ارائه الگوی سیاست¬گذاری در زمینه مقابله با بحران¬های آموزشی در دانشگاه¬های دولتی استان تهران
محورهای موضوعی : مدیریتآزاده جولائی 1 , بهارک شیرزاد کبریا 2 , یلدا دلگشایی 3 , فاطمه حمیدی فر 4
1 - دبیر
2 - هیات علمی
3 - هیات علمی
4 - هیات علمی
کلید واژه: سیاستگذاری, بحرانهای آموزشی, دانشگاههای دولتی ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سیاست¬گذاری در زمینه مقابله با بحران¬های آموزشی در دانشگاه¬های دولتی استان تهران انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع داده¬ها، آمیخته (کیفی-کمی) اکتشافی که در بخش کیفی داده بنیاد سیستماتیک و در بخش کمی توصیفی-پیمایشی بود. جامعة آماری بخش کیفی شامل خبرگان آکادمیک و سازمانی و در بخش کمی کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه¬های دولتی استان تهران بود. حجم نمونه در بخش کیفی 18 مصاحبه شونده با توجه به اصل اشباع و روش نمونه¬گیری هدفمند و در بخش کمی 312 نفر بر اساس محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری از میان 8719 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه¬های دولتی استان تهران و روش نمونه گیری تصادفی خوشه¬ای مرحله¬ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده¬ها در بخش کیفی مصاحبه¬های نیمه¬ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته 96 گویه¬ای برگرفته از بخش کیفی بود. روش تجزیه و تحلیل داده¬ها در بخش کيفي تحلیل مضمون و در بخش کمّی شامل آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه¬ای و مدلسازی معادلات ساختاری) بود. در نتیجه 96مفهوم اولیه( کدباز)، 21مفهوم اصلی( کد محوری) به دست آمد، که در قالب مدل پارادایمی شامل 6 کد انتخابی : عوامل علی(4مولفه و 16شاخص )، عوامل زمینه ای (3مولفه و 20شاخص ) ، عوامل راهبردی(5مولفه و 15شاخص )، عوامل مداخله گر(3مولفه و 12شاخص )، پدیده اصلی (2مولفه و 19شاخص ) و پیامدها ( 4مولفه 14شاخص ) ارائه شد. یافته¬ها نشان داد پدیده سیاست¬گذاری در زمینه مقابله با بحران¬های آموزشی در دانشگاه¬های دولتی استان تهران شامل سیاست گذاری عمودی و سیاست گذاری افقی؛ شرایط علی شامل تأمین منابع مالی، مشارکت فعال دانشجویان و اعضای هیئت علمی و ارتباط با بازار کار؛ زمینه¬ها شامل تجهیزات آموزشی، فرهنگ آموزشی و توانمندسازی کارکنان و اعضای هیئت علمی و درنهایت عوامل مداخله گر شامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بود. در این راستا و با توجه به عوامل شناسایی شده، الگوی داده بنیاد سیستماتیک ارائه شد و بعد از نظر خبرگان مشخص شد که الگو از اعتبار مناسبی برخوردار بود. در بخش کمی نیز در خصوص بررسی روابط علی بین متغیرها یافته ها حاکی از روابط علی بین اجزای الگو بود. در نهایت یک پیشنهاد کاربردی، ایجاد یک شبکه همکاری و هماهنگی بین دانشگاههای دولتی استان تهران باشد که می تواند در مقابله با بحرانهای آموزشی موثر باشد. این شبکه اطلاعات و تجارب مربوط به مقابله با بحرانها را به اشتراک میگذارد و مکانیزمهای همکاری و هماهنگی در زمان بحران را تعیین میکند.
The present research was conducted with the aim of presenting a policy model in the field of dealing with educational crises in public universities of Tehran province. This research was applied in terms of purpose and also, in terms of data type, it was mixed (qualitative-quantitative) of the exploratory type, which was systematic in the qualitative part of the data and descriptive-survey in the quantitative part. The statistical community in the qualitative part included academic and organizational experts and in the quantitative part all faculty members of the public universities of Tehran province. The sample size in the qualitative part was 18 interviewees according to the principle of saturation and the purposeful sampling method and in the quantitative part 312 people based on the calculation of the sample size in structural equations among 8719 faculty members of the public universities of Tehran province and the sampling method Staged clusters were randomly selected. The data collection tool was semi-structured interviews in the qualitative part and a researcher-made questionnaire with 96 items taken from the qualitative part in the quantitative part. The method of data analysis in the qualitative part of thematic analysis and in the quantitative part included descriptive and inferential statistics (one-sample t-test and structural equation modeling). As a result, 96 primary concepts (open code) and 21 main concepts (central code) were obtained, which in the form of a paradigm model includes 6 selected codes: causal factors (4 components and 16 indicators), contextual factors (3 components and 20 indicators), strategic factors (5 components and 15 indicators), intervening factors (3 components and 12 indicators), main phenomenon (2 components and 19 indicators) and consequences (4 components and 14 indicators) were presented.
• Ali Keshavarzadeh , Mohsen Farhamini Farahani, 2015, design and validation of criteria and indicators for evaluating the quality of the curriculum of secondary schools in Iran: a case study,20, pp:15-30
• and Delinquency Among Urban African- American Middle School Students,
• Arshu and Chernikh (2021) research entitled "Russian educational policy in the field of higher education."117
• Azizi n. (2017). reforms in higher education: a reflection on the challenges of university education in Iran. Tehran: research institute for cultural and social studies publications. (per sain).11, pp:15-31
• Cao, Mei and Sun (2019) Research entitled "Higher Education Expansion Policy, Educational Attainment and Urban Income Inequality: Evidence from China",201
• Carswell, Stevven B. (2005). Pathways to Delnquency: The Role of Parental Attachment,
• Dissertation P.H.D., The American University
• Family Socio- Economic Status, and Deviant Peer Relationship in Risk Behaviors
• Farajallah Rahimi ,Abdolhadi Darzian Azizi, yadollah Mehrali Zadeh ,Aliyeh Maleki (2022), Designing the employability model of university graduates, 87-114
• Fatemeh Nasrollahi Nia, Fatemeh Vardasbi, Razieh Shahvardi, Mehin Fatahi, 2016, systematic content analysis of researches in the field of higher education in Iran; (case of study: articles of the quarterly magazine "Higher Education Letter"),252
• Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ, 30(4), 233-252.
• Gurchian, Nadergholi, and Ahmadi Rezaei, Hossein. (2013). governance of world-class universities; Necessity or need. Management Futures (Management Studies), 25(100), 23-34.
• Hassan Danaei Fard, Javad Vali Asl, Mechanisms for improving the quality of public policy in Iran, pages 601-633
• Hemti Reza, Ghasemi; Vahid and Mansourinejad; Ibrahim (2019) Higher education and economic development15, pp:14-35
• Jafar Amiri Farahabadi 2015, investigation of the impact of open data policy requirements on the synergy of policy-making institutions in Iran's education,22, pp:11-32
• Jafari, Alireza (2018). Analysis of the strategy caused by the anomalies of the market in exchange for returns,210
• Kikha, Ahmad and Zakersalehi, Gholamreza, 2019, comparative representation of the perspective and politics of higher education institution in seven countries of the world. Journal of Sociology of Social Institutions,16, pp:12-30
• König, a., graf-vlachy, l., bundy, j., little, l.m., 2020, a blessing and a curse: how ceos’ trait empathy affects their management of organizational crises, acad, manag., 45, pp:130–153
• Mohammadizad, s., Azizi, n., & Salehi omran, e., 2019, comparative analysis of Iranian polytechnic higher education with selected countries. Iranian journal of comparative education, 2 (4)
• Niazaziri,Kiyomarth; Esmaili Shad, Behrang and Rabiei Dolabi, Majid2013, policy making and public policy process in the educational system, Ghaem Shahr, Mehral Nabi Publications.221
• Panahi, Maryam; Abbaspour, Abbas; Khorsandi Ta Sekouh, Ali and Ghiashi Nadu Shen, Saeed, 2019, comparative analysis of cross-border higher education in the countries of the Persian Gulf region with the approach of international poles of education, management and planning in educational systems, 13.( 2), pp: 10-25
• Qadery M, Mohammadian K, Keshavarz zadeh A, Ghasemi M, Rigi A, Saed L. To Identify the Effective Components on Policymaking based on Market-place in Iran's Higher Education. ihej 2018; 10 (3) :111-138
• Rita kasa , ali ait si mhamed & viktoriya rydchenko2020, policy resources perspectvive , mapping the implementation of higher education funding reform in kazakhstan189
• Ronaghi; Mohammad Hossein, Fayzi; Kamran (2018) Effective factors in educational policies and academic technology13, pp:11-25
• Roshan, Ahmadreza and Motosali, Mahmoud, 2017, a stakeholder model based on good governance to improve the quality of the Ministry of Science, Research and Technology, Educational System Research Quarterly, 12(41), 100-81
• Saed Mochshi, Nemat A... Azizi (2019) A reflection on quantitative and qualitative aspects of policy making in Iran's higher education system14,16, pp:11-30
• Shiva Jalairi Lain, Alireza Mehrabi, Hossein Jafari Thani, Mohsen Ayiti, 2022, Pedagogical challenges of primary school teachers in virtual education during the spread of the Corona crisis.273
• Tabachnick, b. g., fidell, l. s., & ullman, j. b. (2013). using multivariate statistics (vol. 6, pp. 497-516).B oston, ma: Pearson.
• Vardasbi, Fatemeh, 2016, the role of higher education governance and policy-making in university research, the first conference on governance and public policy-making, Tehran, Sharif University of Technology - Research School of Science, Technology and Industry Policymaking, Sharif University of Technology - Sharif University of Technology, Governance and Policymaking Studies.252
• Zarei, Reza et al. (2019) Presenting the model of factors affecting the leadership competence of managers of Islamic Azad Universities,21, pp:10-31