرها بوده و مطالعات حاکی از کارایی بیشتر و تأثیر روشهای کمی در شناسایی هستههای عملکردی است. هدف اصلی این مقاله ضمن معرفی مؤلفههای فضایی در شکل گیری هستههای جدید شهری میباشد. روش تحقیق اسنادی - تحلیلی بوده و یافتههای آن نشان میدهد که الگوی توسعه حوزه مرکزی در تأمین شیوههای متنوع حمل و نقل، ایجاد فضاهای عمومی بهمنظور خلق جوامع متمایز و جذاب، احیاء مرکز شهر، سیاستهای تراکمی جهت نیل به توسعه فشرده و حفاظت از فضاهای سبز و باز موفق بوده اما در دستیابی به معیارهای مشارکت شهروندان و تصمیم سازیهای بیطرفانه و قابل پیش بینی، دچار ضعف است.
One of the most important issues in today's urban management is the issue of rapid population growth and the consequent rapid expansion of cities, which has faced many problems due to the lack of effective planning and management with this phenomenon. These issues have shown their effects on the spatial structure of cities in different ways, one of which is the multi-core spatial development of cities. The multi-core phenomenon is inherent in metropolises and studies indicate more efficiency and the effect of quantitative methods in identifying functional cores.The main purpose of this article is to introduce spatial components in the formation of new urban cores. The research method is documentary-analytical and its findings show that the development pattern of the central area in providing various modes of transportation, creating public spaces in order to create distinctive and attractive communities, revitalizing the city center, density policies to achieve intensive development and The protection of green and open spaces has been successful, but it is weak in achieving the criteria of citizens' participation and impartial and predictable decision-making.
Ali, M. I., et al. (2015). Citybench: A configurable benchmark to evaluate rsp engines using smart city datasets. International semantic web conference, Springer.
Atakara, C. and M. Allahmoradi (2021). "Investigating the Urban Spatial Growth by Using Space Syntax and GIS—A Case Study of Famagusta City." ISPRS International Journal of Geo-Information 10(10): 638.
Barna, J. W. (2002). "The rise and fall of smart growth in Austin." Cite 53: 22-25.
Baum-Snow, N. (2020). "Urban transport expansions and changes in the spatial structure of us cities: Implications for productivity and welfare." Review of Economics and Statistics 102(5): 929-945.
Behan, K., et al. (2008). "Smart growth strategies, transportation and urban sprawl: simulated futures for Hamilton, Ontario." The Canadian Geographer/Le Géographe Canadien 52(3): 291-308.
Chen, H., et al. (2022). "A Study of the Spatial Structure and Regional Interaction of Agricultural Green Total Factor Productivity in China Based on SNA and VAR Methods." Sustainability 14(12): 7508.
Chen, Y. and J. Zhao (2022). "From reclamation to new city: a case study on the mechanism and development strategies of town spatial expansion in Hangzhou urban fringe."
Cheng, H. and D. Shaw (2021). "Polycentric Development and the formation of edge urban areas in china's mega city regions: Case Study of Nansha, Guangzhou." International Journal of Urban and Regional Research 45(6): 1009-1027.
Coppola, P., et al. (2014). "Urban form and sustainability: the case study of Rome." Procedia-Social and Behavioral Sciences 160: 557-566.
Desdemoustier, J., et al. (2019). "Municipalities' understanding of the Smart City concept: An exploratory analysis in Belgium." Technological Forecasting and Social Change 142: 129-141.
Ghadafi, E., et al. (2010). Groth–sahai proofs revisited. International Workshop on Public Key Cryptography, Springer.
Ghorbani, R. and S. Noushad (2008). "Smart Growth Strategy in Urban Development, Principles and Approaches."
Gren, Å., et al. (2019). "How smart is smart growth? Examining the environmental validation behind city compaction." Ambio 48(6): 580-589.
Griffith, D. A. and D. W. Wong (2007). "Modeling population density across major US cities: a polycentric spatial regression approach." Journal of Geographical Systems 9(1): 53-75.
Groth, S. (2019). "Multimodal divide: Reproduction of transport poverty in smart mobility trends." Transportation Research Part A: Policy and Practice 125: 56-71.
Keithan, E. D. and R. L. Lowe (1985). "Primary productivity and spatial structure of phytolithic growth in streams in the Great Smoky Mountains National Park, Tennessee." Hydrobiologia 123(1): 59-67.
Khaliji, M. (2021). Pathology of metropolitan areas with emphasis on participatory governance: A case study on Tehran Metropolis. Urban Structure and Function Studies, 8(29), 7-26. doi: 10.22080/usfs.2021.3440
Khaliji, M. A., Hajinejhaz, E., & Mahdikhah, A. (2020). Spatial Analysis of Social Justice in Tabriz Metropolis by Factor Analysis. Regional Planning, 10(37), 109-122.
Li, W., et al. (2019). "Spatial structure and labour productivity: Evidence from prefectures in China." Urban Studies 56(8): 1516-1532.
Liu, K., et al. (2020). "Using a new approach for revealing the spatiotemporal patterns of functional urban polycentricity: A case study in the Tokyo metropolitan area." Sustainable Cities and Society 59: 102176.
Pourahmad, A., & Khaliji, M. A. (2014). The assessment factors in improving urban services by VIKOR (case study Bonab). Spatial Planning, 4(2), 1-16.
Powers, A. (2006). The Dictionary of Urbanism, Springer.
Wu, L., et al. (2018). "Research on quantitative demand of underground space development for urban rail transit station areas: a case study of metro line 1 in Xuzhou, China." Urban Rail Transit 4(4): 257-273.
Yue, W., et al. (2010). "Polycentric urban development: the case of Hangzhou." Environment and planning A 42(3): 563-577.
Zhang, L., et al. (2022). "Evaluation of Urban Spatial Growth Performance from the Perspective of a Polycentric City: A Case Study of Hangzhou." Land 11(8): 1173.
_||_